به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، صنعت بیمه، صنعتی تخصصگرا و تجربهمحور است که نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارایی قلمداد میشود و مدیریت دانش صنعت بیمه این امکان را فراهم خواهد کرد تا با اجرای اقدامات نظاممند، دانش و تجارب ذهنی افراد در حوزههای بیمه، کسب، مستندسازی، ذخیرهسازی و به اشتراک گذاشته شود.
با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشکده بیمه، مدیریت دانش خبرگان و متخصصان را با هدف بهرهگیری از داراییهای دانش صنعت بیمه در دستور کار خود قرار داده است. از جمله اقدامات مد نظر پژوهشکده بیمه در این خصوص میتوان به ترسیم درخت و نقشه دانش صنعت بیمه، تشکیل انجمنهای خبرگی، برگزاری ژورنال کلاب، نشستهای دانشی و کافههای دانش اشاره کرد.
بر پایه این گزارش، امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی غیرملموس جایگاه مهمی در سازمانها پیدا کرده است و اغلب ارزش افزوده کسب شده توسط بنگاههای اقتصادی نه به واسطه تجیهزات و امکانات، بلکه به وسیله سرمایه ناملموس یعنی دانش کسب میشود.
با توجه به ماهیت دانش و سرمایه فکری نهفته در ذهن افراد، چنانچه دانش و تجارب، آموختههای تجربی و عملی افراد مدیریت نشود، سبب هدر رفتن سرمایههای دانشی خواهد شد. از این رو سازمانها و صنایع برای حرکت رو به جلو، نیازمند ارزیابی و مرور داراییهای دانشی خود هستند. لذا مدیریت دانش به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار، با ایجاد ارزش افزوده از داراییهای دانشی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.