اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها از سوی دولت از اواخر آذر ماه به اجرا گذاشته شده است تا راه حلی برای شفافسازی قیمتها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار باشد.
بر اساس این طرح قیمت کالاهای مورد استفاده مردم بر اساس هزینه تولیدکننده بر محصول درج می شود و بعد از محاسبه هزینه حمل و نقل و واسطه و توزیع، طبق فاکتور خرید به مردم عرضه شود.
در مرحله اول این طرح آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو مکلف به درج قیمت تولیدکننده شدند و سپس صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات ماکارونی و لنت ترمز در لیست قرار گرفتند.
در این زمینه، “جلال الدین محمد شکریه” نایبرییس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای موفقیت آمیز طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا نیازمند سازوکارهایی است، خاطرنشان کرد: به انجام رساندن این طرح اقدام بسیار خوبی است، اما نیازمند تصحیح برخی امور ماننند عرضه و تقاضا متعادل است تا شرایط مناسبی در کشور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه باید هزینه واسطه ها در عرضه کالا نیز در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با نظارت دقیق بر درج قیمت می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.
شکریه با تاکید بر اینکه درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا اقدام مثبتی است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تعادل قیمتی در عرضه محصولات در این شرایط به هم بریزد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان قیمت کالا را بر روی محصولات بیشتر از قیمت حقیقی درج می کنند، تاکید کرد: نظارت مناسب در این طرح راهگشا است. درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا در مجموع اتفاق خوبی است و می تواند مانع سوء استفاده برخی واحدهای تولیدی و عرضه شود.
وی تاکید کرد: در این مدت برخی فروشندگان اقدام به تخفیفات بسیار کردهاند و اجرایی شدن این طرح می تواند از مشکلات جلوگیری کند.