×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | فروش ۲۶۰۰ میلیاردی شرکت‌های نانویی در سال گذشته/رشد ۸۰ درصدی بازار نانویی

دکتر سعید سرکار امروز در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با اشاره به توانمندی‌های ایجاد شده در کشور در زمینه توسعه نانو اظهار کرد: ایران در حال حاضر دارای ۳۰ هزار متخصص در حوزه نانو فناوری در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر است.

وی با بیان این‌که آنچه که باعث توسعه این حوزه شده، حاصل تلاش‌ها و بنیه علمی متخصصان کشور بوده است، ادامه داد:  ما از نظر تولید علم نانو در سال ۲۰۰۱ میلادی که در این حوزه فعال شدیم، با انتشار ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ دنیا را داشتیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: در سال گذشته محققان ایرانی تولید مقالات خود را از مرز ۱۰ هزار مقاله گذراندند و حدود ۲۵ درصد از تولیدات علمی مربوط به حوزه نانو بوده است.

سرکار خاطر نشان کرد: این عدد نشان می‌دهد که ایران از بنیه علمی قوی برخوردار است و بدون این بنیه علمی حرکت در مرزهای دانش و توسعه علمی و موفقیت حاصل نمی‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این‌که ایران از نظر تولید علم برای سومین سال متوالی رتبه چهار خود را حفظ کرده است، ادامه داد: علاوه بر آن ما به صاحبان صنعت این پیام را ارسال کردیم که اگر امروز از این فناوری نوظهور غافل شوند، در آینده رقابت‌پذیری خود را از دست خواهند داد.

وی یادآور شد: این پیام به خوبی و درستی از سوی صنایع دریافت شد، به گونه‌ای که ما امروز شاهد هستیم که بیش از ۲۲۰ شرکت تولیدی در حوزه نانو فناوری ایجاد شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، تعداد محصول نانوفناوری مورد تایید در بازار را ۶۱۰ محصول ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن نانو فناوری در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی کاربردی شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز ما بر صنعتی‌سازی و توسعه بازار به‌ویژه توسعه صادرات محصولات نانویی است.

سرکار با بیان این‌که امروزه شاهد رشد ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی از بازار نانو هستیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بازار محصولات نانویی در ایران ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده و این میزان در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان شده است که بخشی از این بازار مربوط به کشورهای خارجی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این‌که محصولات نانویی ایران به ۴۵ کشور صادر می‌شود، ادامه داد: در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در کنار سالن خلیج فارس، سالن دیگری نیز به این شرکت‌ها اختصاص داده شده است.

وی با ابراز امیدواری از این‌که این رشد و توسعه نانو به صورت فزاینده‌ای ادامه یابد، تاکید کرد: قطعا به چنین جایگاهی قانع نیستیم، چون توان و لیاقت کشور را فراتر از آن چیزی می‌بینیم که شاهد هستیم.

سرکار اضافه کرد: هدف‌گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۴ شاهد صادرات یک میلیارد دلاری باشیم که در این راستا نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.