×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، ابزاری موفق برای تامین مالی

به گزارش تجارت گردان به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه تامین سرمایه تمدن ، جلسه «بررسی چالش‌ها و راهبردهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت» با حضور رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار ، مدیران صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت شرکت های تامین سرمایه  وکارگزاری‌ها به همت  تامین سرمایه تمدن برگزار شد.

در این نشست علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ویژه درآمد ثابت‌ها یکی از ابزارهای موفق بازار سرمایه هستند، افزود: در حال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد تامین مالی شرکت‌های خصوصی و ۳۰ درصد تامین مالی دولت توسط صندوق‌های مذکور صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: تورم در بسیاری از مواقع به نفع بانک‌ها و همواره به ضرر صندوق‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت بوده است.

ایرانشاهی گفت: صندوق‌ها باید در مدیریت دارایی‌های خود دقت لازم را داشته باشند و مدیریت ریسک را در دستور کار قرار دهند.

بازار ریپو

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال مطالعه برای ایجاد بازار ریپو هستیم و امکان راه‌اندازی آن وجود دارد، از آنجایی در حال‌حاضر فیکس اینکام‌ها الزامی به بحث خرید سهام نداشته دلیلی هم ندارد از آپشن هم بهره بگیرند، در حال تلاش هستیم تا صندوق‌های سهامی را در انواع مختلف توسعه دهیم تا صندوق‌های سهامی در حوزه آپشن‌ها به صورت تخصصی‌تر فعالیت کنند.

ایرانشاهی با تاکید بر این که باید به سمتی حرکت کنیم که با بکارگیری ابزارهای مناسب منابع رسوب شده سرمایه‌گذاران را به سمت صندوق‌ها سوق دهیم، بیان کرد: صندوق‌های ETF به نسبت صندوق‌های صدور و ابطال در سال‌های اخیر رشد بهتری را ثبت کرده‌اند.

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا که صندوق‌های مختص اوراق دولتی موفق نبودند و همکاری‌های لازم از سوی بخش‌های مربوط صورت نگرفت، دیگر در این حوزه مجوز جدیدی صادر نشد، در صورتی که پیشنهادهای موثر و کاربردی در این رابطه مطرح شود سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرای آن خواهد بود.

وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی مبنی‌ بر انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ سود علی الحساب ۳۰ درصد گفت:  بیش از روز از انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ سود علی الحساب۳۰ درصدی می‌گذرد، این امر یک شوک سنگینی بود و همراهی آن با افزایش نرخ ارز چالش‌هایی را برای صندوق‌های با درآمد ثابت به‌وجود آورد.

وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت

در ادامه محمد شهسوار زاده، قائم مقام معاونت بازار تامین سرمایه تمدن، در خصوص وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت، تصریح کرد: سال ۹۶ حدود ۷۰ شرکت صندوق درآمد ثابت داشتیم، همچنین سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها دو میلیون بودند و امروز به حدود چهارمیلیون رسیدند.

وی،حد نصاب‌ صندوق‌ها و الزام ۲۵ درصد اوراق دولتی را از جمله چالش‌های این صندوق‌ها ذکر کرد و در پایان تصریح کرد: اگر بحث ریپوی اوراق به صورت کوتاه مدت اتفاق بیفتد به طور حتم می‌تواند بخشی از چالش‌های صندوق ها را رفع کند.

در ادامه این نشست مدیران صندوق ها به تبادل نظر در خصوص چشم انداز صندوق های سرمایه گذاری و چالش های موجود در این بازار پرداختند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.