به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل ازایلنا، در همایش روز ملی کیفیت که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است جواد حسینزاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران با اشاره به اهمیت آمار در جامعه مدرن گفت: فلسفه گرفتن آمار برای اداره جوامع بشری است.
وی با تکفیک کیفیت کالاهای خصوصی و عمومی گفت: مفهوم کیفیت در کالاهای خصوصی و محصولات خصوصی با مفهوم کیفیت در کالای عمومی مانند امنیت ملی مبارزه با فقر و آمار رسمی متفاوت است و نمیتوان آنها را در یک مقوله قرار داد.
حسینزاده افزود: کالای خاص (خصوصی) دو بخش ویژه دارد یکی تفکیک پذیری و دیگری رقابتپذیری است در حالی که در کالاهای عمومی این دو ویژگی وجود ندارد به طور مثال در بخش آمار ما نمیتوانیم آن را به گروهی اختصاص بدهیم و یا اینکه در عرضه آن رقابت ایجاد کنیم. در تمام دنیا سازمان آمار وجود دارد که ۹۸ درصد آنها زیرمجموعه دولت هستند تا بتوانند به وظایف دولتها در برابر جامعه کمک کنند در کالاهای عمومی باورپذیری و اعتماد باعث بالا رفتن شاخص کیفیت میشود.
حسینزاده با اشاره به موازیکاری در بخشهای مختلف دستگاههای اجرایی افزود: برخی به دلیل ناآگاهی و یا دلسوزی میگویند ایرادی ندارد که ما دو آمار تورم رشد اقتصادی و یا دیگر شاخصها داشته باشیم. در حالی که موازیکاری در کالاهای عمومی باعث افت کیفیت میشود. متاسفانه تنها در کشور ما است که دو نهاد رشد اقتصادی و تورم را کنترل میکنند.
وی با اشاره سابقه آمار در کشور گفت: نظام آماری در ایران بیش از یک قرن سابقه دارد و شاید نقطه شروع آن را بتوان در ثبت احوال دانست. شورای عالی آمار در سال ۱۳۱۴ ایجاد شد و قانون تمرکز آمار ایران مصوب سال ۱۳۴۱ است.
رئیس مرکز آمار ایران در خصوص هماهنگی با نظامهای بین المللی در شاخصهای آماری گفت: با توجه به این سابقه آماری لازم است که کشور ما جزو نظام استانداردسازی بینالمللی باشد که خوشبختانه در سالهای اخیر سازمان ملی استاندارد حرکتهای خوبی در این خصوص داشته است به طور مثال میزان یک ساعت فعالیت در هفته برای مبنا قرار دادن اشتغال بر اساس نظام سازمان بین المللی کار است و یا محاسبه رشد اقتصادی و امور حسابداری هر کدام بر اساس تعریف سازمانهای بین المللی مربوط به خود است و ما نمیتوانیم یک تعریف جدید از آنها ارائه دهیم.