به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، دانش بیمهای یکی از مهمترین اجزای دانش مالی مشتریان است و در صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع و سازمانها، سنجش مؤلفههای موثر بر عملکرد، کارائی، ضریب نفوذ و شناخت مخاطبان و مشتریان ضرورت دارد.
با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «سواد بیمهای مشتریان: شواهدی از دادههای پیمایشی» نموده است. این گزارش که توسط دکتر اسداله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و با همکاری محمد خلیلیان و محبوبه رویینتن نگاشته شده، ترجمه پیمایشی است که از صاحبنظران سنجش سواد بیمه در آمریکا و با هدف ارزیابی دانش، اعتمادبهنفس و ظرفیت تصمیمگیریهای مشتریان بیمه منتشر شده است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، مشتریان، دانش اندک و سطح پایینی از اطمینان در تصمیمگیری بیمهای دارند و سواد بیمهای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و داراییهای شخصی دارد. سواد بیمهای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و منابع اطلاعاتیای که ترجیح میدهند، مرتبط است و مشتریانی که منابع اطلاعاتی غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح میدهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.
نتایج گزارش حاضر در خارج از ایران و مطالعات در داخل کشور نشان دهنده آن است که هر چه سطح سواد مالی و بیمهای افراد بیشتر باشد تمایل آنها به سرمایهگذاریهای بیمهای بیشتر خواهد بود. به این ترتیب شناخت منابع تصمیمگیری مشتریان و کمیت و کیفیت متغیرهای موثر بر دانش و مهارت آنان برای هر گونه سیاستگذاری و مدیریت بازار بیمه لازم وضروری است.
هر اندازه مشتریان دانش و مهارت بیشتری داشته باشند خدمات متناسب و بهتری دریافت و خریداری میکنند، در نتیجه شرکتهای بیمه فروش بیشتر و مشتریان نیز رضایت بالاتری را کسب خواهند کرد. مطالعه سواد مالی و سواد بیمهای به عنوان علل توجه و ترجیح مردم به سرمایهگذاری در بیمههای اختیاری و تجاری نیز حائز اهمیت است.
همچنین به دلیل تأثیرات مثبت ارتقاء سواد بیمهای مشتریان بر بهرهوری و اعتماد نهادی، لازم است صنعت بیمه همه ابزارهای ممکن آموزش و آگاهسازی مشتریان از جمله؛ برگزاری نشستهای علمی، کمک به تولید محتوای درسی، انتشار کتب تخصصی، وارد کردن مسئله بیمه در برنامههای صدا و سیما، انتشار مطالب و محتوای آموزش چند رسانهای، پرداختن به حقوق بیمه در نشریات تخصصی و استفاده از ظرفیت رسانهها، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را به منظور افزایش اطلاعات، ارتقاء دانش و گفتمانسازی بیمه در سطح جامعه، نخبگان و مدیران به کار گیرد و از این طریق به ارتقاء سواد بیمهای مشتریان و شهروندان کمک نماید.
علاقهمندان جهت دریافت متن کامل این گزارش میتوانند به وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1479/ مراجعه نمایند.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در همایش تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان…
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به محدودیت عملیاتی پیش آمده، پرواز تعدادی از…
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی جزئیات تغییر سقف سوختگیری با کارت شخصی را تشریح…
«پست برق نفت» واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی (CTEP) در مدار قرار گرفت.
با حکم رشید قانعی؛ مدیرعامل پترول، یوسف شریفی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد.
وزیر نفت به همراه جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، ضمن بررسی روند تولید شرکت…