×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
صادرات فرش سقوط کرد

تجارت گردان | صادرات فرش سقوط کرد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره وضعیت صنعت فرش کشور اظهار کرد: در ۸ ماهه امسال ۴۰ میلیون دلار صادرات فرش صورت گرفته که حدود یک دهم سال گذشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف ایران افزود: در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات فرش، اما امسال این رقم به ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی درباره دلایل کاهش صادرات گفت: هر چند تحریم، موجب شد بازار ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا از دست بدهیم، اما مشکلی در این زمینه وجود نداشت و از راه‌های دیگر این میزان صادرات را جبران کنیم.

بهرامی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی تحریم داخلی است، تاکید کرد: با قرار دادن پیمان سپاری ارز از سوی بانک مرکزی برای صنعت فرش بزرگترین ضربه به این صنعت وارد و موجب شد عده زیادی از صادرکنندگان سرمایه خود را از صنعت فرش خارج کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود قیمت مواد اولیه افزایش یافت به گونه‌ای که هر کیلوگرم ابریشم از ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسید موجب افزایش قیمت تمام شده شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف ایران تصریح کرد: افزایش قیمت تمام شده موجب کاهش قدرت رقابت پذیری شد و در نتیجه بازار‌های جهانی را از دست دادیم.

بهرامی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد فرش‌های تولیدی در بازار داخل به فروش می‌رسید که با توجه به افزایش قیمت تمام شده تمایل برای خرید آن کاهش یافت، تاکید کرد: این مشکلات موجب شد این صنعت که درآمدزایی بسیاری برای کشور داشته و بالای ۸۰ درصد ارزش افزوده دارد رو به زوال برود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.