×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شروط افزایش اعتبار «کالابرگ الکترونیک» تغییر کرد/ افزایش اعتبار بر اساس «تورم»

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» برای افزایش رفاه و آسایش مردم در دستور کار قرار گرفت؛ به گونه‌ای که خانوارهای مشمول سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کردند.

هرچند که در ابتدا قرار بود پرداخت یارانه نقدی به مدت دو ماه اجرا شود و سپس در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، طرح توزیع کالابرگ در گام نخست در چند شهرستان آزمایش شد و در نهایت از ۱۳ خردادماه امسال مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک در راستای تامین سبد غذایی خانوارها به صورت سراسری به مرحله اجرا درآمد.

در مرحله اول اجرای این طرح، یارانه اعتباری دهک یک تا سه، ۲۰ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک گفت: دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست میزان یارانه یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا، ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

طبق اظهارات وزیر رفاه قرار شد در گام نخست مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرا شود و سپس به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش رفته و برای سایر دهک‌های تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند.

به دنبال این اظهارات اواسط خردادماه بود که وزارت رفاه طی اطلاعیه‌ای در سیزدهم خرداد ماه اعلام کرد که مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

این ۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله بوده است.

شب گذشته اما، علیرضا عسگریان– معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که «در مرحله جدید اجرای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه است»

عسگریان در خصوص مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیک با بیان اینکه از ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی معادل ۵۰ درصد، افزایش اعتبار بدون سقف برای خانوارها اعمال می‌شود، گفت: پرداخت یارانه برای جبران افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی با حجم مشخص تمرکز دارد.در مرحله جدید، میزان اختلاف تورمی کالاهای اساسی از سال ۱۴۰۱ بدون سقف ۸۰ هزار تومان برای مردم شارژ می‌شود.
 
به گفته وی، تاکنون نزدیک به ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی همراهی دارند و توزیع قابل قبولی شکل گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که تورم ایجادشده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود، گفت:‌ شرط بهره‌مندی در مرحله جدید به ۵۰ درصد کاهش یافته است که افزایش آزادی عمل مردم در آن دنبال می‌شود.
 
معاون وزیر کار با بیان این‌که دولت افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد و خانوارهای کم‌درآمد در این خصوص حمایت می‌شوند، افزود: با توجه به تعیین میزان سبد غذایی از نظر حجم و قیمت براساس میزان تورم مبلغی بدون سقف برای مردم شارژ می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.