Categories: یادداشت

صنعتگران و معدن‌کاران؛ دو بازوی توسعه و تعالی کشور

صنعت و معدن در ایران اسلامی به‌واسطه دو مزیت ویژه‌ای که دارد همواره در مسیر پیشرفت تصاعدی و رشدی پرسرعت بوده است؛ ازیک‌طرف موهبت الهی و نعمات خدادادی و منابع زمینی و زیرزمینی و نفت و گاز و سنگ‌آهن و سایر عناصر ارزشمند در خاک این میهن به فراوانی وجود داشته و از طرف دیگر بهره‌مندی از نیروی انسانی ماهر، جوان، متخصص و متعهد و خستگی‌ناپذیر، ظرفیت بی‌مانندی را برای رشد صنعت کشور رقم‌ زده و بسترهای عالی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی و رشد اقتصادی فراهم آورده است.

راهبرد توسعه صنعتی ایران بر مبنای تولید ترسیم‌ شده و تقویت و فراهم کردن زمینه‌های تولید همواره یکی از پایه‌های اساسی رشد و توسعه اقتصاد ملی تلقی می‌شود که علاوه بر استقلال و خودکفایی و تأمین نیازهای داخل، اشتغال‌زایی و کارآفرینی مطلوبی را به همراه دارد و ضمن ثروت‌آفرینی و سودآوری، نقش کلیدی در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه پایدار کشور دارد و به‌طور مستقیم در بهبود نحوه زندگی و معیشت آحاد مردم تأثیر دارد.

در شرایطی که صنایع بزرگ و پیشران، مهم‌ترین عوامل و عناصر توسعه صنعتی و مولد و محرک اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، صنایع و معادن با محدودیت‌هایی نیز روبرو هستند که بخش عمده آن‌ها به نبود زیرساخت‌های انرژی و تجهیزات برای اکتشاف، استحصال و بهره‌برداری مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد لازم است کارگزاران محترم دولت، برای رفع موانع تولید به‌ویژه در حوزه صنعت و معدن که موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است چاره‌اندیشی کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که باوجود محدودیت‌های موجود در این بخش، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در صنعت و معدن کشور نهفته است. در بخش معدن معادن غنی سنگ‌آهن و سایر عناصر، ایران را در زمره ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار داده و ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در این کشور است. در صنعت نیز خوشبختانه کشور در جایگاه مطلوبی قرار دارد و تنها در صنعت فولاد که یکی از صنایع مادر و پیشران سایر صنایع است، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد در جهان شناخته‌شده و قطع به‌یقین برنامه‌های توسعه کمی و کیفی این صنعت، ایران اسلامی را در وضعیت بهتری در آینده خواهد رساند.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از صنایع اصلی کشور همواره با تکیه‌بر دانش و توانمندی نیروهای متخصص کشور و با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری درست تلاش داشته تا با بلوغ سازمانی مستمر و توسعه کمی و کیفی خود، تمامی نیازهای صنایع داخلی کشور به فولاد را تأمین کند و با طلایه‌داری، صنعت‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش از سنگ‌آهن تا محصول نهایی، قدم‌های استواری را برای توسعه صنعت و معدن کشور بردارد. بدون اغراق این مجموعه، الگویی نمونه از استفاده از ظرفیت‌های معدن برای توسعه صنعت در کشور است.

بدون تردید توسعه صنعتی کشور مرهون تلاش ستودنی و قابل‌تحسین صنعت‌کاران و معدن‌کارانی است که باورمندانه، با آگاهی و همت و اراده مثال‌زدنی و باوجود محدودیت‌ها و کمبودها، برای اعتلای صنعت، رشد اقتصادی و تعالی نام ایران و ایرانیان اهتمام می‌ورزند و دهم تیرماه که به نام روز صنعت و معدن نام‌گذاری شده، بهانه‌ای برای معرفی دستاوردهای انقلاب مقدس جمهوری اسلامی در حوزه صنعت و معدن و قدردانی از تلاشگران این عرصه است.

فتحنایی

Recent Posts

نمایش مودم‌های رومیزی ۵G همراه اول در الکامپ ۱۴۰۳

همراه اول در مسیر اتصال به آینده هوشمند، مودم‌های رومیزی مبتنی بر فناوری ۵G را…

11 ساعت ago

معرفی و ارائه سرویس‌های VoLTE و ViLTE در الکامپ ۱۴۰۳

همراه اول با حضور در الکامپ ۱۴۰۳، اقدام به معرفی و ارائه سرویس‌های تماس صوتی…

11 ساعت ago

بازدید دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی از غرفه ایرانسل در الکامپ

دکتر سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، از غرفه…

11 ساعت ago

رونمایی از «چت‌بات هوشمند» ایرانسل بر مبنای مدل زبانی فارسی

اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران به عنوان اپراتور پیشگام در حوزه هوش مصنوعی، از…

11 ساعت ago

حضور مدیران ایرانسل در نشست‌های تخصصی آخرین روز الکامپ

آخرین روز نمایشگاه الکامپ بیست‌و هفتم با حضور پررنگ مدیران ایرانسل در نشست‌های تخصصی، به…

11 ساعت ago

تشریح اقدامات فناورانه بانک ملت از سوی مدیرعامل

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به…

11 ساعت ago