×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
عزم وزارت راه‌ و شهرسازی برای کاهش مصرف گازوئیل/ خط آهن چابهار-زاهدان در صدر پروژه‌های ریلی کشور

تجارت گردان | عزم وزارت راه‌ و شهرسازی برای کاهش مصرف گازوئیل/ خط آهن چابهار-زاهدان در صدر پروژه‌های ریلی کشور

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد در نشست خبری اولین روز از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، سامانه رونمایی شده از سوی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را یک پروژه مهم در راستای کنترل کیفیت عنوان کرد و گفت: با مجموعه اقدامات و تحولاتی که در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت گرفته در حال حاضر داده‌ها قابل نظارت و در دسترس هستند.

وی در ادامه به اهمیت مجموعه تعاملات برقرار شده در قالب «دیپلماسی حمل و نقل» اشاره کرد و افزود: با توجه به برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و حمل‌و‌نقلی با کشورهای مختلف، برنامه‌ای مبنی بر تهیه کتابچه‌ای از راهبردها و ارتباطات با هر کشور مد نظر قرار دارد که تا کنون برای ۲۷ کشور این کتابچه‌ها تهیه شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طبق تحلیل های صورت گرفته تا ۲۵ سال آینده تمامی ترانزیت کالا از کشورهای هند و چین از «کریدور یک کمربند، یک راه» انجام می‌شود. لذا برای اولین بار در کشور رصد کریدورهای رقیب و جابجایی بار در منطقه توسط گروهی در معاونت حمل‌و‌نقل صورت گرفته است.

آدم نژاد با بیان اینکه «مهمترین ویژگی ایران قرار داشتن در تقاطع شمال به جنوب و شرق به غرب است» گفت: این موقعیت جغرافیایی دارای دو ویژگی مهم است که شامل اتصالات حمل‌و‌نقلی از شمال به جنوب و شرق به غرب مانند توافقنامه افغانستان-ایران-ترکیه و حجم بار عبوری در این مسیرها می‌شود.

وی از رونمایی منشور دیپلماسی حمل و نقل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در منشور دیپلماسی حمل و نقل ویژگی‌های سرزمینی هر منطقه از ایران به خوبی نشان داده شده است.

این معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در مناطق مرزی انجام داده است، اما مدیریت واحد مرزی بر عهده سازمان راهداری قرار نگرفته است.

طراحی ساختار کیفیت خدمات حمل‌ونقل

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت از استارتاپ‌های حمل‌ونقلی گفت: در حوزه استارتاپ‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و در حوزه بنادر شاهد رونمایی از سامانه تخلیه عادلانه بار هستیم.

آدم نژاد با اشاره به سایر اقدامات این معاونت افزود: نقشه راه ایمنی راه های کشور آماده و برای تایید نهایی به هیئت وزیران ارسال شده است. همچنین بودجه سال ۹۹ بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح ریزی شده است، اما شامل کل بودجه نمی‌شود. انحرافات از بودجه نیز بسیار کم است.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سبد انرژی اظهار داشت: باید در زمینه ناوگان به سمت  استفاده از خودروهای دوگانه سوز گام برداریم و نوسازی و اصلاح ساختار را مد نظر قرار دهیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف می‌شود و این در حالی است که در شرایط درست باید میزان مصرف روزانه ۴۰ میلیون لیتر باشد. بر همین اساس باید نظام توزیع کشور اصلاح شود، ناوگان با ظرفیت کامل تردد کند، عمده بار با حمل و نقل ریلی انجام شود و کیفیت مناسب و ترکیب بهینه ناوگان مد نظر قرار داشته باشد که تمامی این اقدامات در معاونت حمل و نقل در دست اقدام قرار دارد.

آدم نژاد به پروژه «کیفیت خدمات حمل‌و‌نقل» اشاره کرد و گفت: در حال ایجاد ساختار کیفیت خدمات حمل‌و‌نقل در تمام مدهای حمل‌و‌نقلی هستیم. در همین راستا تمام مسافرانی که از مدهای مختلف استفاده می‌کنند باید حداقل های حقوق مسافر را بدانند، مکان، ساختار و فرآیند برای پیگیری وجود داشته باشد و خدمات بهینه حمل‌ونقل و شرکت‌ها برای مردم تشریح شود. به علاوه باید بهره‌وری و اقتصاد حمل‌و‌نقل مورد توجه قرار گیرد که این اقدامات نیز در دست پیگیری و اجرا قرار دارد.

مدیریت پایانه‌های مرزی در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گیرد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اهمیت قرار گرفتن وزارت راه و شهرسازی در راس نظام مدیریت پایانه‌های مرزی تصریح کرد: در شقوق مختلف حمل و نقلی مدیریت فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و بنادر بر عهده سازمان تابعه مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است، اما این مهم در حوزه جاده‌ای رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به همین دلیل یکپارچگی را از دست داده‌ایم و میزان تعلل و خواب در مرزها افزایش یافته است. در حال حاضر پلاک یک خودرو در مرزها توسط چهار سازمان خوانده می‌شود. بنابراین درخواست وزارت راه‌وشهرسازی از سایر دستگاه‌ها این است که OCR  پلاک از سوی ما انجام شود و داده های آن را در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دهیم.

چابهار-زاهدان اولویت‌دار ترین پروژه ریلی کشور است

 معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ادامه آزادراه تهران-شمال گفت: برنامه ساخت ادامه این پروژه در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد اما نیازمند تامین منابع مالی است.

وی در خصوص قرار گرفتن بندر چابهار در منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: قرارگیری این بندر در منطقه ویژه اقتصادی اقدام خوبی است اما در هر صورت مدیریت بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.

آدم نژاد در مورد میزان ترانزیت صورت گرفته از کریدور شمال-جنوب بیان داشت: امسال در کریدور شمال-جنوب شاهد رشد ۵ درصدی ترانزیت کالا خواهیم بود و در صورتی که چند اقدام در مرزها و راه‌آهن انجام شود، حجم ترانزیت در این کریدور به ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

  معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز گفت: ما ۵ گزینه برای راه‌آهن چابهار داریم و البته به هیچ عنوان نمی‌خواهیم ارتباط مردم با دریا قطع شود. ۳۰۰ میلیون یورو با تایید مقام معظم رهبری به این پروژه اختصاص یافته که وصول آن در دست پیگیری قرار دارد و بدانید پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان اولویت‌دار ترین پروژه ریلی کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.