به گزارش تجارت گردان به نقل از دفتر ارتباطات وامور بین الملل شرکت ملی پست، محمدرضا قادری در دومین نشست «ترسیم نقشه نوآوری شرکت ملی پست» که با حضور محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی، حسین غضنفری معاون فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و جمعی از مدیران حوزه فنی شرکت ملی پست و همچنین شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان عضو مرکز نوآوری پست و اعضای کارگروه ویژه بررسی طرح های شرکت های نوآور و دانش بنیان مرکز نوآوری پست تشکیل شد، با بیان مطلب فوق گفت: «هدف از برگزاری این جلسات هدایت موضوعات نوآوری به سمت نیازمندی ها و اولویت های پست و مشتریان در خدمات جدید و تمرکز بر روی نوآوری در خدمات و فرایندها است.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: «در این نشست ها با در نظر گرفتن شناخت موجود از بازار، باید مشخص کنیم که چه محورهایی برای پست اولویت دارد و کجا می توان از ظرفیت های پست و استارتاپ ها در کنار هم استفاده کرد.»
وی، با اشاره به اینکه بناست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهرهمندی از حمایتهای آن را در فراخوانی منتشر کند، عنوان کرد: «سکوهای متقاضی باید با مراجعه به پرتال معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به ثبت نام اقدام کنند تا مشخص شود که مشمول آیین نامه های حمایت از سکوها و کسب و کارهای دیجیتال مصوب کارگروه اقتصاد دیجیتال خواهند شد یا خیر.»
رئیس مرکز نوآوری پست موضوع این نشست را «پست لجستیک» خواند و گفت: «پست لجستیک یکی از مهمترین موضوعات مطرح در شبکه پستی کشور است و ما باید نوآوری و ارتقای ظرفیت لجستیکی پست را جزو اولویت ها قرار دهیم.»
وی با بیان اینکه شرکت ملی پست تصمیم دارد به پست لجستیک ورود پیدا کند و آن را جزو ماموریت های خود می داند، گفت: «ظرفیت خدمات پستی، وابسته و محدود به ظرفیت رهسپاری است.»
قادری با اشاره به تعداد زیاد نمایندگی های بخش قبول، جمع آوری و توزیع در بخش خصوصی و ظرفیت مناسب این بخش افزود: «ظرفیت رهسپاری ناوگان پستی و همچنین «پست ویژه شهری» نیز با ارتقای پست لجستیک تقویت می شود .»
رئیس مرکز نوآوری پست گفت: «چنین سرویسی ما را در رهسپاری پست کمک می کند از این حیث که وقتی مرسولات جمع آوری می شود دوباره می توان پالت و ترولی ها را به صورت یک بار لجستیکی در پست لجستیک جابجا کرد، لذا محدودیتی در این خصوص نداریم و می توانیم ظرفیت پست را افزایش دهیم.»
قادری افزود:«با توجه به رشد چشمگیر مرسولات و کالای تجارت الکترونیکی، معتقدم بزرگترین مانع توسعه خدمات شرکت ملی پست در حال حاضر و آینده محدودیت در حوزه تجزیه و مبادلات و رهسپاری است که اگر برطرف بشود، ظرفیت و سهم خیلی بیشتر از این بازار را می توانیم پوشش دهیم. »
وی با تاکید بر لزوم تشکیل ناوگان جمعآوری و توزیع و همچنین ایجاد زیرساخت برای ایجاد هابهای لجستیکی جدید عنوان کرد: « برنامه ما این است که برای توسعه ناوگان از پلتفرم و بازارگاه های حمل بار آنلاین کمک بگیریم یعنی به جای اینکه یک ناوگان اختصاصی درست کنیم، صرفا برای تنظیم گری، سهمی را ناوگان اختصاصی خودمان انجام دهد ولی بخش عمده یعنی حدود ۹۵ درصد نیاز از ناوگان فعال موجود بخش خصوصی با استفاده از پلتفرم ها برای ثبت نام و ساماندهی آنها استفاده شود.»
پست؛ توانمندساز اقتصاد جهانی است
محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در این نشست با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ اولین بار گزارشی از بانک اقتصاد جهانی مطرح شد و شبکه های پستی را تلفیقی از جریان کالا، جریان اطلاعات و جریان پول برشمردند،افزود: «به دلیل این تلفیق، پست به پلتفرمی قوی در حوزه جریان اقتصادی کشورها و البته جریان جهانی محسوب می شود.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اضافه کرد: «ما بعدها با توسعه این مدل و اضافه کردن «جریان مشتری» پست را به عنوان یک ابزار ارتباطی که بر اساس نیاز مردم باید باشد تعریف کردیم. امروز هم اگر در واقع یک نگاهی داشته باشیم به سرویس هایی که در پستهای مختلف دنیا وجود دارد، سرویس هایی هستند که همه بر حسب نیاز مشتریان و جوامع مختلف اتفاق افتاده است.»
وی با بیان اینکه ماهیت استارتاپ ها با همین مکانیزم اتفاق می افتد، گفت: «باید با نوآوری و استراتژی های نوین با آمیخته نشدن با فضای شرکتهای دولتی، بتوانید خدمات و سرویسهای نوین مبتنی بر نیاز مردم شکل دهید.»
در پایان شرکت های عضو مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و حمل و نقل پیشرفته ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با طرح پست لجستیک شرکت ملی پست به بحث و گفتگو در خصوص نحوه اجرا و موانع طرح پرداختند.