×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
عبور ارزش معاملات بازار سرمایه از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان

تجارت گردان | عبور ارزش معاملات بازار سرمایه از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، امیر هامونی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شاخص بورس تهران از ۳۲۰ هزار واحد گذشته و بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۷۸ درصد و فرابورس ۸۵ درصد افزایش شاخص داشته اند افزود: در این مدت ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بورس تهران و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به فرابورس است.

دلیل استقبال از بازار سهام

وی گفت: در بورس انرژی نیز از ابتدای سال تا کنون ۱۵ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده و دلیل رویکرد مردم به سمت بازار سرمایه؛ بازدهی نامناسب بازارهای موازی در کشور است و نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد شده و برایند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه عقلایی تصمیم می‌گیرد.

شرط سودآوری شرکت ها

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه قیمت سهام شرکت‌ها را سودآوری آن‌ها تعیین می‌کند و ارزش جایگزین زمانی مهم است که شرکت بخواهد منحل شود افزود: تجدید ارزیابی و دارایی هیچ اثری بر ارزش سهام شرکت‌ها ندارد و فقط اصلاح ساختار در بنگاه ها است.

 هامونی گفت: چالش‌هایی در بازار سرمایه از جمله سواد مالی وجود دارد که موجب می‌شود مردم در عرضه‌های اولیه صف‌های طولانی تشکیل دهند به طوری که هفته گذشته سهام یک نیروگاه عرضه شد که ۷۱۸ هزار نفر در یک ساعت آن را خریدند.

ارزش بازاری صندوق‌های سرمایه گذاری

 هامونی گفت: ارزش بازاری صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس و فرابورس که ۲۰۰ صندوق هستند از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. وی افزود: ۷۰ هزار پیمانکار در کشور وجود دارد که از دولت طلبکارند، اما با ارائه اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته از این طریق به پیمانکاران پرداخت شده است.

۴۰۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی

مدیرعامل فرابورس گفت: در بورس تهران بیش از هزار میلیارد تومان و در فرابورس سه هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه انجام شده است.  هامونی افزود: ۱۵۰۰ تریلیون تومان ارزش بازاری بورس تهران و فرابورس و ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری بازار پایه است.

ثبات در بازار پایه

وی گفت: بازار پایه اکنون به ثبات نسبی رسیده و میزان ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور به ۲۷ هزار میلیارد تومان معادل روزی ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

 هامونی افزود: از ۲۵ شهریور و ابلاغ مصوبه جدید برای بازار پایه ارزش معاملات در این بازار روزانه ۲۵۰ میلیارد تومان است و بیشترین نوسانات بازار پایه مربوط به سال ۹۸ و به دلیل ورود نقدینگی‌های جدید به بازار بورس است.

تغییر دامنه نوسان

مدیرعامل فرابورس افزود: نمادهایی که اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده اند پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور نیز افت خود را آغاز کرده بودند. هامونی گفت: تغییر دامنه نوسان ۱۰ به ۳ اتفاق افتاد، اما این موضوع ربطی به ارزش شرکت‌ها ندارد و سهم سرمایه گذاران حقیقی در بورس کشور بیش از ۸۰ درصد است و تا ۶ ماه آینده در بازار بورس هیچ مظنه‌ای حذف نمی‌شود و پس از شش ماه نیز شورای عالی بورس ادامه روند را به ما تکلیف خواهد کرد.

هامونی گفت: اکنون بازار پایه به آرامش رسیده و کاهش ۴۰ درصدی فقط برای چند نماد است و مجموع بازار ۹ درصد کاهش داشته و از ۹۷ هزار میلیارد تومان به ۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.