بنا بر گزارش روابط عمومی بانک سینا، در راستای عینیت بخشیدن به قوانین مجلس شورای اسلامی بالاخص قانون جدید چک و به منظور تسهیل در امور مشتریان گرامی، سامانه سماچک جهت انجام مراحل برگشت چک و رفع سوء اثر چک برگشتی به صورت مکانیزه در سامانه متمرکز بانکی بانک سینا ایجاد شده است.
بر اساس این گزارش سامانه سماچک به منظور اعلام آنی چک برگشتی، دریافت کد رهگیری، رفع سوء اثرآنی چک و اعلام آنی ذینفع چک به بانک مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.
از جمله مزیتهای سامانه «سما» می توان به افزایش سرعت کار و کاهش هزینه برای برگرداندن لاشه چک به بانک صادر کننده چک اشاره کرد.
با توجه به لزوم معرفی مشخصات اشخاص ذی نفع چک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی صحیح و عاری از هرگونه اشکال، توصیه می شود به منظور انجام بهتر فرآیندهای فعالیت فوق، مشتریان محترم شماره شهاب حسابهای خود را در کنار سایر مشخصات حساب نیز درج نمایند.
https://tejaratgardan.ir/?p=127781