×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات دام اسیر بازی‌های وزارت کشاورزی شد/ دام‌ها در اسکله بدون خوراک ماندند

۶۳ / ۱۰۰

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به عقیم ماندن طرح‌های حمایتی وزیر کشاورزی از دامداران، گفت: وزارت کشاورزی در تصمیمات خود شفافیت و قاطعیت ندارد. مجوز خروج ۱۵۰۰ راس دام از بندر شهید باهنر (بندرعباس) داده شده اما از روز سه شنبه این محموله بلاتکلیف مانده‌ و ۲۷ راس دام در این اسکله تلف شده است.

وی با بیان اینکه صادرات دام اسیر بازی‌های وزارت کشاورزی شده است، گفت: اگر قرار است مانع صادرات شوند پیش از بارگیری باید به صادرکنندگان اعلام می‌کردند. وزارت کشاورزی در این راستا ضعیف عمل کرد و بدون اطلاع و بدون استناد به هیچ بخشنامه و یا دستورالعملی روند صادرات را متوقف کرد.

پوریان مستندات بارگیری این محموله را قانونی اعلام کرد و افزود: این محموله در تاریخ ۱۹ بهمن وارد لنج شده است اما اجازه خروج آن به عمان را نمی‌دهند. دام‌ها بدون خوراک و آب در اسکله مانده‌اند و در حال تلف شدن هستند. آیا کنترل شتاب قیمت در بازار با ضرر زدن و اخذ چنین تصمیماتی می‌توان جبران کرد؟ ما انتظار داریم که وزارتخانه طرح‌های حمایتی خود از جمله خرید دام و صادرات دام زنده را پیش ببرد نه اینکه در ابتدای اجرای این طرح‌ها خود مانع عملیاتی شدن آنها شود.

وی با اشاره به بخشنامه صادرات دام زنده تا پایان ۱۴۰۰، گفت: وزارتخانه مجوز خروج  30 هزار راس دام از کشور را داده است. اما نمی‌دانم با چه منطقی بدون اطلاع قبلی مانع صادرات دامی شده‌اند که دامدار برای پروار کردن آن هزینه زیادی متحمل شده است.

رییس شورای تامین دام کشور با طرح پرسش‌های از وزیر کشاورزی ادامه داد: باید از ساداتی‌نژاد پرسیده شود آیا وزارتخانه‌ای که ناتوان در اجرای پروژه‌های حمایتی خود است می‌تواند طرح‌های کلان در صنعت کشاورزی را پیش ببرد؟ آیا وزارتخانه توانایی این را دارد که مشکلات پیشروی کشاورزان و دامداران را حل کند؟ پاسخ من به این پرسش‌ها منفی است و در این مسئله خود وزیر باید ورود و درباره چرایی توقف صادرات دام شفاف سازی کند.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام خاطر نشان کرد: انتظار داشتیم که وزارتخانه موجبات ضرر و زیان دامداران را فراهم نمی‌کرد. وزیر در ابتدای روی کار آمدنش بارها به ما اعلام کرد که هدف وزارتخانه حمایت از تولید است از این‌رو هر چه سریعتر نسبت به خروج این محموله باید اقداماتی صورت بگیرد. حداقل به‌صورت مکتوب به دامداران اعلام می‌کردند که صادرات دام متوقف شده است تا هزینه گزاف صادرات به دامداران متحمل نمی‌شد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان پشیبانی امور دام، گفت: این سازمان در بخش تولید و بازار نقش منفی ایفا کرد، چون خرید حمایتی را بدون طرح دلیل آن متوقف کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.