Categories: راه و مسکن

طراحی زیست‌بوم نوآفرینی حمل‌ونقل و ظرفیت‌سازی بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ایده‌های نو در عرصه حمل‌ونقل به منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، ارائه خدمات مطلوب و افزایش شفافیت گفت: در سال گذشته با توجه به نام‌گذاری صورت گرفته با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان – اشتغال‌آفرین” و نظر به اراده دولت مردمی در جهت توسعه ظرفیت اشتغال‌زایی و همچنین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در استفاده از ظرفیت کارآفرینی و نخبگی در حوزه ‌حمل‌ونقل، طراحی اجزای مختلف این زیست‌بوم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: اقدامات لازم در حال انجام است و تلاش می‌شود تا اواسط سال ۱۴۰۲ برنامه راهبردی ویژه پیاده‌سازی این زیست‌بوم نهایی شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به سوابق موضوع اضافه کرد: با توجه به ابلاغ سیاست رویش و تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه به توسعه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه ماموریتی وزارت راه و شهرسازی و در راستای پیاده‌سازی زیست‌بوم فناورانه این حوزه، سامانه نوآفرین (استارت‌آپ) حمل‌ونقل کشور در سال گذشته راه‌اندازی شد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: این سامانه (https://mrud.ir/startup/registration) سه هدف مشخص را دنبال می کند. هدف اول شناسایی کلی صاحبان ایده (فرد، تیم و یا شرکت نوآفرین)، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه حمل‌ونقل به منظور برقراری تعاملات، ارتباطات و انجام اقدامات بعدی است.

وی هدف را دوم ثبت ایده‌های حوزه حمل‌ونقل به منظور تدارک حمایت‌های اثربخش دانست و افزود: هدف سوم که در حال حاضر از سوی سایر دستگاه‌ها نیز مورد پیگیری است و از اهمیت بالایی برخوردار است، اعلام چالش‌ها و موانع پیش رو در راه اندازی و فعالیت استارت آپ‌های حوزه حمل‌ونقل به منظور شناسایی و رفع آن‌ها است.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب پیاده‌سازی زیست بوم نوآفرینی ‌حمل‌ونقل کشور و بسترسازی بهره مندی از ایده‌های نو و ناب است، افزود: شناسایی بازیگران زیست بوم و تبیین نقش و کارکرد هر کدام مطابق با مطالعه مربوطه انجام شده و علاوه بر این ظرفیت‌های قانونی و سیاست‌های حمایتی در خصوص استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان احصاء و شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: در همین راستا بررسی مکانیزم‌های بهم رسانی عرضه و تقاضا در این زیست بوم و تبیین نیاز بازار حمل ونقل در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: تدوین برنامه راهبردی این موضوع منطبق بر مطالعات دقیق در قالب گروه‌های کانونی مربوط به مولفه‌های مختلف توسعه زیست بوم در دستور کار قرار دارد که مقرر است پس از آن، برنامه اقدام عملیاتی و نقشه راه در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت برای پیاده سازی این زیست بوم برای وزارت راه و شهرسازی ترسیم شود.

افندی‌زاده در پایان گفت: لازمه پیاده‌سازی مطلوب زیست بوم نوآفرینی و دانش بنیان حمل و نقل کشور همگرایی و هماهنگی تمامی زیربخش های وزارت راه و شهرسازی و همکاری و تعامل نهادهای مربوطه نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

فتحنایی

Recent Posts

سودآوری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به بیش از ۲۰ درصد می رسد

با اجرای طرح هوشمند سازی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران میزان بهره وری و…

5 ساعت ago

حل مشکل نیروی انسانی در کشور نیازمند ارتباط واقعی و عملی دانشگاه با صنعت است

چهارمین کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور روز سه ‎شنبه ۸…

5 ساعت ago

ابلاغ تحویل موقت واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار

تحویل موقت واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار در تاریخ ۷ خرداد ۱۴۰۳ به…

6 ساعت ago

فولاد خوزستان یکی از افتخارات کشور در ارزآوری و اقتصاد است

محسن مونسان معاون امور شعب و عضو هیات عامل بانک ملی ایران در دیدار با…

6 ساعت ago

تاکیدمدیرعامل بانک ملی ایران برلزوم آموزش وآشنایی صحیح کارکنان با ابزارهای جدید و نوین تامین مالی بنگاه ها و زنجیره ارزش

دکتر نجارزاده یکی از حلقه های مفقوده در استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی در…

6 ساعت ago

برتری شاگردان نکونام با همان روش همیشگی؛ امیدهای استقلال زنده ماند

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال تهران و گل‌گهر سیرجان در چارچوب هفته بیست و نهم لیگ…

14 ساعت ago