به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اولین پنل سومین نمایشگاه ملی فولاد ایران با موضوع «نقش زیست بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد ایران» با حضور محمد ناظمی هرندی، یحیی پالیزدار، رضا انصاری، مهدی محمدی و محمود نیلی احمد آبادی برگزار شد.
در ابتدای این پنل یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، به عنوان مدیر پنل ضمن خوشآمدگویی به طرح مسئله درباره نقش زیست بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد ایران پرداخت.
پس از آن رضا انصاری، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره صنعت مبنی بر اینکه باید یک فکری برای صنعت کشور کرد که دچار آفت مونتاژ کاری شده است، اظهار کرد: کشور کره در سالهای اخیر موفقیت خوبی در صنعت سازی داشته است و میتوان صنعت فولاد آن را به نوعی با صنعت فولاد ایران همزاد دانست.
لزوم اجرای کامل اکوسیستم نوآوری در کشور
وی افزود: وقتی موفقیت اکوسیستم کارآفرینی کره را نگاه میکنیم متوجه میشویم که تحت تاثیر نظام نوآوری آنها نیز است. مدلهای خوبی در زمینه نوآوری برای نگاه به آینده در این حوزه وجود دارد. ضرورت دارد در صنعت فولاد ایران در زمینه شکل گیری اکوسیستم نوآوری حرکت هایی انجام دهیم.
نماینده سابق مجلس گفت: ما از منظر مبانی قانونی، تجارب صنعتی و مبانی علمی درمییابیم که باید به سمت نوآوری با هدف ارتقای مزیت رقابتی حرکتی کنیم.
شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد ایران نقش اساسی ندارند
محمود نیلی احمدآبادی اظهار کرد: شرکتهای دانش بنیان هنوز در اقتصاد ایران نقش اساسی ندارند. علت اینکه کشورهایی مانند ژاپن پیشرفت میکنند اما در ایران مشکل داریم این است که ما بخشهایی از اکوسیستم آنها که راحتتر است به کشور وارد میکنیم نه همه اجزای اکوسیستم را.
رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: اکوسیستم نوآوری به یک شبکه و اتصال آزادانه بین شرکت ها و سایر بخش ها گفته میشود که با اشتراک گذاری دانش نسبت به توسعه محصول یا خدمت نوآورانه اقدام میکند.
وی با تاکید به اهمیت شبکهسازی در اکوسیستم نوآوری گفت: این شبکه باید درون سازمانها و میان شرکتها به صورت آزادانه برقرار شود تا دانش و تجربیات میان این بخشها جاری شود.
اتصال نوآوری به «تقاضا» ضروری است
محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: وصل شدن نوآوری به تقاضا یک مبحث کلیدی است. گاهی در اجرای تصمیمات خود موفق نمیشویم زیرا ملاحظات واقعی محیط کسب و کار خودمان را نگاه نمیکنیم. فولاد مبارکه آنچه از دانش و تجربه کسب کرد در محصولات خود به نتیجه رساند و توفیقات بسیاری در نزدیک به ۳ دهه فعالیت خود کسب کرده است.
وی افزود: در این مسیر مشارکت کارکنان جدی گرفته شد و بخشی از موفقیت فولاد مبارکه مربوط به همین مسئله است. نوآوری مفهومی جدیدی برای بنگاه نیست.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به لزوم همکاری صنعت و دانشگاه گفت: مسائل بزرگی با کمک بخش دانشگاه حل شده است و امروز به نقطهای رسیدیم که در صنعت فولاد مانند ۲۰ سال گذشته نمیتوان تصمیم گرفت و اقتضائات این صنعت تغییر کرده است. امروز با صنعتی مواجه هستیم که یک تصمیم اشتباه میتواند خسارات به مراتب بیشتر از گذشته در بر داشته باشد.
ناظمی هرندی اظهار کرد: آیا فولاد مبارکه در آینده برای توسعه کسبوکار خود الزاما باید به فعالیت در صنعت فولاد بپردازد یا میتواند به بخشهای دیگر نیز وارد شود یعنی نوآوری در عرصه کسبوکار نیز میتواند تجلی یابد یا خیر. پاسخ به این سوالات در تعیین مسیر تعیین کننده است.
لزوم بهرهبرداری از دو بال برای بقا
مهدی محمدی، دبیر سابق ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این پنل علمی اظهار کرد: باید دید نوآوری آیا به بقای ما پیوند خورده است یا خیر؟ از دهه ۱۹۹۰ در دنیا اتفاقی در حال رخ دادن است که ناچار شدیم برای آن مفهوم تولید کنیم. تغییر و تحولات در دنیا سرعت گرفت و نسلهای صنعتی مختلف نشان دهنده این مسئله است. در چنین شرایطی زمانی انسان و شرکت بقا پیدا میکند که پیوسته در حال یادگیری است.
وی افزود: هوشمندسازی و دیجیتال کردن در حال تحت تاثیر قرار دادن همه صنایع به ویژه صنعت فولاد است. برای بقا اکنون نیازمند دو بال هستیم؛ حفظ و بهینه سازی محصولاتی که در فاز بهره برداری هستند و سبد اکتشاف به منظور کشف فرصتهای پیش رو. شرکتها در طول زمان به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند صرفا با توانمندیهای خودشان این دو سبد را بسازند زیرا تحولات بسیار سریع هستند.
پنل «نقش زیست بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد ایران» به میزبانی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برگزار شد.