به گزارش خبرنگار ایرنا، هلنا کعبی روز سه شنبه در نشست خبری آنلاین افزود: اکنون اطلاعاتی که در حوزه آب تولید میشود در دسترس همگان نیست، از اینرو پیشنهاد دادهایم که در قانون آب به این موضوع اشاره شود که مرکز آمار ایران به عنوان متولی ارائه دادههای صحیح، سامانهای را درباره اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد کند.
وی با اشاره به لایحه قانون آب تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئول کیفیت آب و وزارت نیرو مسئول کمیت آب است، این دو موضوع کاملا بهم وابسته هستند.
میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاهها فراتر از حد مجاز است
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین بررسیهای انجام شده بر روی کیفیت سوخت در کشور گفت: میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاهها فراتر از حد مجاز گزارش شده است.
وی درباره آخرین وضعیت کیفیت سوخت در کشور اظهار داشت: نمونهبرداریهای ما طی سال گذشته نشان داد که میزان گوگرد در سوخت تعدادی از ایستگاهها بالاتر از حد استاندارد است البته کیفیت سوخت عموما در پمپ بنزینهایی که در کلانشهرها واقع شدهاند در حد استاندارد است اما در تعدادی از پمپ بنزینهایی که در مناطق دور افتادهتر هستند، سوخت دارای گوگرد بالا توزیع میشود.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی نیمه دوم سال گذشته میزان گوگردی که در سوخت جایگاهها اندازهگیری شد نسبت به نیمه اول سال، بالاتر از حد استاندارد گزارش شده است.
تعداد مراکز دفع زباله طی چند سال آینده باید به یک سوم کاهش می یابد
در ادامه این نشست نیز مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون مدیریت پسماند در ایران طی سال ۱۳۸۳ تصویب شد و آییننامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران و مجلس رسید اما با وجود گذشت چندین سال از تصویب این قانون و آییننامه آن چالشهای ما در حوزه مدیریت پسماند هنوز حل نشده است.
حسن پسندیده ادامه داد: طی سال ۱۳۹۲، در کشور ۳۲۰۰ مرکز دفع زباله داشتیم اما اکنون این مراکز به ۶۶۰ مرکز کاهش یافته، بنابراین کانونهایی که پتانسیل انتشار آلودگی را داشتند، تجمیع شده و به حداقل رسیدهاند.
وی با بیان اینکه تعداد مراکز دفع زباله طی چند سال آینده باید به یک سوم کاهش یابد، گفت: تهیه طرحهای جامع مدیریت پسماند شهری نیز از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری در کشور داریم و این طرحها که از مرحله تولید پسماند تا مرحله دفع آن راهکارهایی را ارائه دادهاند، به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید برای فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف و کاهش تولید پسماند تدابیری اتخاذ شود.
پسندیده با بیان اینکه براساس قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی، تولید کننده کالاهایی که پسماند دارند باید پسماند آن را مدیریت کنند، گفت: در غیر این صورت باید عوارضی را پرداخت کنند و این عوارض نیز برای تبدیل پسماند به مواد یا انرژی هزینه میشود.
علت افزایش ازن در هوای تهران طی روزهای اخیر
همچنین رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه علت اصلی افزایش غلظت آلاینده ازن تردد وسایل نقلیه است، گفت: شدت دما نیز بر افزایش غلظت آلاینده ازن تاثیرگذار است.
مهدی میرزایی قمی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ازن در برخی مناطق از جمله تهران اظهار کرد: آلاینده ازن، آلاینده ثانویهای است که علت اصلی افزایش غلظت آن تردد وسایل نقلیه است.
وی ادامه داد: عموما این تصور وجود دارد که به دلیل محدودیتهای کرونایی حجم ترددها کاهش یافته، پس آلودگی هوا نیز باید کمتر شود این درحالیست که بر اساس آمار شهرداری تهران حجم تردد خودروها کاهش نیافته است. از سوی دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کمتر و استفاده از وسایل نقلیه شخصی بیشتر شده است.
میرزایی با بیان اینکه شدت دما نیز بر افزایش غلظت آلاینده ازن تاثیرگذار است، گفت: متاسفانه در کشور نوسازی ناوگان و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انجام نشده و تا زمانیکه این اتفاق نیفتد، شاهد افزایش غلظت آلاینده ازن و ناکس خواهیم بود.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون حدود ۶۰ درصد ناوگان اتوبوس رانی فرسوده است و این ناوگان نیز تاثیر بیشتری نسبت به خودروهای شخصی روی آلودگی هوا دارد.
میرزایی قمی گفت: اکنون سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آن است که مطالعه و منشاء یابی دقیقی درباره آلاینده ازن انجام دهد.