به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا؛ با بیان مطلب فوق افزود: «هرچه فرصت های هوشمندسازی به درستی اجرا شود و شاهد گسترش آن بعنوان یک بحث لجستیکی (ترابری) در پست باشیم، تجارت الکترونیک نیز رونق خواهد یافت.»
وی با بیان اینکه حرکت های خوبی برای هوشمندسازی در بخش های رهسپاری، توزیع، تجزیه و مبادلات در شرکت ملی پست انجام شده است، خاطرنشان کرد: «چند ماه گذشته سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه مبادلات پست با استفاده از فناوری های جدید و توان متخصصان داخلی افتتاح شد و در این زمینه در بین کشورهای منطقه، حرف اول را برای گفتن داریم.»
لیائی با بیان اینکه آماده انتقال دانش و تجربه سورتینگ هوشمند پست به کشورهای همسایه هستیم، اضافه کرد: این سیستم در اصفهان نیز به عنوان یکی از پنج شهر اصلی اجرا کننده طرح مذکور، پیاده شده و نتایج آن گویای تجربه موفقی در استفاده از این ابزار به منظور رونق تجارت الکترونیک است.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم این تجربه در سراسر کشور توسعه یابد، ادامه داد: «ما در بخش حمل و نقل و توزیع در شرکت ملی پست نیز فرصت های زیادی در زمینه هوشمندسازی داریم که از فعالان فناوری اطلاعات کشور می خواهیم تا برای استفاده از آنها به ما کمک کنند.»
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه مهمترین وظیفه این شرکت، مباحث لجستیکی است، عنوان کرد: «سرانه پستی یکی از شاخص های توسعه یافتگی در کشورها بشمار می آید اما ما جایگاه چندان مطلوبی در این زمینه نداریم زیرا سرانه پستی کشورمان هفت مرسوله در سال است درحالیکه در کشورهای توسعه یافته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مرسوله است.»
لیائی یکی از دلایل توفیق کشورهای پیشرفته در تجارت الکترونیک را بالا بودن سرانه پستی آنها دانست و گفت: «قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگ با سرانه مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشورهای توسعه یافته باید به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کنیم.»
وی با تاکید بر لزوم بکارگیری ابزارهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی در چهار عمل اصلی پست یعنی قبول، تجزیه مبادلات، رهسپاری و توزیع مرسولات، گفت: «این کار باعث افزایش سرعت و دقت در ارسال مرسولات و کاهش هزینه و نیروی انسانی می شود.»
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست از اصفهان بهعنوان یکی از استان های پیشرو در حوزه هوشمندسازی فرایندهای پستی نام برد و اظهار داشت: «طرح آزمایشی در این زمینه در استان اصفهان پیاده شده و نتیجه مثبتی بههمراه داشته، بهطوریکه باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در هزینه های تمام شده ارسال مرسولات و ۳۰ درصدی در نیروی انسانی شده است.»
لیائی با بیان اینکه با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در همه عملیات های اصلی پستی می توانیم هوشمند سازی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: «شرکت ملی پست آماده گسترش تجارت الکترونیک در همه استان هاست.»
https://tejaratgardan.ir/?p=197416