×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیاست تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان هیچگونه آثار سوء پولی نداشته است

 به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ؛محمد شریجیان با بیان اینکه  ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی  تامین می شود گفت :‌ این منابع  ارزی متعلق به دولت است و در چارچوب سیاست های حمایتی دولت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه اجرای سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی پایه پولی و متعاقبا نقدینگی افزایش پیدا نمی کند تاکید کرد : به منظور تخصیص این منابع ارزی برای تامین نیاز وارد کنندگان ،بانک مرکزی ارز را به نرخ ۲۸۲۰۰تومان از دولت خریداری کرده و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به واردکننده تخصیص می دهد. بنابراین در نتیجه  این عملیات خرید و فروش ارز نه تنها هیچ گونه ریال اضافه ای به بازار تزریق نمی شود بلکه به ازای هر دلار ۳۰۰ تومان بانک مرکزی منابع  ریالی از بازار جمع آوری می کند .

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد : در سنوات گذشته قبل از  اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی در دوره هایی مجبور شد که ارز موردنیاز برای کالاهای اساسی را با نرخ بالاتر از ۴۲۰۰ تومان از بازار خریداری کند و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده تخصیص دهد و این مابه التفاوت ریالی خرید و فروش ارز باعث افزایش پایه پولی و متعاقبا نقدینگی می گردید.

 وی افزود : یکی از دلایل افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در سنوات گذشته و پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها ناشی از اجرای همین طرح بود که با نرخ بالاتری ارز مورد نیاز کالاهای اساسی خریداری می شد و با نرخ کمتری معادل ۴۲۰۰ تومان بود به واردکننده تخصیص پیدا می کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.