به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، ناهید مهرابی اظهار داشت: یکی از خدمات مطرح بانکی درزمینه پرداختهای خرد، خدمت برداشت مستقیم است که خودکارسازی پرداختها از طریق سرویس Direct Debit یا همان برداشت مستقیم فرصتی برای حذف پرداختهای تکراری و تسهیل امور مشتریان شبکه بانکی است.
وی یادآور شد: در این سرویس مشتری میتواند به تأمینکننده خدمات خود این اجازه را بدهد که تا سقف مشخصی بهصورت منظم یا غیرمنظم از حساب مشخصی که خودش تعیین میکند، هزینه خدمات را برداشت کند.
مهرابی افزود: با بهرهگیری از این سرویس، جمعآوری پول که پروسهای زمانبر و سخت است، تسهیل و بسیاری از سرویسها سادهتر ارائه میشود و یکی از مزیتهای سرویس برداشت مستقیم سداد این است که زمانبندی کسر پول از حساب مشتری را هم میتوان در آن تعیین کرد.
وی یادآور شد: سرویس Direct Debit سداد یک پلتفرم زیرساختی است که جامعه هدف آن تمام اصناف است و شرکت سداد با توجه به استراتژی خود در حوزه نقشآفرینی در تحول بانک ملی وارد این عرصه شده است تا خدماتی بر پایه نیاز و ایجاد ارزش برای مشتری را طراحی و ارائه کند؛ این محصول راهکاری برای تسهیل زندگی در عصر دیجیتال است.
مهرابی در پاسخ به این پرسش که مزیت رقابتی سرویس Direct Debit سداد به نسبت نمونههای مشابه در بقیه شرکتها چیست، گفت: Direct Debit در بانک ملی و بسیاری از بانکها از گذشته در معنای دیگری تحت عنوان شارژ خودکار برای اپراتورها راهاندازی شده بود؛ اما سداد برای پوشش سایر نیازهای پرداختی مشتریان شبکه بانکی با بهرهگیری از استاندارهای جهانی در این بخش بهصورت بومیسازی شده و منطبق بر قوانین فعلی در ایران پلتفرمی طراحی کرده که قابلاستفاده در تمام بانکها است.
مدیر ارشد پروژههای بانکداری نوین شرکت دادهورزی سداد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور استاندارد مستقلی از سوی بانک مرکزی برای برداشت مستقیم وجود ندارد، بهمنظور طراحی این پلتفرم در ابتدا مقررات پرداخت یاران و درگاه پرداخت اینترنتی مدنظر قرار گرفت و درنهایت به این جمعبندی رسیدیم که کاملترین مدل استاندارد جهانی یعنی SEPA که منطبق بر فرآیندهای حوزه پرداخت در اروپا است و از منظر امنیتی نیز با استانداردهای قانون حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR) بهصورت کامل تطابق دارد را بهصورت بومیسازی کرده و در طراحی این پلتفرم مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
مهرابی با اشاره به اینکه در حوزه سرویسهای پرداختی نیز استاندارد PSD2 را در طراحی پلتفرم برداشت مستقیم سداد مدنظر قرار دادیم، گفت: تمام جزئیات امنیتی در این پلتفرم مدنظر قرار گرفته و پیادهسازی شده است و پلتفرم برداشت مستقیم سداد در کشور نمونه مشابه ندارد و بیرقیب است و میتواند مرجعی برای مدیران رگولاتوری در حوزه قانونگذاری در این بخش باشد.
وی خاطرنشان کرد: در پلتفرم برداشت مستقیم سداد، پنل های مختلفی برای تمام حوزههای کاربری که ممکن است متقاضی استفاده از این محصول باشند، در نظر گرفتهشده است و برای استارت آپ ها و شرکتها این سرویس با فرابوم تجمیع شده و قابل ارائه خواهد بود.
مهرابی با اشاره به مدلهای مختلف کارمزد در این سرویس، اظهار داشت: در این سرویس مدلهای مختلفی برای کارمزد وجود دارد که ممکن است بر اساس بازه زمانی، تعداد یا مبلغ تراکنشها تنظیم گردد و تمام مدلهای مختلف تعریف کارمزد در پلتفرم برداشت مستقیم سداد پیادهسازی شده است و پشتیبانی میشود.
وی با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی و تحقیقاتی این پروژه از تیرماه ۹۷ آغاز شد، گفت: نسخه قابلاستفاده این محصول در اواخر سال ۹۷ ارائه شد و در حال حاضر هم این پلتفرم دو پذیرنده خاص با تعداد بسیاری کاربر دارد و فاز اول این طرح به اتمام رسیده و فاز دوم آن در حال پیادهسازی است که در انتهای پاییز ۹۸ عرضه خواهد شد و از امکانات بیشتری برخوردار است.
مهرابی از آمادگی شرکت دادهورزی سداد برای اجرایی کردن این پلتفرم در بانکهای دیگر با همکاری فرابوم خبر داد و اظهار داشت: سرویس برداشت مستقیم سداد به دلیل اینکه در قالب پلتفرم طراحیشده از این قابلیت برخوردار است که تمام بانکها با بهرهگیری از آن، این سرویس را به مشتریان خود ارائه دهند.
https://tejaratgardan.ir/?p=27486