×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | قدرت ملت ایران بیشتر شده است

خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین آقای حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به شدیدترین تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: ملت بزرگ ایران بعد از یکسال ونیم فشار مداوم اقتصادی از هر روز دیگر قدرتش درسطح جهان روشن​تر شده است.

از درون ایران صدای اتحاد را بشنویم

رئیس جمهور گفت: در بخش اقتصادی از همه کارآفرینان و شرکت‌ها می‌خواهم در زمینه اقتصادی بیش از پیش تلاش کنند.

آقای روحانی رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش در جمع اعضای هیئت دولت، افزود: ما این توان و قدرت را داریم که با نیرو‌های خلاق، دانشگاهیان، متخصصین، نخبگان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در کنار هم قرار گیریم تلاش خود در بخش اقتصادی مضاعف کنیم.

آقای روحانی تصریح کرد: البته کار‌های بزرگی ملت ما انجام داده و قدرت معنوی خود را در ایام محرم نشان داد و در آینده‌ای نزدیک در اربعین نشان خواهد داد که آن هم قدرت ملی و معنوی ماست.

رئیس جمهور گفت:​ اگر ما می‌خواهیم زودتر پیروز شویم از درون این خانه، یعنی ایران باید صدای اتحاد را بشنویم، صدای وحدت را همه بشنوند و با وجود جناح‌های مختلف که ممکن است افکار و نظرات مختلفی داشته باشند.

آقای روحانی در پایان خاطر نشان کرد: در انتخابات هم به طور طبیعی رقابت وجود دارد، اما همه تلاش کنیم، انتخاباتی اخلاقی، سالم و بهترین رقابت سالم را داشته باشیم تا دنیا از نو، باز ندای مقاومت، ایستادگی و مقابله با توطئه‌ها و ندای صلح و ثبات در منطقه را بشنود.

انزوای ایران ناممکن است

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه‌ای است و انزوای ایران در این منطقه ناممکن و حضور ما قطعی است.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت افزود: از رئیس جمهور فرانسه تشکر می‌کنم به خاطر همه تلاش‌هایی که در آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت مخصوصاً برای مذاکرات انجام دادند و ما هم همکاری و همراهی کردیم.

وی گفت: کسی که مانع شد این موضوع به نتیجه برسد، کاخ سفید بود، ​ نه پاریس مقصر بود، نه توکیو مقصر بود و نه بقیه کشورها. همه کشور‌ها تلاش خود را کردند و کسی مقصر نیست.

رئیس جمهور در خصوص پیغام‌های آمریکا هم تصریح کرد: آمریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت که آماده مذاکره است بعد در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گفت: تحریم‌ها را تشدید می‌کنم. چطور می‌توان باور کرد؟

آقای روحانی افزود: ذکاوت و هوشیاری ایران و ایرانی از ما می‌خواست فریب پیام خصوصی آمریکا را نخوریم و همانطور که خودشان گفتند ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است و ما هم همین را می‌خواستیم.

وی گفت: مذاکره‌ای باید انجام شود که در آن موفقیت باشد و در این مسیر ما باز هم راه را ادامه می‌دهیم این راه بن بست نیست و به نظر من راه باز است و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند.

رئیس جمهور افزود: خروج آمریکا از برجام اشتباه بوده آمریکا به نتیجه‌ای نمی‌رسد و همه به این نتیجه رسیده اند که برجام در زمان خودش بهترین توافق بوده و باید با ایران حرف بزنند.

 آقای روحانی گفت: اگر منطقه را می‌خواهند قدرت منطقه‌ای ایران است و اگر جهان را می‌خواهند با حذف ایران امکان پذیر نیست و انزوای ایران ناممکن است، ​ حضور ایران در همه صحنه‌ها قطعی است.

وی افزود: برای پیروزی نهایی باید مسیر را ادامه دهیم و در این بین از قوای سه گانه، ​ رسانه ملی، ​ نیرو‌های مسلح، ملت بزرگ ایران، به ویژه از مقام معظم رهبری و از همه تشکر کنم چرا که همه دست به دست هم دادیم و با تمام مشکلاتی که وجود داشت کار عظیم و بزرگی را امروز به ثمر رساندیم.

رئیس جمهور گفت: عده‌ای سکوت کردند عده‌ای هم اذیت کردند و فشار آوردند، ولی ملت ما ایستاد و مقاومت کرد و بحمدالله به موفقیت رسید و قدم‌های بعدی هم موفقیت ایران است.

پیشنهاد اروپا را با اصلاحاتی قبول داریم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز همه فهمیده اند ملت ایران از پا در نمی‌آید گفت: چارچوب کلی‌ای را که اروپا اصرار می‌کرد با اصلاحاتی که در عبارت‌ها انجام دادیم قبول داریم، چون همیشه دنبال امنیت منطقه هستیم و هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده ایم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیئت دولت با اشاره به نتیجه بخش بودن مقاومت مردم ایران اظهار داشت: آنچه ما شاهد آن بودیم این است که همه فهمیدند این ملت از پای در نمی‌آید؛ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل همه اروپایی‌ها به من گفتند امروز قدرت ایران از یک سال پیش بیشتر است.

 رئیس جمهور افزود: آیا ما احساس نمی‌کنیم که قدرت ما از یک سال پیش بیشتر است؟ امروز دهم مهرماه است و ارزش پول ملی ما نسبت به ۱۰ مهر سال گذشته افزایش پیدا کرده است و بانک مرکزی ما می‌گوید ارزش پول ما نسبت به یک سال پیش در همین روز افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: این گزارش‌ها می‌گوید شرایط تورمی ما ماه به ماه در حال کاهش است و تورم یک ماه گذشته ما نیم درصد بوده و تورم نقطه به نقطه در دو ماه گذشته برای تولید کنندگان ۱۲ واحد درصد در دو ماه کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ثبات اقتصادی ما از یک سال پیش به مراتب بهتر است خاطرنشان کرد: روحیه مردم در این یکسال بهتر شده و همین باعث شده است که دنیا به سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نماینده مردم ایران صف بسته شود.

وی افزود: با همین قدرت بود که همه آمدند و به ایران گفتند این مسئله باید حل و فصل شود؛ چارچوب کلی‌ای را که اروپا اصرار می‌کرد با اصلاحاتی که در عبارت‌ها انجام دادیم قبول داریم، چون همیشه دنبال امنیت در منطقه هستیم و هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده ایم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه آن‌ها هم باید همه تحریم‌ها را بردارند تاکید کرد: باید دیگر کشور‌ها را برای فعالیت تجاری با ایران آزاد بگذارند و این نشان دهنده پیروزی است.

هدف ما حفظ منافع ملت ایران است

رئیس جمهور گفت: اگر کرامت، حقوق و عزت مردم ایران مورد توجه قرار گیرد راه برای حل مسائل باز است.

آقای حسن روحانی رییس جمهور در ادامه سخنانش در جمع اعضای هیئت دولت، افزود: اگر چه برخی فکر می‌کردند مسائل در نقطه حل قرار دارد، اما به نظر من آنچه در نیویورک انجام گرفت با حل مسئله فاصله داشت.

آقای روحانی تصریح کرد: در نیویورک به این نتیجه رسیدیم که نمی‌شود این امر بسیار مهمی را ظرف چند ساعت و بدون در نظر گرفتن همه جوانب، به نتیجه رساند.

وی گفت: آمریکایی‌ها آماده بودند این مسئله را به بمب خبری تبدیل کنند تا برای حل شرایطشان که در داخل آمریکا با آن مواجه اند استفاده کنند، اما برای ما هدف آن‌ها مهم نیست برای ما منافع ملی مان مهم است، منافع جمهوری اسلامی، منافع ملت ایران است.

آقای روحانی در ادامه با بیان اینکه شاید برخی‌ها فکر کنند دیگر راه تمام شده و مسیر بسته است، خاطر نشان کرد:، اما اینگونه نیست، راه تمام نشده و مسیر بسته نیست و اروپایی‌ها و دیگران همچنان دارند تلاش می‌کنند.

رییس جمهور تاکید کرد: هر زمان که احساس کنیم حقوق ملت ایران حفظ می‌شود و کرامت ملت ایران مورد توجه قرار گرفته و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند، بازهم راه باز است.

 آقای روحانی، با اشاره به تمایل مقامات کشور‌های مختلف جهان برای ملاقات با مقامات ایرانی، گفت: من معتقدم هرچه داریم از مقاومت مردم ایران است و اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد کسی به سراغ ما نمی‌آمد اینکه می‌آیند و می‌گویند بیایید مسایل را حل کنیم نشان دادن اقتدار ملی ماست و اگر اقتدار نیرو‌های مسلح ما برای دفاع از کشور ما نبود، اگر پهپاد می‌آمد و اقتدار کشور ما را مخدوش می‌کرد این جایگاه را نداشتیم.

آقای روحانی با بیان اینکه همانطور که وقتی پهپاد به خاک ما تجاوز کرد ابتدا اخطار دادیم، فرصت دادیم و بعد عمل کردیم، گفت: همه جا همین است ما ابتدا اخطار می‌دهیم و فرصت می‌دهیم و بعد عمل می‌کنیم حالا اگر در پدافند این فرصت چند ثانیه است در دیپلماسی ممکن است دو ماه باشد پس ما باز هم فرصت می‌دهیم و بعد اقدام می‌کنیم.

برای احقاق حقوق مردم آماده فداکاری ام

رئیس جمهور گفت: من به عنوان نماینده ملت ایران برای هر گونه فداکاری آماده ام، فداکاری‌ای که به احقاق حقوق و رفاه مردم منجر شود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت به طرح فرانسه درباره مذاکرات اشاره کرد و افزود:​ آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد و آن کلیات طرح بود، چون شامل این موضوع بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و ما همیشه این موضوع را گفته ایم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که ما همیشه کمک کرده ایم، آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز شود و پول نفت در اختیار ما قرار گیرد.

 وی با اشاره به اینکه این اصولی بود که فرانسوی‌ها با آمریکایی‌ها مطرح کرده بودند و بعد با ما مطرح کردند تصریح کرد: اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه هم به صورتی آن را بیان کرده درست است.

رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را بنده اصلا قبول ندارم چرا که عبارت‌های آن عبارت‌های نادرستی بود.

وی افزود: آن‌ها می‌گفتند عبارت‌هایی که شما خودتان می‌گویید در جلسه‌ای که وزرای خارجه تشکیل می‌دهند تعیین شود و به نتیجه برسد و آن عبارت‌ها مبنای مذاکره باشد.

آقای روحانی با اشاره به اینکه به فرض این طرح قابل قبول بود و آن‌ها اصلاحات مورد نظر ما را مد نظر قرار دهند گفت: حال ما با چه اطمینانی وارد این جلسه شویم؟

وی افزود: در اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک در نیویورک، رئیس جمهور آمریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی خود در سازمان ملل و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که ما می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم.

 رئیس جمهور گفت: من به دوستان اروپایی گفتم که ما کجای این موضوع را قبول کنیم؟ حرف شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس جمهور آمریکا را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت دو بار اعلام کرده که تحریم‌ها باید تشدید شود؟

آقای روحانی افزود: خود اروپایی‌ها هم پاسخ روشنی نداشتند و می‌گفتند در دنیای سیاست رئیس جمهور آمریکا چیزی گفته، ولی به هر حال آماده مذاکره هستند.

وی گفت: من به ملت ایران عرض می‌کنم نمایندگان ملت ایران و بنده به عنوان خادم و نماینده ملت ایران هیچ دریغی نکردیم برای اینکه حقوق ملت ایران را به کرسی بنشانیم و اگر من حداقل اعتماد را پیدا کنم که نتیجه این مذاکرات آن چیزی است که به نفع ملت ایران است یعنی عزت ملت ایران حفظ می‌شود حکمت مربوط به ملت ایران هم مد نظر است و​ مصلحت ملت ایران هم حاصل می‌شود حتما ما این کار را می‌کردیم.

جو ضد ایرانی دشمن در نیویورک شکسته شد

رئیس جمهور گفت: در سفر کوتاه مدت اخیر به نیویورک احساس می‌کردم جوی که دشمن ساخته بود شکسته و شرایط دیگری ایجاد شد به ویژه آن که ما با طرح صلح “هرمز” منادی صلح بودیم.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیئت دولت، افزود: این طرح را که ارائه کردیم از مسائل مورد بحث کشور‌های مختلف قرار گرفت و هیچ کس نمی‌توانست با آن مخالفت کند، ولو این که بعضی نمی‌خواستند به صراحت اعلام کنند، که پشتیبان آن هستند.

رئیس جمهور گفت: از طرفی خواستند این موضوع را در اذهان عمومی جا بیاندازند که همه چیز برای دیپلماسی صلح آمیز در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سختگیری می‌کند و سر باز می‌زند.

 آقای روحانی افزود: در آن هفتاد و چند ساعتی که در نیویورک بودم، بیست و چند برنامه داشتم و با ۱۵ نفر از سران کشور‌ها دیدار کردم و در این مدت کوتاه، بسیاری از سران ۱+۵ را در نیویورک و نیز در اجلاس اخیر در آنکارا و ارمنستان دیدم و در دیدار با آنان این توطئه را شکست، و گفتیم ایران آماده است و از مذاکره فرار نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: در این مدت این مسئله مهم رخ داد که از دید جریان ضد ایرانی، ۱+۵ مرده بود به نحوی که رژیم صهیونیستی، ارتجاع منطقه و کاخ سفید آن را مرده می‌دانستند.

آقای روحانی افزود: در عین حال همه جمع شده بودند که ۱+۵ دوباره احیا شود و همه اصرار‌ها و تلاش‌ها بر این مبنا بود که بار دیگر ۱+۵ درست شود که ما گفتیم حرفی نداریم و آن‌هایی که ۱+۵ را زدند امروز تشکیل دوباره آن را در شرایط مناسب درخواست می‌کنند؛ اشکالی ندارد به شرط این که به آداب و رسوم ۱+۵ بازگردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ۱+۵ بر مبنای تعهد به یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کند؛ اگر حرکت کردند، اشکالی ندارد ۱+۴ در نیویورک تشکیل شد که می‌توانست ۱+۵ هم بشود.

آقای روحانی گفت: خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود، ظاهرش این بود که ما بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم و همه تقصیر‌ها به گردن ما بیافتد و بگویند درست است که مقصر اصلی آمریکا بود، اما اکنون که حاضر و تسلیم است و می‌گوید حاضر است با شما مذاکره کند بقیه هم که حاضرند.

رئیس جمهور افزود: یکی از سران اروپا می‌گفت: همه که در نیویورک جمع هستیم این بهترین فرصت تاریخی است.

امروز روز عزت ملت ایران است

رییس جمهور با اشاره به فشار‌های همه جانبه آمریکا به مردم ایران گفت: بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود و فشار‌های آمریکا کاملا نتیجه عکس داده و امروز روز عزت ملت ایران است.

آقای روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: همه به ما فشار آوردند؛ آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت کشور‌های دنیا و شرکت‌های اقتصادی شان با ما کار کنند، همچنین در فروش نفت ما اخلال ایجاد کرد و در روند کار‌های بانکی و بیمه‌ای ما مشکل به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه ظاهر قضیه این بود که این فشار‌ها نتیجه مناسبی برای آمریکا خواهد داشت اضافه کرد: ما امروز فکر می‌کنیم کاملا این برنامه ریزی‌ها برعکس شده است، ایران بعد از یک و نیم سال فشار مداوم اقتصادی از هر روز دیگری جایگاه، قدرت و توانش در سطح جهان روشن‌تر شده است.

رییس جمهور با اشاره به سفرش به ارمنستان گفت: در سفر دیروزم به جمع سران اتحادیه اوراسیا این عزت و جایگاه ایران کاملا مشخص بود؛ در سفر سازمان ملل و مجمع عمومی آن برای ما روشن بود که امروز روز عزت ملت ایران است علی رغم مظلومیت و فشاری که به ملت ایران وارد می‌کنند.

وی در این باره افزود: در سازمان ملل هرجا نماینده ایران حضور داشت، سیاست و دیپلماسی همانجا می‌چرخید. همه می‌خواستند از ایران بشنوند، چه آنجا که صحبت از منطقه بود و چه آنجا که صحبت از سیاست‌های جهان بود؛ حتی درباره سیاست داخلی آمریکا هم همه احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد.

آقای روحانی با اشاره به توطئه لابی ضدایرانی برای تخریب چهره ایران در جهان اظهار داشت: آن‌ها می‌خواستند بگویند ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیر مناسب و یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصر آن ایران است و لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند که ان‌هایی که چنین مشکلی را بوجود آوردند کسانی هستند که پنج سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران‌های وحشیانه خودشان قرار دادند در حالی که ایران در این مدت مدافع مظلومین در مقابل تروریسم جهانی بوده است.

آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را به ما وارد کرد

رئیس جمهور گفت: آمریکا تاکنون بدترین فشار‌های اقتصادی را به ملت ایران وارد کرده است.

آقای حسن روحانی رئیس جمهور در سخنرانی در جلسه امروز هیئت دولت به سالروز تبعید امام خمینی (ره) در سال ۵۷ اشاره کرد و گفت: چهل و یک سال پیش در چنین روز‌هایی در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۵۷ امام خمینی (ره) در یک شرایط ویژه غربت قرار گرفت که از یک طرف رژیم صدام اصرار داشت امام (ره) از عراق خارج شود و از طرف دیگر کشور‌های همسایه حاضر نبودند به دلیل فشار رژیم شاه، امام (ره) را بپذیرند به همین منظور امام خمینی (ره) از عراق خارج شد و به کویت رفت.

 آقای روحانی با اشاره به شرایط سخت غربت امام خمینی (ره) و تصمیم گیری که آیا در نجف بماند یا به ایران برگردد، افزود: در نهایت امام خمینی (ره) تصمیم گرفت که به یک کشور اروپایی سفر کند و به پاریس و در ادامه به نوفل لوشاتو عزیمت کرد.

رئیس جمهور گفت: این غربت ظاهری امام (ره) فشار رژیم آن زمان و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها درست نتیجه عکس داد.

آقای روحانی افزود: این فشار فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام خمینی (ره) بوجود آورد و صدای امام (ره) رساتر شد و گوش جهانیان برای دریافت قیام انقلاب شنواتر گشت و مردم ایران علیرغم فشار به رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند.

رئیس جمهور گفت: فشار دشمن بر روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند.

آقای روحانی با اشاره به این که بعد از ۴۱ سال این تاریخ تکرار می‌شود، گفت: همه به ما فشار آوردند و آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.