×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
فروش بسته‌های بلندمدت ایرانسل و همراه اول همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، نقش بی‌بدیل اینترنت را در زندگی مردم با سبک زندگی جدیدی که در پیش گرفته‌اند نمی‌توان انکار کرد، زیرا لزوم و ضرورت استفاده از فناوری و وسایل ارتباط جمعی موضوعی گریزناپذیر برای انسان امروزی است.

در این برهه حساس و به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و قرنطینه خانگی مردم، زمانی را که افراد صرف دید و بازدیدها، حضور در اجتماع، کار کردن در محیط بیرون از خانه و خرید کردن می‌کردند کمتر شد و مردم به دنبال راهی برای پر کردن زمان خالی خود شدند؛ بهترین گزینه تلفن همراه هوشمند و استفاده از محتوا‌های مختلف اینترنت بود. به علاوه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و سوق یافتن آموزش جامعه آماری بزرگی از مردم یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت آموزش مجازی، نیاز مبرم جامعه به اینترنت را افزایش داد.

آمار و ارقام مقایسه‌ای که از دوران قبل و بعد از قرنطینه توسط سازمان‌های خدمات‌رسان اینترنت در کشور ارائه شد، از این موضوع خبر می‌داد که مصرف اینترنت پس از اعلام قرنطینه خانگی از سوی دولت، با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.

این امر تا جایی اهمیت یافت که در ایام نوروز سال جاری، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تشویق مردم به ماندن در خانه و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس در کشور، بسته‌های رایگاه ۱۰۰ گیگابایتی را به صورت بسته‌های هدیه برای اینترنت‌های ثابت خانگی فعال کرد.

شیطنت در فروش بسته‌های بلندمدت، فریب جدید اپراتور‌ها در ارائه اینترنت

تغییر در بسته‌های اینترنتی، شگرد عجیب اپراتورها برای سودآوری بیشتر 

اپراتور‌های تلفن همراه نیز در این شرایط توانستند سود خوبی را از فروش بسته‌های اینترنتی کسب کنند، اما پس از مدتی وضعیت ارائه اینترنت از سوی اپراتور‌ها با تغییراتی رو به رو شد؛ درست زمانی که موج شیوع ویروس کرونا در کشور شدت گرفت و روزانه بر تعداد قربانیان و مبتلایان ایرانی به این ویروس افزوده می‌شد و نیاز بود برنامه‌هایی تدوین و اجرا شود که مردم را به ماندن در خانه و رعایت اقدامات پیشگیرانه دعوت کند، فروش بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتور‌ها با تغییرات عمده‌ای مواجه شد.

اپراتور‌ها در حرکتی، بدون دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییراتی در قیمت، مدت زمان و حجم بسته‌های خود ایجاد کردند. پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان برای دریافت چرایی و چیستی این تغییرات، اپراتور‌ها پاسخگو نبودند و یا اعمال تغییرات در فروش بسته‌های اینترنتی را انکار کردند.

وقتی رگولاتوری در مقابل اپراتورهای متخلف دست به جریمه می‌شود

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور پس از این اقدام اپراتورها، با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود، تغییرات به وجود آمده در فروش بسته‌های اینترنتی را تخلفی از سوی اپراتور‌ها خواند و به آن‌ها تذکر داد تا بسته‌ها را به حالت قبلی برگردانند.

اپراتور‌ها نیز مذاکره با رگولاتوری را آغاز و سعی کردند این سازمان را برای اقدام جدیدشان متقاعد کنند تا اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتور‌ها هشدار داد اگر بسته‌های اینترنت را به حالت اولیه تغییر ندهند و تخلفشان را جبران نکنند جریمه سنگینی در انتظارشان خواهد بود. به دنبال این هشدار، روز گذشته رگولاتوری جریمه‌ای ۲ میلیارد تومانی را برای اپراتور‌های متخلف ابلاغ کرد.

اپراتور‌ها با این تهدید سازمان تنظیم مقررات مجبور به عقب‌نشینی شدند، اما در مقابل، طی اقدامی بسته‌های بلندمدت بیش از ۳۰ روزه اینترنت را از دسترس مشترکان خود خارج کردند که این موضوع نیز مردم را با مشکلاتی مواجه کرد. در حال حاضر بسته‌های موجود برای خرید مقرون به صرفه نیست و کسی حاضر نیست برای خرید حجم کمی از اینترنت همراه پول زیادی را بپردازد.

بسته‌های اینترنت بلندمدت از فهرست فروش اپراتورها حذف شد!

اپراتور ایرانسل خرید بسته‌های بیش از ۳۰ روزه از طریق اپلیکیشن «ایرانسل من» و کد‌های دستوری قابل استفاده را مسدود کرده و خرید بسته‌های ۶۰، ۹۰ و یا ۳۶۵ روزه فقط از طریق سایت این اپراتور برای مشترکان قابل دسترسی است.

همراه اول نیز مدعی است که امکان خرید بسته‌های بلندمدت از طریق سایت این اپراتور برای مشترکان فراهم است، اما علاوه بر اینکه خرید بسته‌های بلندمدت از طریق کد‌های دستوری و اپلیکیشن «همراه من» مسدود شده است، در سایت رسمی همراه اول نیز بسته‌های بیش از ۳۰ روز وجود ندارد و همین بسته‌های ۳۰ روزه نیز دارای محدودیت زمان استفاده و یا مخصوص مشترکان جدید این اپراتور هستند.

در مدتی که بسته‌های اینترنت همراه اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول دچار تغییرات عمده شده است، بسیاری از مردم از روی ناچاری این بسته‌ها را خریداری و برای امورشان استفاده کرده‌اند. در صورت بازگشت بسته‌ها به حالت اولیه، مشترکانی که این مدت بسته‌های ارائه شده را خریداری کرده‌اند متضرر شده‌اند و باید چاره‌ای نیز برای این افراد اندیشیده شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره اعلام کرد هنوز تصمیم قاطعی برای چگونگی بازگرداندن پول مردم گرفته نشده است.

با وجود فشار‌های زیادی که در طی اعمال این تغییرات متوجه اپراتور‌های متخلف بوده است، هنوز هم بسته‌های اینترنتی مناسبی برای خرید در دسترس مردم قرار نگرفته و فعالسازی این بسته‌ها با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی خانواده‌ها، با سختی‌هایی رو به رو است.

امید است با تصمیمات عادلانه سازمان تنظیم مقررات و اعمال قانون، جلوی تخلف اپراتور‌های تلفن همراه گرفته شود و به فشار اقتصادی که مردم در این شرایط سخت متحمل شده‌اند دامن زده نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.