به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری میزان، داوود کریمی در نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، با بیان اینکه پدیده آلودگی یکی از معضلات امروز کشور است اظهار کرد: از سال ۸۳ احساس شد که برای جلوگیری از تردد خودروها باید تدبیری اندیشیده شود که بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ مقرر شد خودروهای فرسوده از رده خارج شود.
وی گفت: بر این اساس ستاد مدیریت حمل و نقل به عنوان ناظر، مراکز اسقاط خودرو به عنوان مجری، واردکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مسئول خودروهای فرسوده تحت نظر نیروی انتظامی تعیین شدند.
نایب رئیس انجمن اسقاط خودرو افزود: فراز و نشیب زیادی به این قانون طی ۱۰ ساله اخیر وارد شد که کلانشهرها را از نظر تردد خودروهای فرسوده به آتشفشان تبدیل کرده است.
وی گفت: بودجه اجرای اسقاط خودروهای فرسوده از منابع دولتی در نظر گرفته نشده است بلکه درآمد آن از لاشه خودروهای فرسوده تامین میشود، اما به دلیل عوامل مختلف پرداخت نشده است.
کریمی با بیان اینکه حوزه آلایندههای متحرک شامل خودروهای سنگین و سبک، موتور سیکلت و آلایندههای ثابت است، گفت: بر اساس آمار محیط زیست ۲۰ درصد آلایندهها مربوط به خودروهای سنگین و ۳۲ درصد مربوط به خودروهای سبک و موتورسیکلتها است.
نایب رئیس انجمن اسقاط خودرو ادامه داد: کشور در تولید خودروهای تجاری از لحاظ مالی و قطعات با مشکل مواجه است، اما در بخش خودروهای سواری تولید در حال انجام و عرضه بازار است که طبق قوانین تصویب شده برای مدیریت آلایندهها باید به نسبت تعداد خودروهای تولیدی عرضه شده به بازار خودرو فرسوده از بازار جمعآوری شود در حالیکه این روند متوقف شده است.
وی بیان کرد: به ازای هر خودروی وارداتی سه تا چهار خودروی فرسوده باید از رده خارج شود، اما برای خودروسازهای داخلی به ازای هر چهار تولید یک خودروی فرسوده باید از رده خارج شود.
کریمی گفت: شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در بخشنامهای الزام خودروسازان داخلی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را لغو کرد و واردکنندگان نیز به دلیل توقف واردات خودرو، دیگر خودروی فرسوده از رده خارج نمیکنند.
کریمی ادامه داد: در مقابل یک میلیون خودرویی که تولید میشود، ۲۵۰هزار دستگاه خودرو باید از رده خارج شود درحالیکه در شرایط کنونی حتی یک درصد این مصوبه نیز اجرایی نمیشود که از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت درخواست داریم این موضوع را پیگیری کند.
نایب رئیس انجمن اسقاط خودرو افزود: شهر تهران ۲.۶ میلیارد دلار ظرف ۱۰ ماهه سال ۹۸ از آلودگی هوا خسارت دیده است، این در شرایطی است که چنانچه ظرف ۱۰ سال گذشته از سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی، ۲۵ درصد از رده خارج میشد، هماکنون خودروی فرسودهای در کشور تردد نمیکرد.
وی افزود: از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده ۵.۷ میلیارد دلار به کل کشور آسیب زده است در حالی که اگر سهم کاهش آلایندههای متحرک اجرایی میشد، اکنون ۳۸۴هزار میلیارد تومان به عنوان کل هزینه ناشی از آلودگی هوا اعم از بیماریهای تنفسی و آسیب دیدن محصولات کشاورزی هزینه نمیشد.
در ادامه این نشست یدالله مرتضوی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو گفت: هشت میلیون موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که ۹۰ درصد آنها کاربراتوری هستند.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ یکصد مرکز اسقاط در کشور داشتیم، اما با یک کار غیرکارشناسی این تعداد به ۲۵۰ مرکز افزایش یافت که با پنج درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴، هشت میلیون خودروی فرسوده خواهیم داشت، افزود: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر مرکز امکان اسقاط یک میلیون و ۵۰۰هزار خودرو در سال را دارد که این ظرفیت هیچگاه مقرر نشده و حداکثر اسقاط خودرو در یک سال ۲۵۰هزار دستگاه بوده است.