×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
فولادمبارکه سال گذشته به اندازه نیمی از بودجه دانش‌بنیان‌ها در کشور سرمایه‌گذاری خطر پذیر داشت / فاصله زیادی تا جایگزینی اقتصاد فولادی با اقتصاد نفتی نداریم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور شهید و همراهانش اظهار کرد: سازمان جهانی اقتصاد در گزارش خود از ریسک‌های محتمل سال ۲۰۲۴، ناامنی سایبری را به عنوان چهارمین ریسک محتمل عنوان و در رتبه بندی خود بیان کرده است؛ اهمیت این گزاره زمانی برای ما جالب توجه است که در رده‌های بعدی این ریسک‌ها از رتبه‌های پنجم به ترتیب درگیری‌های مسلحانه، تورم، مهاجرت، رکود اقتصادی، آلودگی‌های زیست محیطی قرار دارد و باید توجه داشت این رتبه بندی چه جایگاه ویژه‌ای را برای ناامنی سایبری در نظر گرفته است. در حقیقت بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال آینده نیز این ریسک جز ۱۰ ریسک اول دنیا است و تنها ممکن است رتبه‌بندی جایگاه امنیت سایبری میان ۱۰ ریسک بالا و یا پایین‌تر برود.

وی افزود: در بخش بعدی این گزارش ریسک و مخاطرات به دسته بندی‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و تکنولوژیک تقسیم شده که در همه این دسته‌بندی‌ها نیز به ناامنی سایبری اشاره شده است. به بیان دیگر عدم توجه به امنیت سایبری امروز متوجه همه شئون و سطوح مخاطرات می‌شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما در فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کشور این موضوع را حس و لمس کردیم و به همین دلیل امروز در این همایش حضور یافته‌ایم، ادامه داد: فولاد مبارکه در بالادست خود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و مجموعه صنعتی و در پایین دست خود بیش از یک هزار کارخانه، مصرف کننده محصولاتش هستند و به تعبیری بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت و مجموعه صنعتی یا تأمین کننده و یا مصرف کننده محصولات فولاد مبارکه هستند و ما در اوج حمله سایبری ۲ ساله گذشته دیدیم که تنها انتشار خبر حمله سایبری می‌توانست چه تلاطماتی در بازار نه تنها در بازار محصولات فولادی بلکه در زنجیره، از کنسروسازی تا خودروسازی و لوازم خانگی در حوزه قیمت‌ها و تأمین و تدارک داشته باشد و منجر به شوک‌های قیمتی شود.
وی اضافه کرد: وقتی حمله سایبری به فولاد مبارکه و چند صنعت فولادی همزمان انجام شد دشمن از کلمه و تعبیر تعطیلی صنعت فولاد استفاده کرد چرا که آنها به خوبی می‌دانند که صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر چه جایگاهی دارد، آنها به خوبی می‌دانند در مجموعه‌ای مانند فولاد مبارکه ۳۰ هزار نیرو به صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار نیرو به صورت غیرمستقیم برای این صنعت و یا با این صنعت در بخش‌های مختلف از کارگاه کوچک گرفته تا صنایع خودروسازی‌، لوازم خانگی و دیگر مصرف کنندگان محصولات ما تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

امروز امنیت سایبری در ریسک‌های اجتماعی هم تحلیل می‌شود

طیب‌نیا با بیان اینکه امروز امنیت سایبری در ریسک‌های اجتماعی هم تحلیل می‌شود، گفت: وقوع حوادث سایبری علاوه بر پیامدهایی که به صورت مستقیم برای یک حمله سایبری متصور است، ریسک‌های اقتصادی، زیست محیطی، حتی سیاسی و حوادث ایمنی و خیلی اتفاقات دیگر را به دنبال دارد و دایره گسترده‌ای را با خود به همراه دارد و امروز نمی‌توان گفت امنیت سایبری فقط در سطح تکنولوژیکال و یا خود صنعت تهدید کننده است.
وی با بیان اینکه حملات سایبری طی چند سال اخیر در جهان و در کشور خودمان رو به افزایش است و شاهد بوده‌ایم که چه اختلالاتی را در حوزه کسب و کارها و خطرات و مخاطرات جانی و مالی با خود به همراه داشته است، ادامه داد: در کشور طی چند سال اخیر بارها در حوزه سوخت، پالایشگاه‌ها، صنعت فولاد و بنادر شاهد آثار اجتماعی زیانبار حوادث سایبری بوده‌ایم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص حمله سایبری ۲ ساله گذشته به شرکت فولاد مبارکه گفت: همکاران من در خاطر دارند در صبحی که فولاد مبارکه دچار حمله سایبری شد، در وضعیت جنگی به معنای واقعی کلمه قرار گرفتیم، همه مدیران و کارکنان در این موضوع درگیر شدند و معلوم نبود هر لحظه ممکن است چه اتفاقی بیافتد.
هر چند این اتفاق با هوشمندی همکاران ما خیلی سریع مرتفع شد اما در برخی از شرکت‌ها تبعات بیشتری به همراه داشت.
وی اضافه کرد: در مجموعه فولاد مبارکه نیز بسیاری از موتورهای سنگین و تجهیزات سنگین در لحظه متوقف شد و مجبور شدیم سیستم‌ها را از مدار خارج کنیم و از طرف دیگر با هزاران تن فولاد مذاب ۱۶۰۰ درجه معلق در فضا روبرو بودیم، پاتیل‌هایی که هر کدام در نقش یک منبع انفجاری است و می‌تواند اتفاقی را رقم بزند که همه تجهیزات را به یکدیگر بچسباند، در این شرایط از طرفی اگر ادامه می‌دادیم

معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد و با خسارت از دست دادن کنترل سیستم‌ها روبرو بودیم. خود این موضوع که ادامه دهیم یا نه در آن لحظات تصمیمات سختی بود که باید هوشمندانه و در لحظه اتخاذ می‌شد.
طیب نیا با بیان اینکه با روایت شرایط حمله سایبری قصد داشتم اهمیت امنیت سایبری را یادآور شوم، گفت: امروز در رده بندی سازمان پدافند غیرعامل، صنعت فولاد و صنایع مشابه در رده زیرساخت‌های حساس کشور رده بندی می‌شود و گاهی موضوعات این مجموعه‌ها در سطح کلان کشور و حتی در سطح شورای عالی امنیت ملی با آن برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه دشمن به خوبی اهمیت صنایعی مانند فولاد مبارکه را می‌داند، تصریح کرد: این در حالی است که در داخل کشور ممکن است خیلی از مراجع تصمیم گیر این اولویت را درک نکنند و چه بسا در بسیاری مواقع در کشور دچار خودزنی شویم اما دشمن این اهمیت را می‌داند و نسبت به آن جهت‌گیری داشته و برنامه‌ریزی کرده است؛ این صنعت را در تحریم قرار داده و هر کجا که امکان وارد کردن آسیب داشته باشد، دریغ نمی‌کند.

دشمن می‌داند که فولاد مبارکه امروز در حال بازکردن شاهراهی به سمت اقتصاد بدون نفت است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه دشمن می‌داند که فولاد مبارکه امروز شاهراهی به سمت اقتصاد بدون نفت باز می‌کند، ادامه داد: این شرکت در سال گذشته به عنوان اولین صادرکننده غیر نفتی کشور شناخته شد بر این اساس امروز با اطمینان عرض می‌کنم که در این مسیر فاصله زیادی تا جایگزینی اقتصاد فولادی با اقتصاد نفتی نداریم.
امروز ایران جز ۱۰ کشور برتر در حوزه فولاد جهان است و کشورهای نامداری همچون ایتالیا و فرانسه در پشت سر ما قرار دارند. امروز صنعت فولاد یکی از نقاط قوت صنعت و پایداری کشور است چرا که اگر در تحریم‌ها صنعت فولاد نبود ممکن بود کشور در بسیاری از تحریم‌ها کمر خم کند، هرچند این دستاورد، دستاورد کمی نیست اما صیانت و حفظ این دستاورد مهم‌تر است و مراقبت از آن در مخاطرات از رسیدن به این جایگاه مهم‌تر است.
وی اضافه کرد: در این شرایط در ناامنی و جنگ سایبری که استدلال کردیم خطر آن از درگیری‌های مسلحانه نیز بیشتر است، باید بدانیم که سنگربان این حوزه چه کسانی هستند؛ چه کسانی باید فعالیت کنند، مدافعان این حریم چه کسانی هستند که در این بین باید توجه داشت صنایع، حاکمیت، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشجویان ارکان این حوزه هستند که باید در کنار هم باشند و ساختار مناسبی را برای حفظ دستاوردهای موجود در کشور ایجاد کنند.
طیب نیا گفت: در این زمینه حاکمیت باید مهم‌تر از هر چیز هم‌صدایی و واقع‌بینی داشته باشد، همه نهادهای حاکمیتی باید در این زمینه هم صدا شوند، دانشگاه با تقویت زیرساخت علم و تقویت نیروهای متخصص برای این حوزه نقش خود را ایفا کند، بخش خصوصی یا همان مشارکت مردم با ارائه راهکارها و دستاوردهای جدید باید وارد میدان شود و صنعت نیز باید حامی و یاور باشد و همزمان ضمن اجرای سیاست‌های ابلاغی باید به استقرار راهکارها، محصولات و خدمات امنیت سایبری بومی اهتمام داشته باشد، این کاری است که ما طی دو سال اخیر در فولاد مبارکه مورد توجه قرار داده و حداقل تلاش کرده‌ایم وظیفه خودمان را به شیوه درستی ادا کنیم.
در این زمینه می‌توان به حمایت‌های مالی، طرح تحول دیجیتال، راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر و نوآوری باز اشاره کرد.
وی ادامه داد: آن چیزی که در توان و اختیار فولاد مبارکه بوده را به میدان آورده‌ایم و منتظر حرکت بقیه ارکان تأمین امنیت سایبری هستیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه سال گذشته به اندازه نیمی از بودجه شرکت‌های دانش بنیان کشور، به تنهایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته است، گفت: ما با این اقدام در حوزه دانش بنیان‌ها در عمل نشان دادیم که پای کار ایستاده‌ایم و در میدان هستیم، ما می‌دانیم که برای رسیدن این نهال نو رس باید صبر داشته باشیم اما انتظار ما این است که بقیه ارکان زیست بوم امنیت سایبری و نوآوری نیز به همین میزان در میدان حاضر شوند.
وی اضافه کرد: تضمینی وجود ندارد که این مخاطرات خلق‌الساعه در هر لحظه برای صنایع به وجود نیاید، از این رو همه باید با جدیت آماده باشیم و با هم‌افزایی همه بازیگران زیست بوم امنیت سایبری از این پس شاهد هیچ‌گونه حمله سایبری در کشور نباشیم.

وی در پایان با حدیثی از رسول اکرم سخنان خود را پایان داد و گفت: رسول اکرم می‌فرمایند: دو نعمت است مورد غفلت است، سلامتی و امنیت. و خداوند کشور و ملت ما را همواره از هر دو نعمت بهره‌مند کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.