×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شبکه برق ایران و عراق هم فاز شد

تجارت گردان | شبکه برق ایران و عراق هم فاز شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، شبکه برق ایران و عراق صبح امروز با حضور وزیر نیرو، مشاور وزیر برق عراق و جمعی از مسئولان دو کشور هم فاز (سنکرون) و فرکانس برق دو کشور نیز یکسان شد.

آقای اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقی که اواخر سال ۱۳۹۷ بین وزرای نیرو و برق ایران و عراق صورت گرفت، گفت: بر اساس این توافق قرار شد سه برنامه سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹، کاهش تلفات شبکه برق عراق و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود که در این راستا، سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق در دستور کار قرار گرفت و امروز اجرایی شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: احداث نیروگاه‌های مختلف و تعمیر زیرساخت‌های آسیب دیده نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: شبکه توزیع برق دو کشور خوشبختانه در پی فراهم شدن مقدمات فنی کار همانگونه که پارسال بنا گذاشته شده بود امروز اصطلاحا هم فاز (سنکرون) شد.

آقای اردکانیان افزود: این یکی از اقداماتی است که ما با سرمایه گذاری‌های وسیع برای تبدیل شدن به مرکز (هاب) منطقه‌ای انرژی انجام داده ایم.

وزیر نیرو گفت: این اقدام زمینه را برای امکان تبادل مناسب و با کیفیت برق با همه کشور‌های همسایه و از طریق برخی از آن‌ها با شبکه‌های بزرگتر در منطقه و اروپا فراهم می‌کند و امیدواریم سایر مراحل برنامه همکاری سه ساله با عراق طبق توافق جلو برود.

وی اضافه کرد: در برنامه سه ساله اولویت این است که با انتقال دانش و تجربیات، صنعت برق عراق بتواند به میزان قابل ملاحظه‌ای خوداتکا شود و تا زمانی که نیاز داشته باشند و به میزانی که برای ما با رعایت اولویت‌های داخلی مقدور باشد، اقدام به صادرات برق خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: تابستان امسال به برکت بارش‌های قابل ملاحظه و همکاری وسیع مصرف کنندگان این امکان فراهم شد که بیش از سال گذشته صادرات انرژی داشته باشیم به نحوی که تابستان ۹۸ رکورد تولید برق و رکورد مدیریت مصرف و بالطبع رکورد بیشترین میزان صادرات انرژی را داشتیم.

آقای ارکانیان افزود: تبدیل شدن به هاب انرژی محدود به موضوع سنکرون شدن نیست و راه‌های متعددی وجود دارد و الان امکان تبادل برق با تمام کشور‌های همسایه که با آن‌ها مرز زمینی داریم وجود دارد و از طریق برخی از این کشور‌ها امکان وصل شدن به همسایگان آن‌ها برای ما فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: ما با یک خط از طریق عراق به کشور سوریه که نیاز وسیعی دارد برق می‌رسانیم و وزیر نیروی این کشور نیز اعلام نیاز کرده است و انشاءالله تا فردا یک برنامه در این زمینه نهایی خواهد شد و می‌توان این برنامه را توسعه داد.

آقای اردکانیان گفت: موضوع سنکرون شدن و همزمان شدن دو شبکه برق به این معناست که فرصت‌های همکاری بیشتری فراهم می‌شود و طبیعتا کشور‌های دیگر اگر بخواهند با کشور‌هایی که سیستم شان با هم سنکرون هست ارتباط برقرار کنند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود و از این حیث ما می‌توانیم ازاین مسیر به شبکه‌های وسیع تری اتصال پیدا کنیم.

وزیر نیرو افزود: چهل سال پیش ما فقط هفت هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم و آن هم از نیروگاه‌هایی بود که هر کدام فناوری یک کشور بود به نحوی که در زمان جنگ وقتی نیروگاهی آسیب می‌دید امکان انتقال قطعات یک نیروگاه به نیروگاه دیگر ممکن نبود.

وی ادامه داد: اما امروز به برکت جمهوری اسلامی در شرایطی هستیم که ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات ما ساخت داخل است و این به معنای این است که صنعت برق در ایران به عنوان زیرساخت مهم برای توسعه آماده حضور فعال در بازار‌های منطقه است و این حضور محدود به یک نگاه اقتصادی نیست.

وزیر نیرو گفت: حضور ما به این معناست که هر قدر کشور‌های منطقه ما در این صنعت خود اتکاتر باشند طبیعتا زمینه‌های بروز مداخلات از بیرون کمتر خواهد بود و بالطبع صلح و امنیت خاطر بیشتری برای مردمان منطقه فراهم است و ما بر انتقال دانش و تجربیات به کشور‌های همسایه تاکید داریم و به آن‌ها صرفا به عنوان بازار نگاه نمی‌کنیم.

آقای اردکانیان افزود: ما در عرصه انرژی‌های تجدید پذیر به عنوان کشوری که از تابش و شدت تابش خوبی برخورداریم و تونل‌های قابل ملاحظه باد در کشور و همسایگی با برخی کشور‌ها وجود دارد طبیعتا سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای کرده ایم و حاضریم تجربیات خود را در اختیار کشور‌های همسایه بگذاریم.

وی ادامه داد: در خصوص حضور کارآفرینان و کسب و کار‌های نوپا در نمایشگاه برق ما بیش از ۴۰ مجموعه نوآفرین را در نمایشگاه داشتیم و این عرصه‌ای است که می‌تواند به کشور‌های همسایه تسری پیدا کند.

وزیر نیرو با اشاره به ورود ایران به موافقت نامه اوراسیا گفت: از ۵ آبان جزو این همکاری تجارت آزاد به صورت موقت هستیم و ارتباط وسیعی در خصوص نگاه به کشور‌های مختلف وجود دارد و به دنبال سنکرون کردن برق با فدراسیون روسیه با یکی از دو راه مقدور خواهیم بود.

وی افزود: امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران منطقه در صنعت برق به میزان قابل ملاحظه‌ای فراهم است و از سرمایه گذارانی که علاقه دارند برای این کار دعوت می‌کنم.

خاطرنشان می‌شود سنکرون کردن در اصطلاح تخصصی به معنی وصل کردن دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی است که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.