×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
ضرورت توجه به «بیانیه گام دوم انقلاب» در خلق آثار نمایشی حوزه ایثار

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا،سردار یعقوب سلیمانی، روز دوشنبه درنشست کمیسیون هنری و سیاست‌گذاری اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر این که باید در تولید آثار نمایشی و سینمایی به جامعه هدف توجه داشته باشیم، اظهار کرد: برای برپایی این جشنواره‌ها باید به اسناد بالادستی مثل «بیانیه گام دوم انقلاب» توجه کنیم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برگزیدگان جشنواره سرباز انقلاب، افزود: آثار برتر جشنواره و برگزیدگان باید متناسب با آرمان‌های شهید سردار سلیمانی باشند.

وی بر توسعه این جشنواره‌ها در ابعاد بین‌المللی تاکید کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت رایزنی‌های فرهنگی و سفارت‌خانه‌های ایران در سایر کشورها برای توسعه جشنواره بهره برد. برای انجام این کار بهتر است ابتدا از ظرفیت‌های منطقه‌ای استفاده و فراخوان این جشنواره را در سطح منطقه منتشر کرد و سپس با اتخاذ سیاست‌هایی آن را در قالب بین‌المللی نیز برپا کرد.

سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ارتباط ما با رایزنی‌های فرهنگی در سایر کشورها باید به ایجاد یک فضای گفتمانی در زمینه تهیه و تولید آثار نمایشی و سینمایی منجر شود.

ضرورت پیوستگی برگزاری جشنواره‌ها

“حسین مسافر آستانه”، دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، در این نشست با اشاره به برپایی جشواره «سرباز انقلاب» به عنوان بخشی از سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: این کار از سویی باعث صرفه‌جویی در برگزاری جشنواره و از سوی دیگر، سبب گشودن فضایی برای ارایه آثاری درباره شهید سلیمانی به کوشش هنرمندان دغدغه‌مند شد.

وی ادامه داد: ایجاد بخشی به عنوان «سرباز انقلاب» در جشنواره تئاتر فجر، شبیه یک شوک بود اما به هر حال، این اتفاق افتاد و نمی‌تواند به همین شکل و بدون برنامه‌ریزی ادامه یابد. لازم است برای این رویداد تدبیر و برنامه‌ریزی خاصی صورت گیرد تا ضمن حفظ موضوع، بتوانیم به نهادینه‌سازی فرهنگ مقاومت بپردازیم. پرداختن به موضوع مقاومت، ایثار و شهادت باید فارغ از نگاه مناسبتی و غیر شعاری باشد.پیوستگی برگزاری جشنواره‌ها، باعث رشد آن خواهد شد.

پیشنهاد تشکیل شورای پژوهشی

 محمود فرهنگ، نویسنده و فعال حوزه تئاتر نیز در این نشست اظهار کرد: برای دست یافتن به شخصیت شهید سردار قاسم سلیمانی برای اجرای نمایش و تئاتر صحنه‌ای و خیابانی، نیازمند ژرف‌اندیشی، مطالعه و پژوهش هستیم. آثاری که امسال در بخش سرباز انقلاب ارایه شد، از نظر من آثاری بسیار سطحی و ضعیف بود و نشان می‌داد که نویسندگان فقط به منابع سطحی مثل اخبار رسانه‌ها و خاطرات محدود دسترسی داشتند.

وی پیشنهاد تشکیل شورای پژوهشی را مطرح کرد و گفت: این شورا می‌تواند دوره‌های آموزشی و مشاوره برای هنرمندانی که قصد ورود به موضوع سرادار سلیمانی را دارند برگزار کند و می‌توان از راویان جبهه مقاومت و مستشارانی که امکان بیان خاطرات را دارند، در این زمینه بهره گرفت.

فرهنگ تاکید کرد: هنرمندان وقتی در جریان واقعیت زندگی مدافعان حرم قرار می‌گیرند، آثار کیفی‌تری تولید می‌کنند. برگزاری کارگاه‌های علمی و مشاوره و نمایش آثار هنری دیگر کشورهای منطقه‌ای در زمینه فرهنگ ایثار می‌تواند به هنرمندان این حوزه کمک می کند.

«سرباز انقلاب» رویدادی نادر بود

محمد لارتی، رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز طی سخنانی گفت: در بخش «سرباز انقلاب» با رویدادی کاملا تازه و نادر مواجه بودیم. ما پیش از این تجربه تئاتر ایثار را داشتیم اما هرگز بر محور شخصیت شهید سلیمانی به عنوان سوژه‌ای که مورد علاقه طیف وسیعی از جامعه است، اثری ساخته نشده بود. معتقدم خوراک فکری مناسبی در این زمینه وجود نداشته و تامین این خوراک، نیازمند آموزش و پژوهش است.

استفاده از ظرفیت تئاتر کشور

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون نیز با اشاره به ماموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: تئاتر ابزار ما برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و ما قرار نیست مشکلات تئاتر کشور را مرتفع کنیم.

وی تاکید کرد: نباید به ورطه آموزش مبانی تئاتر بیفیتم اما می‌توان جایگاه مشاوره و هدایت هنرمندان در تولید آثار در زمینه ایثار و شهادت و سردار سلیمانی را بر عهده بگیریم. باید بکوشیم از ظرفیت تئاتر کشور گرته‌برداری کنیم.

فهیم در پیشنهاد خود مطرح کرد: بخش سرباز انقلاب در ذیل «جشنواره تئاتر ایثار» بهتر می‌تواند جایگاه خود را بیابد و خوب است به عنوان بخش جنبی همین جشنواره ادامه یابد.

برپایی «سرباز انقلاب» ذیل «جشنواره تئاتر ایثار»

محمدرضا وطن‌دوست، کارگردان نیز موافقت خود را با برگزاری جشنواره «سرباز انقلاب» ذیل «جشنواره تئاتر ایثار» عنوان کرد و افزود: این بخش می‌تواند به عنوان بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر ایثار، افزوده شود زیرا اصل، توجه ما به فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی یادآور شد: برای بین‌المللی شدن جشنواره فیلم و تئاتر ایثار نیاز است که گام به گام و با برنامه‌ریزی حرکت کنیم. جشنواره بین‌المللی فقط یک «واژه» نیست و کاری زمان‌بر است.

همت در جهانی شدن جشنواره فیلم و تئاتر ایثار

مهدی فرجی، کارگردان و تهیه‌کننده نیز در این جلسه اظهار کرد: وقتی جهان با پدیده کرونا مواجه شد، مفهوم عمیق‌تری از ایثار را لمس کرد. ما امروزه در پی ترویج مفهوم متعالی واژه ایثار هستیم. جامعه‌المصطفی و جامعه‌الزهرا می‌توانند به عنوان سفیران انقلاب اسلامی برای انتقال این مفهوم در ابعاد جهانی به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: معتقدم اگر جشنواره‌ای قابلیت جهانی شدن داشته باشند، آن جشنواره فیلم و تئاتر ایثار است. نباید از جهانی شدن این جشنواره‌ها بهراسیم. همت برای این امر، کاری تحسین‌برانگیز است.

فرجی در پیشنهاد خود مطرح کرد: می‌توان با صدور فراخوان جشنواره فیلم موبایلی ایثار، آحاد جامعه را با این موضوع درگیر کرد.

اهمیت اثربخشی تولیدات هنری شاهد

مرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید نیز در پایان این جلسه اظهار کرد: «اثربخشی» برنامه‌ها برای ما از اولویت برخوردار است. در جشنواره‌هایی که تاکنون در سطح کشور برگزار کرده‌ایم، توانستیم به نحو شایسته‌ای آن‌ها را اداره کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.