به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دکتر اکبر تقوی شوازی، مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت در برنامه رادیویی “دوباره صبح” رادیو اقتصاد تخفیف را یک خدمت پسندیده عنوان کرد و گفت: فروشگاههای زنجیرهای را باید به خاطر لحاظ ارائه تخفیف، تشویق کرد.
دکتر تقوی شوازی که برای گفتوگو درخصوص شائبههای مطرح شده درخصوص تبانی تولیدکنندگان با فروشگاههای زنجیرهای در خصوص نرخ گذاری کالاهای ارائه شده به مشتریان در این برنامه رادیویی بصورت تلفنی حاضر شده بود گفت: این موضوع یکی از مباحثی است که از سوی مراجع ذی ربط دنبال میشود؛ اما قبل از تحلیل این موضوع باید درخصوص مبحث تخفیف مباحثی را بیان کرد.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت با بیان اینکه یک عمل خوب همچون تخفیف را نباید بد تفسیر کرد افزود: معنای لغوی تخفیف یعنی کم کردن قیمت؛ به این صورت که از مقداری که یک فرد به صورت قانونی امکان دریافت دارد، بخشی را تحت عنوان تخفیف کاهش دهد. به همین دلیل اینکه فروشگاههای زنجیرهای نسبت به قیمتی که بر روی کالا درج شده است و براساس قانون استحقاق دریافت آن را دارند درصدی را تخفیف میدهند، خدمت پسندیده ای است که شایسته تشویق است.
وی با اشاره به اهمیت تخفیف ادامه داد اهمیت تخفیف تا جایی است که حتی در احکام قضائی نیز تخفیف در مجازات وجود دارد اما اینکه تخفیف از کجا میآید و درست است یا غلط جای بررسی دارد.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با تاکید بر اینکه فروشگاههای زنجیرهای امروز یک نیاز است بر ۷۰ سال فعالیت فروشگاههای زنجیرهای در کشور اشاره کرد و افزود: فروشگاههای زنجیرهای در جهان، یک صنعت بشمار میروند و به عنوان یکی از حلقههای نظام توزیع و پخش نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
دکتر تقوی شوازی با برشمردن امکانات و مزایای فرروشگاه های زنجیرهای که باعث و مبنای تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای میشوند یکی از ویژگیهای فروشگاههای زنجیرهای را تخصص گرایی عنوان کرد و افزود: بکارگیری افراد متخصص در زمینه خرید، فروش، بازاریابی و امور مالی، افزایش کارایی و بهرهوری و در نتیجه امکان کسب سود بیشتر را فراهم میکند.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت امکان خرید متمرکز و یکپارچه محصولات را یکی دیگر از ویژگیهای فروشگاههای زنجیرهای عنوان کرد که بر مبحث سود تأثیر گذارند.
وی کم کردن و کم بودن فاصله تأمین تا توزیع را یکی دیگری از فاکتورهای مهم در قیمت کالاها و توان ارائه تخفیف برشمرد و افزود: فروشگاه زنجیرهای به واسطه برخورداری از ویژگیها و شرایطی میتواند مستقیماً از منبع کالا دریافت کرده و سایر حلقههای توزیع را حذف کند. در شبکه و نظام توزیع تأمین کننده، تولیدکننده، شرکتهای پخش، عمده فروشی و خرده فروشی هستند که برای هر کدام از این حلقهها از لحاظ قانونی درصدی از فروش متصور است و این کم کردن فاصله تأمین تا توزیع به معنای کاهش هزینه عملیات است.
تقوی شوازی در خصوص علت تمایل تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برای حضور در فروشگاههای زنجیرهای گفت: در حال حاضر در کشور بالغ بر سه میلیون و نیم واحد صنفی داریم که بالغ بر یک میلیون از آن در نظام توزیع فعالیت دارند و مزایایی متعدد فروشگاههای زنجیرهای آنان را ترغیب به حضور در فروشگاههای زنجیرهای میکند.
وی فروش عمده و انبوه و ارتباط با یک سیستم متمرکز برای فروش را یکی از مزایای دیگر فروشگاههای زنجیرهای عنوان کرد و گفت: کم بودن هزینههای فروش، انبار داری، جلوگیری از خواب سرمایه، تضمین فروش و امکان برنامه ریزی برای تولید، دریافت بموقع وجه، انتقال نظریات از مشتریان به واحدهای تولیدی در نهایت تولید و فروش بیشتری واحدها را ترغیب به حضور در فروشگاههای زنجیرهای میکند.
تقوی کاهش چشمگیر هزینههای سرسام آور تبلیغات برای برندها کم نام و نشان را علت به صرفه بودن حضور در فروشگاههای زنجیرهای شمرد.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با بیان اینکه موارد گفته شده از عوامل تأثیر گذار در مبحث تخفیفات هستند، گفت: هر دو طرف با کاهش حاشیه سودی که قانون برای آنان متصور شده اقدام به عرضه با تخفیف میکنند که در حقیقت این موارد مبنای تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای است که اقدام مثبتی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه فروشگاههای زنجیرهای را برای این خدمت باید تشویق کرد گفت: با توجه به مسائلی که در کشور وجود دارد، طی این سالهای اخیر فروشگاههای زنجیرهای متعهد شدند تا جایی که امکان پذیر باشد انواع کالاها را با درصد تخفیف به مشتریان عرضه کنند که مردم بتواننداز قیمتهای پایین کالاها بهره مند بشوند.
تقوی در پاسخ به این سوال که این تخفیفات آیا از یک نظام و مجوز قانونی برخوردارند، گفت: تخفیفات در اختیار خود فروشگاههای زنجیرهای است.
وی درخصوص نظارت بر تخفیفات نیز گفت: هیچ مخالفتی با تخفیف بیشتر نیست و برای کسی که میخواهد کالای خود را ارزانتر به بازار ارائه دهد با نظارت بر کیفیت و کمیت توسط سازمانهای ذی ربط مخالفتی نداریم.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در پاسخ به پرسش دیگری که آیا بقالیها نیز میتوانند تخفیف داشته باشند، اظهار داشت: بله اگر آنها تمایل داشته باشند با کاهش حاشیه سود خود میتوانند محصولات را با تخفیف عرضه کنند که البته کالاها را با همان قیمت مصرف کننده عرضه میکنند که اگر بیشتر شود گران فروشی است و اگر پایینتر بدهد تخفیف است که کار زیبنده ای است و ما هم آن را توصیه و تشویق میکنیم.
وی درخصوص فروش اجباری اظهار داشت: با استناد به ماده ۶۴ قانون نظام صنفی این تخلف محرز است و نباید وجود داشته باشد. مردم میتواند از طریق ۱۲۴ در سراسر کشور تخلفات تعزیراتی مثل گرانفروشی، کم فروشی را به سازمانهای صمت انتقال دهند که حتماً بررسی میشود.
تقوی در خصوص تبلیغاتی مانند اینکه “یکی بخرو دوتا ببر” به چه صورت است، گفت: اگر قیمت رعایت بشود هیچ اشکالی ندارد. فرض کنید تولید کننده تمایل دارد امروز به مناسبتی کالای خود را رایگان در اختیار مردم و یا یک فروشگاه قرار دهد که این هیچ منعی ندارد. یا فروشگاه ی و تولیدکنندهای برای کسب سهم بیشتر از بازار کالا را برای یک یا دو ماه با بیست درصد تخفیف میدهد، که این هم منعی وجود ندارد.
وی با رد شائبههای مطرح شده درخصوص قیمت گذاریهای سفارشی گفت: اصلاً و هیچ قیمت سفارشی نمیتواند از سوی فروشگاههای زنجیرهای به واحدهای تولیدکننده تحمیل شود.
تقوی با بیان اینکه چه کسی این شائبههای بی مورد را بوجود آورده تاکید کرد: تنها ده درصد سهم فروش کالا در اختیار فروشگاه زنجیرهای است و نود درصد در اختیار فروشگاههای سنتی و مغازه هاست. یک واحد تولیدی که سیستمی کار میکند و خط تولید دارد و باید صدرصد را پوشش دهد نظام دو نرخی را نمیتواند برقرار کند. اگر بر فرض محال این کار را انجام دهد که خلاف است و با آن برخورد قانونی میشود از آن طرف در رقابت میماند. همچین چیزی متصور نیست.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت درخصوص نحوه قیمت گذاری کالاها اظهار داشت: بجز کالاهای اساسی که قیمت مصوب دارد و توسط دولت تعیین میشود، نرخ گذاری بقیه کالاهای تولیدی در اختیار خودشان است که حسب ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت ملزم هستند قیمت را درج کنند. اگر گزارشی مبنی بر قیمت نامتعارف برسد سازمان حمایت بررسی میکند که براساس قیمت تمام شده قیمت درج شود.
https://tejaratgardan.ir/?p=83216