×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۳
ضرورت افزایش ظرفیت ساخت مسکن برای جامعه دانشگاهی 

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم بزرگداشت زحمات خالصانه رئیس‌جمهور شهید و فراهم شدن امکان مسکن‌دار شدن اعضای هیئت‌علمی و کارمندان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهوری فقید کشورمان نبود، احتمالاً هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی‌داد. زمین پیش از این نیز در کشور وجود داشت و مشکل مسکن نیز مسئله تازه‌ای نیست، تصمیم بر حل این مسئله نیز بوده است و تنها با پیگیری‌های مستمر شهید رئیسی است که پروژه‌های بزرگ مسکنی کشور محقق شده‌اند. 

بذرپاش ادامه داد: شهید رئیسی باور داشت که اگر قانون هم بر تامین مسکن تاکید نداشت، این ضرورت باید اجرایی می‌شد؛ چرا که اگر به دنبال جوانی جمعیت، توسعه اشتغال، کاهش بیکاری، کاهش تورم و بهبود بسیاری دیگر از شاخص‌های کلان اقتصادی باشیم، باید بخش مسکن را توسعه دهیم. شهید رئیسی به موضوع رشد مسکن اعتقادی جدی داشت و پیگیری‌ها را با اعتقادی جدی به انجام می‌رساند. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در نتیجه آمارها و مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که کشور به یک کارگاه بزرگ مسکن تبدیل شده است و اگر نرخ رشد تولید بخش مسکن از منفی۱۳.۵ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ رسید، به این معنی است که حجم عملیات مسکن در کشور به صورت جدی رشد پیدا کرده است. این در حالی است که برآوردهای موجود نشان از آن دارد که رقم موجود در سال جاری نیز افزایش خواهد داشت. 

وی در خصوص وضعیت مسکن دانشگاهیان نیز گفت: بخش مهمی از پیش‌نیازهای موجود در این حوزه را دانشگاه‌ها تامین کرده‌اند و بیش از هزار هکتار زمین از جامعه دانشگاهی تامین شده و بخشی نیز توسط دولت فراهم شده است. در حوزه مسکن دانشگاهی قرار بود ۶۰ هزار نفر از پرسنل و جامعه اساتید دانشگاه‌ها خانه دار شوند که این فاز اول مسکن دانشگاهیان بود که این ظرفیت باید افزایش پیدا کند تا متقاضیان واجد شرایط هر چه زودتر مسکن خود را تحویل بگیرند. 

بذرپاش در ادامه این مراسم گفت: تنها در این دوره حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین در شهرها و روستاهای کشور، وارد مدار ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن شده که عددی بسیار بزرگ است. 

وی افزود: مسکن مهر که یکی از پروژه‌های بزرگ مسکنی در کشور بوده، تنها ۸ هزار هکتار را در بر می‌گرفت، بااین‌حال در دوره حاضر شاهد آنیم که تنها ۱۰۰ هزار هکتار تا کنون وارد چرخه ساخت مسکن شده است و این رقم در آینده افزایش نیز خواهد یافت. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه معاونت مسکن مطالعاتی انجام شد در این خصوص که چرا تعاونی‌های مسکن آن‌گونه که باید موفق باشند، نبوده‌اند و نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که حدود ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن با کامیابی همراه نبوده‌اند. این به معنای مدیریت نادرست همه تعاونی‌ها نیست، بلکه دشواری‌های موجود در بخش مسکن مانع از توفیق برخی فعالان این بخشی می‌شود. 

بذرپاش در ادامه اظهار کرد: تامین زمین در این ابعاد، جمع‌آوری منابع و استفاده از تسهیلات امر ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های بسیار جدی دارد. 

وی تصریح کرد: در ابتدای دولت حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده از سال‌های گذشته داشتیم که از این تعداد نه آورده متقاضی وجود داشت و نه منابع خاصی برای آن در نظر گرفته شده بود. با این حال تا امروز حدود ۱۴۰ هزار واحد آن تحویل مردم شده است. در این راستا حدود ۳۵ همت از منابع مولدسازی هزینه شد و در نهایت نیز عدد قابل توجهی از مسکن‌های این طرح به مردم تحویل شد که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مولدسازی کشور بود. 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: عملیات آماده‌سازی ۲.۶ میلیون واحد مسکن ملی که ۵۵۰ هزار واحد آن به مردم تحویل شده و افزوده نیز می‌شود، حجم عملیات بسیار بزرگی را در کشور فعال کرده است که به منابع عظیمی نیز نیاز دارد و با وجود کاستی‌های منابع، کار در این حوزه با تمام توان ادامه دارد. 

بذرپاش همچنین در خاتمه گفت: در راستای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی و بهبود کیفیت زندگی مردم حدود نیمی از طرح نهضت ملی مسکن به خانه‌های یک طبقه حیاط دار اختصاص پیدا کرده که این مساله تا کنون در کشور بی‌سابقه بوده است. 

همچنین در پایان این نشست، اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبایی از تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی در راستای تامین مسکن برای جامعه دانشگاهی تقدیر کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.