گروه : اخبار گوناگون
تجارتگردان – میناسادات حسینی: علی رجایی با بیان اینکه وقتی تولیدکنندگان لوازم خانگی، محصولات خود را گران میکنند، دیگر محال است که قیمتها به حالت قبل از آن برگردد، گفت: در انتهای مهر شاهد بودیم که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی، لیست قیمتی جدیدی را ارائه دادند، ولی پس از چند روز شاهد ضرب الاجل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بودیم. با این وجود پس از گذشت ۱۰ روز قیمت لیست جدید شرکتها پابرجاست.
ترفند تولیدکنندگان لوازم خانگی برای فروش با قیمت بالا
این توزیع کننده لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: یکی از شگردهایی که این تولیدکنندگان دارند، این است که میگویند محصولات گران شده را به قیمت قبل بازگرداندیم، اما موجودی نداریم و اگر نیاز دارید میتوانید از بنکداران خریداری کنید.
رجایی ادامه داد: وقتی به بنکداران برای خرید لوازم خانگی هم مراجعه میکنیم، اظهار میکنند که این محصولات را به قیمت لیست جدید خریداری کرده اند و به قیمت ارزان نمیفروشند؛ بنابراین آخرین حلقه توزیع کننده لوازم خانگی، مجبور است محصول مورد نیاز خود را از بنکدار و به قیمت بالا خرید کند.
لوازم خانگی ارزان نمیشود
این فعال بازار لوازم خانگی با تاکید بر سیاه بازی تولیدکنندگان لوازم خانگی که قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تجربه نشان داده که لوازم خانگی همیشه در دور افزایش قیمت است و چیزی به نام ارزان شدن و حمایت از حقوق مصرف کننده در این بازار وجود ندارد.
رجایی ادامه داد: هیمالیا قیمت یخچال را ۵ تا ۶ درصد گران کرد. شرکت مادیران در محصولات ایکس ویژن و تی سی ال تلویزیون را گران کرد. سینجر نسبت به لیست قبلی ۲۰ درصد و شرکت اسنوا نیز محصولات خود را ۶ درصد گران کرد و ما با قیمتهای جدید در حال خرید این محصولات هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد رکود در بازار لوازم خانگی هستیم، گفت: با نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا، قطعا باز هم شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی خواهیم بود. اگر تاکنون هم شرکتی افزایش قیمت نداشته به دلیل رکود بازار است.
تداوم افزایش قیمت مواد اولیه لوازم خانگی
این توزیع کننده لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: مواد اولیه لوازم خانگی کوچک ازجمله ورق، قطعات الکترونیکی، سیم، برد و… بسیار گران شده و در حال حاضر تستری که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ازسوی تولیدکننده به بازار ارائه میشود در سری بعدی فروش به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
رجایی ادامه داد: مطالبی که در رسانهها در مورد ارزانی لوازم خانگی مطرح میشود با قیمتهای کف بازار متفاوت است. از ابتدای سال تاکنون ۵ بار افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی داشتیم و معمولا در کالاهای پرفروش مثل تلویزیون یا یخچالهای دوقلو و لباسشوییهای ۷ و ۸ کیلویی شاهد بیشترین افزایش قیمت بودیم، زیرا این نوع محصولات خوش فروش و پرتقاضا هستند.
بازار لوازم خانگی کشش افزایش قیمت ندارد
همچنین یکی دیگر از فعالان بازار لوازم خانگی با بیان اینکه این بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی که قیمت محصولات خود را افزایش دادند تنها یک هدف داشتند و آن، ایجاد تقاضا ازسوی مردم با گرانی محصول بود که هرچند در ابتدای گرانی لوازم خانگی، ایجاد شد، اما با ضرب الاجل سازمان حمایت برای بازگشت قیمتها به قبل، بازار دوباره در رکود فرورفت.
حامد حاج محمدی به اقتصاد ۲۴ گفت: تولیدکنندگانی که دست به افزایش قیمت محصولات خود زدند تاکنون قیمتها را به قبل از گرانی بازنگردانده اند.
با گرانی لوازم خانگی تقاضا بالا رفت
این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان با این افزایش قیمت منتظر واکنش مردم برای گرانی بیشتر بودند، گفت: حتی زمانی که قرار شد قیمتها به قبل بازگردد شرایط بازار بدتر شد، زیرا اندک تقاضایی که ایجاد شده بود نیز از دست رفت.
حاج محمدی ادامه داد: در دور جدید افزایش قیمت ها، شرکتهای تی سی ال، ایکس ویژن، مادیران، اسنوا و… افزایش قیمت داشتند.
وی با تاکید بر اینکه این شرکتها لیست قیمتی جدید دادند، اما درصد زیادی از این افزایش قیمت را در زمان فروش تخفیف میدهند و به قیمت قبل می فروشند، گفت: زمانی که لیست قیمتی جدید داده شد تقاضا بالا رفت و وقتی سازمان حمایت خبر از بازگشت قیمتها به قبل داد، دوباره خرید کم شد.
مردم لوازم خانگی داخلی با گارانتی بخرند
این فروشنده لوازم خانگی به مردم توصیه کرد محصولات ایرانی را به دلیل گارانتی خریداری کنند و گفت: زیرا اگر مردم لوازم خانگی خارجی بخرند و کالای آنها خراب شود، کسی نیست که قطعه را تعویض کند و در بسیاری موارد نیز قطعه مورد نیاز در بازار موجود نیست.
حاج محمدی با هشدار نسبت به خرید لوازم خانگی خارجی گفت: اکثر لوازم خانگی خارجی فیک است، زیرا وقتی قیمتهای لوازم خانگی خارجی را در سایتهای خارجی به دلار مشاهده میکنیم، بسیار بالاتر از قیمتهای عرضه آنها در بازار ایران است. این در حالی است که به دلیل قاچاق این محصولات با دلار بالای ۳۰ هزار تومان، این قیمتها منطقی به نظر نمیرسد مگر آنکه تقلبی باشند. برای نمونه ساید سامسونگی بوده که موتور آن از یک برند غیرمعتبر بوده و متاسفانه به دلیل هرج و مرج ایجادشده در اثر ممنوعیت ورود قانونی برندهای معتبر، اکثر کالاهای خارجی در انبار و سولههای داخل کشور، لیبل میخورند. ولی مردم به پشتوانه و خاطره خوب این برندها، گرایش به خرید آن دارند که بعضا به دلیل عنوان شده فریب میخورند.
لیست قیمت جدید برخی تولیدکنندگان در ذیل ارائه میشود:
منبع: اقتصاد ۲۴-
https://tejaratgardan.ir/?p=153552