لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون بررسی به شورای نگهبان نخواهد رفت

به گزارش تجارت گردان ، «جعفر قادری» در گفت و گو با ایرنا درباره فرایند رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در مجلس گفت: جلسات مجلس حتی در زمان اوج شیوع کرونا به صورت منظم و البته با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد و از هفته گذشته که لایحه بودجه تقدیم مجلس شده است، ‌ جلسات بررسی بودجه نیز با این شیوه آغاز شده است. البته اگر لازم شود با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تلاش خواهد شد جلسات مجلس برای بررسی بودجه به صورت مجازی برگزار شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وقتی مجلس امکان بررسی لایحه بودجه را دارد، چرا به این موضوع ورود پیدا نکند و مطمئن باشید اتفاق سال گذشته رخ نخواهد داد و لایحه بودجه بعد از بررسی نمایندگان به شورای نگهبان  ارسال می‌شود.
نماینده مردم شیراز درباره روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: از روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم کرد، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهادهای خود را درباره بودجه به کمیسیون‌ها ارائه دهند و کمیسیون‌ها نیز دو هفته فرصت دارند که این پیشنهادات را بررسی کنند.
قادری اضافه کرد: کمیسیونها در یک هفته اول کلیات لایحه را بررسی می کنند و با توجه به اینکه نمایندگان این هفته در حوزه های انتخابیه هستند، ‌جلسات با حضور تعدادی از نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها به صورت متفرقه برگزار می‌شود و نمایندگانی که در تهران نیستند به صورت مجازی در این جلسات حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: در این راستا تلاش شده پیشنهادات نمایندگان برای بودجه گردآوری شده و کمیسیون برنامه و بودجه هم پیشنهادهایی در این باره تهیه و ارائه داده است. البته هنوز مجلس امکان بارگذاری پیشنهادها را فراهم نکرده است و حداکثر امروز یا فردا این پیشنهادها در سامانه مجلس بارگذاری می‌شود.
قادری ادامه داد: بعد از جمع آوری پیشنهادات و در مهلت پیش بینی شده، ‌ کمیسیون تلفیق بودجه با مشارکت و حضور سه نماینده از هر کمیسیون و تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل می شود. البته طیق آئین‌نامه داخلی مجلس از کمیسیون‌های خاص مانند کمیسیون اصل ۹۰ نماینده‌ای عضو کمیسیون تلفیق بودجه نمی‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود:  کمیسیون تلفیق بودجه بعد از بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد تا همراه با نمایندگان بررسی و رسیدگی شود.
نماینده مردم شیراز  در خصوص شاخصه های لایحه بودجه۱۴۰۰ کل کشور گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۱۳۹۹ از نظر بودجه عمومی حدود ۴۷ درصد رشد دارد  ولی این رشد در هزینه‌های عمرانی دیده نمی‌شود و در بودجه عمومی است.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در لایحه اظهار داشت: در شرایط غیر تحریمی نیز امکان صادرات این مقدار نفت نیز سخت بود و اینکه در شرایط تحریم چگونه می‌توان این مقدار بشکه نفت را فروخت و صادر کرد، جای بحث و بررسی دارد.
قادری با تاکید بر اینکه اگر توانایی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز برای سال آینده فراهم نشود، ‌ دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد، عنوان کرد:‌ در این صورت دولت مجبور است حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کند که این سبب افزایش تورم می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش رقم مالیات در بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: مالیات‌ها از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و به نظر می‌رسد اگر پایه‌های مالیاتی توسعه یابد، ‌ امکان افزایش این رقم همچنان وجود دارد. البته این امر مشروط به این است که از ساز و کارها و ظرفیت فناوری اطلاعات به درستی استفاده شود و جلوی گریزگاه‌های مالیاتی گرفته شود.
وی ادامه داد:‌ یکی از مسائلی که باید برای بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود، کاهش هزینه‌های جاری و غیرضروری است و پیگیری اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها با مشارکت بخش‌های غیردولتی است چرا که در غیر این صورت ممکن است در سال ۱۴۰۰ با مشکل روبه رو شویم.
قادری خاطرنشان کرد: برای بودجه ۱۴۰۰ لازم است از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و مشارکت آنها با توجه به شرایطی که کشور وجود دارد، بیشتر استفاده شود. از طرفی دولت پیش بینی کرده است که اگر صادرات  ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز امکان پذیر نبود، ‌ می‌توان از طریق فروش سلف نفتی این کار را انجام داد که آن هم سبب به هم ریختن بازار، کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی می‌شود و تشدید تورم و افزایش نقدینگی را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با سقف ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان چهارشنبه گذشته توسط معاون پارلمانی رییس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

فتحنایی

Recent Posts

پیام تسلیت مدیرعامل فولاد سنگان به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت…

13 ساعت ago

پنج روز عزای عمومی در ایران اسلامی اعلام شد

رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر…

15 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

17 ساعت ago

پیام تبریک دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی

دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در پیامی این روز را به همه آتش نشانان…

18 ساعت ago

مدیر عامل‌ پتروشیمی ایلام، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

داود جعفری‌فر؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با صدور پیامی هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و…

18 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی پیام تبریکی به شرح…

18 ساعت ago