مختومقلی فراغی ستاره‌ای درخشان در آسمان فرهنگ ایران است

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در پیامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی نوشت: او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­مداری، مردم داری، دین ­باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می ­بخشد. شکوه نام او تا بدان جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

وی افزود: ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.ادیب وارسته و شاعر اخلاق­مدار خطه همیشه بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

صالحی اضافه کرد: او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­ نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­ الانبیا(ص) و اهل­ بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقه مفقودۀ جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت ­های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­ زند و آثار او را به گنجینه ­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است. با گرامی داشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه ­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می ­کنم و از دست اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

حدود چهار دهه است که مراسم بزرگداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و نیز در برخی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شد.

مراسم گرامی‌داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن با وجود اعلام قبلی فرماندار مراوه‌تپه مبنی بر لغو شدن به دلیل شیوع کرونا، روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و برخی مدیران منطقه برگزار شد.

فتحنایی

Recent Posts

سامسونگ از تبلت‌های سریGalaxy Tab S10  با قابلیت هوش مصنوعی رونمایی کرد

شرکت سامسونگ الکترونیکس امروز از تبلت‌های جدید Galaxy Tab S10 Ultra و Galaxy Tab S10+…

1 روز ago

سامسونگ از Galaxy S24 FE مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد

شرکت سامسونگ الکترونیکس از تازه‌ترین گوشی مجهز به هوش مصنوعی خود تحت عنوان Galaxy S24…

1 روز ago

بازدید مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع از نمایشگاه دستاوردها و نقش اقشار مختلف در تحقق تمدن نوین اسلامی

همزمان با هفته دفاع مقدس، مهندس مجتبی مهری نژاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع،…

1 روز ago

پیام مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان به مناسبت هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس، یادآور حماسه آفرینی‌های ملت بزرگ ایران و تجدید میثاق با آرمان‌های بلند…

1 روز ago

اگر در مقام مسئولیت نگاه مومنانه داشته باشیم، برکات خداوند بر کار ما نازل می‌شود

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه بازدید میدانی از مراکز خدمت‌رسانی بیمه‌ای، درمانی و…

1 روز ago