Categories: راه و مسکن

ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار منطقه‌ای آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: از ظرفیت های ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ می‌توان به  “سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت”، “امنیت مرزها و جزایر کشور” ، “عمق مناسب برای لنگرگاه کشتی ها ” و  “فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی” اشاره کرد. 

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، ” فقدان زیر ساخت‌های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها”، “عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه”  و ” عدم برنامه ریزی بلند مدت” از جمله عللی است که صنعت بانکرینگ در کشور رشد پیدا نکرده است.

کوهساری در خصوص وضعیت تجارت دریایی و ترافیک کانتینری در بنادر ایران خاطرنشان کرد: عدم توسعه شبکه ریلی در اتصال بنادر چابهار و بوشهر به شبکه سراسری حمل ریلی یکی از چالش‌های این حوزه است.

بنا بر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، «  اعمال عوارض سنگین برای ناوگان عبوری(حامل کالای ترانزیتی) از کشور» و « عدم تفکر و رویکرد همگرا، یکپارچه و حمایتی جهت بالفعل کردن استعدادهای بالقوه در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور» از دیگر چالش های تجارت دریایی محسوب می شود.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسریع در پیشبرد فیزیکی عملیات عمرانی برای اتصال شبکه ریلی کشور به بنادر به خصوص چابهار و بوشهر، کاهش عوارض از ناوگان خارجی عبوری از خاک کشور و کاهش هزینه‌های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی از جمله راهکارها برای توسعه ترانزیت و استفاده از قابلیت های موجود کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: تعدد قوانین و زمانبر بودن تشریفات گمرکی،  معضلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای از قبیل فرسودگی ناوگان تجاری، خودمالک بودن ناوگان جاده‌ای کشور، تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیر در حوزه ترانزیت و عدم توسعه متوازن شقوق حمل و نقل با موضوع ترانزیت کشور در زمینه‌های روابط بین المللی و بازاریابی از مهم ترین چالش های ترانزیت است.

کوهساری، «ایجاد کریدورهای آزاد ترانزیتی » ؛ « حمایت از رویه سوآپ برای کالاهای نفتی و غیرنفتی مستعد » ؛ « تشکیل کمیته ملی تسهیل ترانزیت و ایجاد پنجره واحد ترانزیت» ؛ « توسعه متوازن بنادر و زنجیره لجستیک پسکرانه بنادر» ؛ « توسعه سیستم های Track & Trace در راستای کنترل کالای ترانزیتی » و « توسعه ترانزیت از طریق خط لوله» را از جمله راهکارهای توسعه ترانزیت در کشور دانست. 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد مراکز و هاب های لجستیکی، بنادر خشک، پایانه های حمل و نقل چندوجهی به عنوان مراکز ایجاد ارزش افزوده در زنجیره لجستیک ترانزیت و  اولویت دهی به توسعه شهرهای لجستیکی بنادر امام خمینی(ره)، بندر عباس و چابهار» را ضروری برشمرد.

فتحنایی

Recent Posts

تاکید رئیس‌جمهور برای ایجاد مشوق‌های لازم و رفع موانع پیش‌روی فعالان حوزه فضای مجازی

رئیس جمهور به معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ماموریت داد با…

9 ساعت ago

ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی

دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی که شامل سه رویداد متوالی سالانه «چهاردهمین همایش…

12 ساعت ago

ضرورت پیگیری و تسریع در تولید انبوه موتورهای برقی/ خداقوت وزیر صمت به مدیران و کارکنان مگاموتور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه مگاموتور در نمایشگاه همتایابی اقتصاد دریامحور…

12 ساعت ago

معارفه مدیریت بیمه های درمان بیمه آرمان

سرپرست مدیریت بیمه های درمان بیمه آرمان منصوب شد.

12 ساعت ago

بهینه سازی رفتار اعتباری بانک توسعه تعاون با تعاونی ها و بنگاه ها

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون از بهینه سازی رفتار اعتباری بانک توسعه تعاون با…

12 ساعت ago

مباحث نوین فقهی و بانکی به عنوان مزیت بانک توسعه تعاون مطرح است

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام داشت مباحث نوین فقهی و بانکی به عنوان…

12 ساعت ago