دکتر کمالی در مورد رعایت قوانین در کشور گفتند؛ امروزه به دلایل مختلف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی آستانه تحمل افراد ، بیش از پیش کاهش یافته است و مردم از نظر روانی تحت فشار هستند. هم اکنون هیچ حوزه ای نداریم که در آن منظر روانی جامعه به هم ریخته نباشد و می توان گفت در صد بسیار بالایى جمعیت کشور از منظر روانی پریشان هستند ، روزی مادر کشور می توانیم ادعا کنیم که متمدن و پیشرفته و فرهنگی بالا داریم که قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورمان اجرایی شود.
واقعیت این است که تغییرات لحظه ای شرایط اقتصادی و به هم خوردن معادلات اقتصادی و اجتماعی مردم ، در روحیه آنها تاثیر گذاشته است و تنها بخشی از برآیند این آشفتگی روانی و ذهنی در شیوه رانندگی افراد و عدم رعایت قانون بروز می کند.
برای نمونه فرهنگ و اخلاق رانندگی ایمن موضوعی است که با توجه به افزایش تعداد خودروها و ترددهای صورت گرفته سال ها در خصوص آن بحث شده و این فرهنگ با توجه به تراکم بالای جمعیت در کلان شهرها به نظر می رسد نیاز به اصلاح دارد. با گذری در سطح شهر بخصوص در ساعات که تردد خودروها زیاد است بخوبی می توان شاهد تخلفات رانندگی باشیم که به اشکال مختلف بروز می کنند، سرعت غیرمجاز، بوق زدن های ممتد، پارک های دوبل، توقف در پارک ممنوع، ورود به خیابان های یک طرفه، دور زدن های ممنوع ،شلوغی خیابان در شب به ویژه در ساعتهای منع تردد و … تنها بخشی از این تخلفات هستند.
یکی از ضرورت های امروز همگانی شدن آموزش در زمینه فرهنگ سازی ترافیکی است که باید از همه ابزارها، امکانات و نیروهای تاثیرگذار و مرجع جامعه بهره گرفت،معضل فرهنگی که در بحث ترافیکی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند حاصل رفتارهای ضد اجتماعی و تخلفاتی است که برخی رانندگان انجام می دهند که اکثرا رانندگان موتورسیکلت انجام می دهند و با دور زدن قانون به اصطلاح خود زرنگ بازی در می آورند.
آگهی رساندن به افراد جامعه بی گمان یکی از رسالت های مهم راهنمایی و رانندگی به شمار می آید و تبلیغات و اطلاع رسانی اجتماعی قوی می تواند برای مردم موثر و آنها را نسبت به انجام عملی مثبت ترغیب کرده و یا نسبت به وقوع خطری در پیش رو هشدار دهد.
رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در هر شرایطی لازم و ضروری است و برای مثال پذیرفته نیست وقتی خودرویی در مسیر یکطرفه دیده نمی شود وسیله نقلیه دیگری با نادیده گرفتن تابلوی عبور ممنوع، خلاف مسیر یکطرفه وارد شود؛ این بدیهی ترین رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است.
شاید شما هم بارها مشاهده کرده باشید که برخی از رانندگان موتورسیکلت بخاطر اینکه خیابانی خلوت بوده خلاف جهت جاده و خیابان ادامه مسیر دادند و با این کار خطراتی برای خود، خودرو و عابر پیاده ایجاد کرده اند.
رانندگان موتورسیکلت بیشترین تخلفات را در این زمینه انجام می دهند و بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تردد می کنند و عامل تصادفات شدیدی هم می شوند تا به گمان خود چند لحظه زودتر به مقصد برسند در حالی که در برخی موارد صرفنظر از اینکه دیر به مقصد می رسند، موجب تلفات و خسارات در جاده ها هم می شوند.
اکثر رانندگان موتورسیکلت به ویژه در هنگامی که خیابان ها با ترافیک روبرو هستند با حرکت در پیاده روها عملا حقوق عابران پیاده را زیر پا می گذارند که توجه پلیس برای برحذر داشتن آنان از این عمل ضروری بنظر می رسد.
خیلی از کسانی که در خیابان موتور سوار میشوند، گواهینامه ندارند و در مواردی اصلا برای گرفتن آن اقدام هم نکردهاند. اما این یکی از موارد نقض قوانین توسط موتورسواران است، رد کردن چراغ قرمز، ورود ممنوعهای خیابانها، عبور از پیادهرو، عبور از خط ویژهها مواردی است که بسیار زیاد در خیابانهای تهران دیده میشود. اما همه آنها این کار را انجام میدهند که یا زودتر برسند یا کارشان سریعتر انجام شود.
موتورها حق حمل بارهایی که از عرض خودشان بیشتر باشد را ندارند، اما تعداد زیادی از آنها این قانون را نقض میکنند، نداشتن کلاه کاسکت و پوشاندن پلاک موتور برای اینکه پلیس نتواند دستی جریمه بنویسد، از مواردی است که موتوریها را در دردسر میاندازد. البته موتوریها حق ندارند از روی پل یا زیرگذرها بروند که تقریبا همه ما آنها را هم روی پلها و در زیرگذرهای مختلف بسیار دیدهایم.
**در کشور ما ایران متاسفانه در هیچ خیابانی عبور ممنوع نیست مگر اینکه به هیچ روشی امکان ورود نباشد مثلا شلوغ و یا اینکه پلیس راه را بسته باشد،رانندگان موتورسیکلت به هیچ خیابان یک طرفه و یا پیاده رو عابران را برای خود ممنوع نمی دانند و به راحتی عبور و مرور می کنند به طور کلی در کشور قوانین راهنمایی و رانندگی اجرایی نمیشود برای عابران پیاده فرق نمیکند اتوبان باشد و یا چراغ برای عبور عابران قرمز به عبور و مرور خود را انجام میدهند.
در کشور باید فرهنگ سازی شود که همه قوانین را رعایت کنند**
از آنجایی که دوربینهای تعبیه شده در خیابانها نمیتواند پلاک موتورسیکلتها را بگیرد، به همین دلیل جریمه موتوریها را پلیس باید تسلیم کند که معمولا موتوریها راه فرار کردن را خوب پیدا میکنند که در این صورت کافی است پلاک را هم کمی مخدوش کنند یا زنجیر موتور را جوری بگذارند که نوشتههای روی پلاک به خوبی خوانده نشود.
خط عابر پیاده برای زیبایی خیابان ترسیم نشده است ، خط عابر پیاده شکل و شمایل ساده و مشخصی دارد؛ پیوسته و آشنا برای رد شدن عابر پیاده با خیال راحت. اما همین خط ساده نه تنها محل امن عبور نیست، بلکه عابر پیاده باید با ترس برخورد آنی با وسیله نقلیه و با چشمان ترسان از آن عبور کند. احترام به عابر پیاده جزء ضروریات زندگی شهری است که باید همواره رعایت شود ولی متاسفانه حقوق شهروندان پیاده خیلی وقتها به راحتی از طرف رانندگان، موتورسواران و سد معبر کنندگان ضایع میشود.
در کشوری مانند آلمان قوانین و مقررات به خوبی اجرا می شود، اما در ایران نه تنها قوانین و مقررات به خوبی اجرا نمی شود، در کشور هم فرهنگ سازی نشده است، برای نمونه هزینه ای که بابت جریمه راهنمایی و رانندگی دریافت می شود به خزانه دولت واریز می شود، در حالی که این درآمد باید در بخش فرهنگ سازی راهنمایی و رانندگی و … هزینه شود.
سالانه چندین میلیون قبض جریمه برای رانندگان متخلف در ایران صادر میشود. فقط چند درصدی از رانندگان متخلف پس از اعمال قانون تخلف خود را میپذیرند و درصد بالایی از طریق ۴ روش توهین، تطمیع، تهدید یا چانهزنی درصدد توجیه تخلف خود و برخورد با مامور راهنمایی و رانندگی برمیآیند.
حال آنکه در سیستم جریمهای قوانین کشورهای اروپایی ۳ نوع مجازات در برابر تخطی از قانون مطرح شده است: به ترتیب توسط پلیس، مردم یا اجتماع و در نهایت قوانین و دادگاه. بر همین اساس گفته می شود کشتههای یکسال حوادث رانندگی در کشور ما به اندازه ۱۰ سال یک کشور اروپایی است. در آلمان وقتی پلیس رانندهای را شناسایی میکند که با سرعت غیرمجاز میراند نهتنها وی را جریمه میکند، بلکه اعتبار گواهینامهاش را به مدت یک سال لغو میکند. در این کشور فقط کافی است رانندهای طی ۲ سال، یک بار مرتکب هر کدام از ۳ تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله مناسب با خودروی جلویی شود تا گواهینامه رانندگی وی باطل گردد.
این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، جریمه های رانندگی یک روز تهران با تعداد جریمه های رانندگی یک سال اروپا (یعنی یک قاره) برابری میکند. البته اما و اگرهای زیادی درباره این جریمه ها وجود دارد زیرا هزینه های که در زمان کرونا برای تردد شبانه دریافت می شود معلوم نیست چگونه اجرایی می شود و حتی برای برخی هم پیامک جریمه ارسال نمی شود و نه تنها معلوم نیست درآمد جریمه تردد شبانه در کجا هزینه می شود و چرا برخی افراد جریمه نمی شوند!
همچنین مشکلات زیادی در زمینه تردد موتورسیکلت ها در خیابان و پیاده رو وجود دارد که نه تنها از نظر قانونی برای این مساله فکری نشده و از نظر فرهنگ سازی هم تاکنون روی این موضوع کار نشده و یک موتورسیکلت گاهی بار یک وانت را جابه جا می کند.
به شما قول میدهم زمانی که قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور به طور کامل اجرایی شود کشورمان از همه لحاظ پیشرفت جهانی خواهد داشت.
در پایان کتاب (عشق جاودان) که تک بیتی های دلنشین و بسیار زیبا با قلم دکتر محمدرضا کمالی می باشد را جهت مطالعه علاقه مندان به اشعار عاشقانه معرفی میکنیم
سیدمحمد ناصر مبرقعی سرپرست بیمه ایران با تعدادی از بازنشستگان این شرکت دیدار و گفتگو…
دکتر علی جباری با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به ریاست هیات مدیره و…
مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) درباره برکناری مدیرعامل هلدینگ صبا…
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: وضعیت بازار سکه و طلا به شدت…
دکتر سید محمدرضا میری لواسانی، ضمن تبریک هفدهمین سالروز تأسیس پتروشیمی پردیس، اعلام کرد :…
تور آموزشی و تفریحی پنج روزه شرکت بیمه سامان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر…