به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، در سالهای اخیر محققان بر نقش سرمایه اجتماعی در رشد و توسعه کشورها و شرکتها تاکید کردهاند. سرمایه اجتماعی سرمایهای نامرئی و در مالکیت جمع است که سبب بهبود عملکرد شرکتها، سازمانها و حکمرانی خوب دولت و نیز گشایشهای اجتماعی و فرهنگی جوامع میشود.
از سرمایه اجتماعی تعاریف متعددی ارائه شده است و بهطور خلاصه ارتباطات و مشارکت اعضای یک سازمان که میتواند همراه با سرمایه فرهنگی، ابزاری برای بهرهوری سرمایه اقتصادی باشد را شامل میشود. سرمایه اجتماعی آن جنبه از ساختار اجتماعی است که بهعنوان منبعی برای دستیابی به اهداف و منافع در اختیار اعضا قرار دارد و نیز مجموعهای از مفاهیمی مانند اعتماد ، هنجارها و شبکهها تعریف میشود که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع شده و در نهایت تامین منافع و همکاری و هماهنگی متقابل را تسهیل میکند.
بر پایه این گزارش، میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه در ماههای گذشته پیمایشی را با عنوان “سنجش سرمایه اجتماعی صنعت بیمه” در ۳۱ استان کشور بهصورت آنلاین به مورد اجرا گذاشته و براساس تحلیل دادههای این پیمایش از ۱۰۹۲ نمونه دریافتی، پارامترهای مهمی ازجمله سرمایه اجتماعی و اعتماد نهادی صنعت بیمه کشور، نگرش شهروندان به مسئولیت اجتماعی صنعت بیمه و ابعاد مرتبط دیگر بررسی شده است.
یافتههای اولیه طرح ملی پیمایش و سنجش سرمایه اجتماعی صنعت بیمه نشان میدهد که از نظر دو سوم (۷۲ درصد) ایرانیان، گسترش صنعت بیمه برای توسعه کشور کاملا ضروری است. همچنین، ۴۳ درصد از پاسخگویان بیمه را برای تحقق عدالت اجتماعی ابزاری بسیار موثر دانستهاند.
با انتشار گزارش کامل سنجش سرمایه اجتماعی صنعت بیمه، نهادهای سیاستگذار و شرکتهای بیمه بازرگانی میتوانند با بهرهگیری از نتایج آن در چشمانداز آتی برنامههای خود، ضمن توجه به ارتقاء سرمایه اجتماعی، زمینه شکوفایی صنعت توأم با اعتماد و رضایت مشتریان و جامعه را مدنظر قرار دهند.