زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار کرده است+ فیلم

دولت صفر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان اظهار داشت: این رویداد با حضور فرهنگیان و هنرمندان ایرانی بسیار خاطره‌انگیز بود و در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و کولاب حصار با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان تاجیکستانی مواجه شد. مردم این شهرها در این مدت که میزبان هنرمندان ایران زمین بودند، از هنر زیبای ایرانی از موسیقی و شعر و صنایع دستی ایرانی استقبال کردند.

دولت صفر معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان – علی اکبر قزوینیان خبرنگار ایرنا

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: هنرمندان فرهیخته و چیره‌دست ایرانی هم‌زبانان و هم‌فرهنگان ما هستند برای ما باعث افتخار است، این رویداد در پاسخ به سفر زلفیه دولت‌زاده وزیر فرهنگ ما به تهران و برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در سه شهر ایران (تهران، تبریز و شیراز) در مهر ماه، برگزار شد.

بیشتر بخوانید

پیوند ایران و تاجیکستان، بدخواهان را خوار می‌کند

هفته فرهنگی ایران در سطح عالی برگزار شد

دولت صفر افزود: فرهنگ مشترک و هنر هم‌زبانان میان ملت ایران و تاجیکستان برای رشد و توسعه همکاری‌های فرهنگی پیش‌روی دو کشور زمینه مساعد ایجاد کرده است، هفته فرهنگی ایران در کشور ما در سطح عالی برگزار شد و امیدوارم این همکاری بر مدار حسن تفاهم و مناسبت عالی گسترش یابد.

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به تنوع برنامه‌های هفته فرهنگی ایران تصریح کرد: محفل شعر و ادب شاعران ایرانی و تاجیکستانی بسیار جذاب و دلچسب بود، عشق و محبت به وطن، صداقت و صمیمیت با مردم ظرفیت ماندگار ادبیات زبان فارسی است که در سایه این زبان مشترک در آثار ادبی ایران و تاجیکستان تجلی کرده است.

مردم ایران و تاجیکستان در هر شرایطی به یاد یکدیگر هستند

دولت صفر گفت: شعر و ادبیات فارسی در همه دوران و زمان‌ها محور اساسی در مناسبت‌های ملت‌های فارسی‌زبان است و پلی استوار و مستحکم میان ملت‌ها فارسی‌زبان به ویژه مردم ایران و تاجیکستان برقرار کرده است. زبان فارسی مهر و محبت و صمیمیت و عشق را میان مردم همزبان هم‌فرهنگ و همدل در دو کشور تقویت می‌کند و مردم را در هر دو سرزمین وادار می‌کند در هر شرایطی به یاد یکدیگر باشند.

«تاریخ و فرهنگ مشترک باعث گسترش روابط ملت‌ها در حوزه‌های مختلف می شود تا از دستاوردهای فرهنگی یکدیگر بهره‌مند شوند که باعث خشنودی دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود»

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم سرزمین باستانی ایران همیشه امن و آباد باشد، و در سایه این امنیت و آبادانی رابطه فرهنگی دولت و ملت تاجیکستان بیش از همیشه گسترش یابد؛ مردم ما تاریخ، تمدن، فرهنگ، زبان و وطن خود را دوست دارند و علاقه دارند که روابط فرهنگی میان آنها توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر ومعرفی دستاوردهای ایرانی در تاجیکستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی و زلفیه دولت‌زاده وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان ۹ آبان ماه آغاز به کار کرد و پس از یک هفته پرکار و سفر به چند شهر این کشور از جمله خجند ، باختر، کولاب و حصار عصر روز دوشنبه – ۱۶ آبان ماه – به کار خود پایان داد.

در این رویداد فرهنگی ۵۱ هنرمند در عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، خطاطی و نقاشی‌خط، سفالگری، مشبک فلز و فیروزه‌کوبی، دوخت و دوز با نخ و پنبه، بافت فرش و گلیم، شاهنامه‌خوانی، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، گروه‌های مختلف موسیقی کلاسیک و پاپ گروه شهپر به هنرنمایی پرداختند. علاوه بر اینها دستاوردها، آثار تولیدی و خلق شده هنرمندان ایرانی به نمایندگی چند گروه هنری در معرض نمایش مردم هم زبان، هم فرهنگ، همدل و ….قرار گرفت.

فتحنایی

Recent Posts

تحویل حدود ۵ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا پایان سال به شرط همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه در سال گذشته از حدود ۳۰…

6 ساعت ago

۴۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به حساب بازنشستگان واریز شد

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از واریز ۴۰ هزار فقره وام ۳۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه…

6 ساعت ago

شرکت آهن و فولاد ارفع موفق به دریافت ۶ پروانه اکتشاف در منطقه کشکوئیه-فارغان شد

معاون اکتشاف و امور معادن شرکت آهن و فولاد ارفع، اعلام کرد : این شرکت…

6 ساعت ago

معرفی و تشریح دو دستاورد فاخر بانک‌آینده؛ از سوی معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده صورت گرفت

آقای نیک‌اخلاق، معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده در آیین رونمایی از سامانه «چکاد» و «ریال‌دیجیتال» که…

6 ساعت ago

نقش برجسته شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تامین آب شیرین برای روستاهای جنوبی بوشهر

شرکت مبین انرژی خلیج فارس با نصب ۱۵ دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستاهای جنوب بوشهر، به…

6 ساعت ago

نشان ملی وجدان محیط زیست به شرکت مبین انرژی خلیج فارس رسید

شرکت مبین انرژی خلیج فارس در جشنواره مشترک محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری،…

6 ساعت ago