×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر؛ کلید دستیابی به اهداف انرژی پایدار

به گزارش خبرنگار اقتصادی تجارت گردان؛ بابک احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در همایش نهمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی که در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، گفت: مشکل تامین برق در دولت‌های قبل وجود داشت. با استقرار دولت سیزدهم، ظرفیت های تولید برق افزایش یافت، ولی محدودیت های آن هنوز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نگرانی برخی از واردات و تولید خودروی برقی است و تصور می کنند مصرف برق خودروی برقی بالاست، گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که برق واقعی مصرفی خودروی برقی چقدر است؟
معاون وزیر صمت ادامه داد: این در حالی است که در برخی کشورها تردد خودروی بنزینی ممنوع شده است. کشورهایی که برق ارزان قیمت به واسطه نداشتن سوخت های فسیلی ندارند با جدیت به سمت استفاده از خودروی برقی رفته اند.
احمدی در مورد تولید برق در کشور گفت: ۸۸ هزار مگاوات ظرفیت اسمی و ۷۰ هزار مگاوات تولید برق داریم. اگر امروز ما در کشور ۳۵۰ هزار خودروی برقی استفاده کنیم تنها ۹۰ مگاوات برق از ۷۰ هزار مگاوات برق مصرف خواهد شد.
وی افزود: این یافته‌ها نشان‌دهنده پتانسیل بالای صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش هزینه‌های انرژی برای شهروندان است، به ویژه با توجه به قیمت‌های فعلی برق خانگی و خرید تضمینی برق خورشیدی. همچنین، با توجه به نوسانات قیمت بنزین در خلیج فارس و نرخ ارز، این تغییر می‌تواند به کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت کمک کند.
احمدی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از خودروهای برقی و افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف انرژی پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.
وی تأکید کرد که برای تأمین برق مورد نیاز ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی در کشور، نیاز به ایجاد حدود ۹۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی است.
احمدی با بیان اینکه هر خودروی برقی به طور متوسط سالانه ۱۵,۰۰۰ کیلومتر پیمایش دارد و با مصرف انرژی ۰٫۱۵ کیلووات ساعت در هر کیلومتر، مصرف سالانه هر خودرو برقی را ۲,۳۵۰ کیلووات ساعت برآورد کرد.
با توجه به این محاسبات، احمدی بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر و لزوم سرمایه‌گذاری در این بخش تأکید ورزید. وی همچنین اشاره کرد که این اقدامات می‌توانند به کاهش وابستگی کشور به سوخت‌های فسیلی و ارتقاء پایداری محیط زیست کمک شایانی کنند. این گام‌ها در راستای اهداف بلندمدت کشور برای دستیابی به انرژی پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.