×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
سردار آب، روایت زندگی جهادگر جانباز حسینعلی عظیمی

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا، نشریه فرهنگی-خبری سنگرسازان بی‌سنگر با عنوان «سردار آب» منتشر شد. این نشریه ویژه یکمین سالگرد عروج سردار جهادگر مهندس حاج «حسینعلی عظیمی» منتشر شده است.

مهندس عظیمی پیشکسوت جهادگر و از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، پس از یک دوره تحمل درد و رنج بیماری، به دیدار معبود شتافت و در کنار یاران شهیدش ماوا گزید.

 این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس، در سال ۱۳۲۶ در اصفهان دیده به جهان گشود و فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران – آب از دانشگاه شیراز بود.

او پس از فارغ التحصیلی، در بخش خصوصی فعال بود اما با صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی، شرکت مهندسی خود را رها کرد و همراه با سایر جهادگران راهی روستاها شد تا تخصص خود را برای رفع ویرانی‌های کشور بکار گیرند. قابلیت‌های وی در همان بدو امر سبب شد که به فرمانداری شهر بابک و سپس استانداری هرمزگان برسد. وی از اولین کسانی بود که در سال ۵۹ برای رسیدگی به وضعیت محرومیت‌ها با دو روز پیاده روی وارد منطقه بشاگرد شد.

مهندس عظیمی، استانداری هرمزگان را پس از مدتی رها کرد و خدمات خود را در قالب جهاد سازندگی ادامه داد. وی در سالهای اوج فعالیت جهاد سازندگی در روستاها، به عنوان نماینده استان‌ها عضو شورای مرکزی این نهاد بود. با اوج گرفتن عملیات‌های سنگین در دوران جنگ تحمیلی، عظیمی به همراه بسیاری دیگر از جهادگران، پا به عرصه دفاع گذاشت و «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» را پایه‌ریزی کرد. مهندس عظیمی به عنوان فرمانده طراحی و عملیات آبی ‌و خاکی در «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» عمل می‌کرد و تا فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت. او از جمله جهادگرانی بود که طراحی و ساخت دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ از جمله پل بعثت را در کارنامه خود ثبت نمودند.

عظیمی بعد از جنگ، در قالب سازمان «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» برای بازسازی منطقه زلزله‌زده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی بکار گیرد.

وی همچنین دوره‌ای را به عنوان مشاور توسعه منطقه ای جهادسازندگی لبنان، در جمع حزب‌الله لبنان به تدریس آموزه‌های عینی و علمی خود پرداخت.

تجارت گردان | سردار آب، روایت زندگی جهادگر جانباز حسینعلی عظیمی

در این ویژه‌نامه عناوینی چون «گذری بر زندگی و زمانه سردار جهادگر مهندس حاج حسینعلی عظیمی»، «برای آموزش شما، ملت خون خرج کرده است»، «دست نوشته سردار جهادگر مهندس حسینعلی عظیمی با موضوع آینده جهاد»، «مهندس عظیمی، همان عظیمی آب ماند و هیچگاه عظیمی نان نشد» و «بزرگترها بدانند، جوانترها با دقت بخوانند» خواندنی شده‌اند.

در مطلبی با عنوان «جهادگری مخلص بود» که مصاحبه‌ای با سردار جهادگر حسینعلی عظیمی (از فرماندهان پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس) است، می‌خوانیم: «ایشان در عین اینکه اعتقاد کاملی به شیوه‌های مدیریت جهادی و کار جهادی برای کشور داشت و تمام تفکرش بر این مبنا شکل گرفته بود، ولی از برگشت به عملکردها، تحلیل‌ آن‌ها و حتی اگر لازم بود تجدید نظر و بیان نقطه ضعف‌های آن‌ها ابایی نداشت و همواره هم ایشان در حال بازنگری، تجدید نظر و در واقع بِه‌سازی روش‌ها و چارچوب‌هایی بود که بر اساس آن عمری را کار کرده بود و تلاش کرده بود و آن‌ها را برای کشور مفید می‌دانست…»

اداره‌کل امور ایثارگران وزارت‌ جهاد کشاورزی و کانون سنگرسازان بی‌سنگر ویژه‌نامه «سردار آب» نشریه سنگرسازان بی‌سنگر (پل) را به کوشش صادق صدقگو، محمد دوعلی، علیرضا بارگاهی، مهدی محمدی، جواد زرگروفا و مجید صفی‌مزدآبادی در دو قالب «مجلد» و «الکترونیکی» منتشر کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.