×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
مدیرعامل گروه مپنا رویکردهای انرژی محور مپنا را تشرح کرد

مدیرعامل گروه مپنا به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش در ابتدا با اشاره به تغییرات پرسرعت تکنولوژی‌ها بر اساس نیازهای صنعتی دنیا گفت: خوشبختانه کنفرانس امسال در شهر اراک برگزار می‌شود و غیر از اینکه یکی از کارخانه های مهم گروه مپنا یعنی واگن پارس در این شهر واقع است، این گروه افتخار این را هم دارد که با شرکت‌های بزرگ صنعتی اراک همیشه همکاری‌های مشترک داشته است.  

او در ادامه با توصیف وضعیت کنونی و ارتباط صنعت و دانشگاه بر اساس برنامه‌های آیندهافزود: روند فزاینده‌ای از مصرف انرژی در دنیا ایجاد شده است. سالانه حدود ۴۰ گیگاتن گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین می‌شود. هدف جهانی برای سال ۲۰۵۰ پایداری محیط زیستی، امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن انرژی است.

اولیاء ادامه داد: ما در کشور دو درصد سهم انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای را داریم و در اسناد کشوری تمهیداتی را برای کنترل آن نیز موجود است. تجدیدپذیرها، ذخیره‌سازها، شبکه‌های هوشمند، برقی‌سازی، کربن کپچر و در حوزه آب، شیرین‌سازی، تصفیه و پیشرفت پایه‌ای اقتصاد چرخشی از مواردی است که جزو رویکردهای مپناست در راه بهبود وضعیت زیست محیطی کسب و کار است.

او سپس با اشاره به گذشت سه دهه از تاسیس مپنا تصریح کرد: مپنا در سال گذشته از مرز ۵۰مگاوات احداث نیروگاه حرارتی گذشته‌ است. ترکیب نیروگاه‌ها نیز به این ترتیب است که نیروگاه‌های گازی ۳۶هزار مگاوات، نیروگاه‌های بخار، سیکل ساده و ترکیبی حدود ۱۲هزار مگاوات، بادی و خورشیدی که هنوز در حال توسعه است و مقیاس متوسط و کوچک در حدود ۴۰۰مگاوات است.

مدیرعامل گروه مپنا آنچه هم اکنون و برای آینده مد نظر این گروه و در حال توسعه است را شامل دیجیتال‌سازی و بهره‌وری انرژی، صنعت آب، برقی‌سازی، سوخت‌های جایگزین و تجدیدپذیرها عنوان کرد.

اولیاء گفت: مروری بر کسب و کارهای گروه مپنا در این سه دهه و همچنین چشم‌انداز مپنا تا سال ۱۴۱۰ نشان می‌داد که با شیب بیشتری در برقی‌سازی و تجدیدپذیرها پیشرفت خواهد کرد. جهت‌گیری ما برای آینده بر اساس استراتژی انرژی است که ترسیم کرده‌ایم و به عنوان یک کسب و کار انرژی و فناوری محور در عین حال که در جهت استحصال حداکثری منابع طبیعی کشور برای تامین نیازهای ضروری انرژی کشور گام برمی‌داریم متعهد به تغییرات اقلیمی و تعهدات بین‌المللی هستیم.

او در توضیح رویکردهای کلان مپنا و با اشاره به اینکه توربین‌های گازی جزو مهمی از نیاز صنعتی کشور و همسایگان ایران خواهد بود، تولید توربین گازی را بخش مهمی از کسب و کار مپنا دانست و گفت: تبدیل سیکل ساده به ترکیبی و نیروگاه‌های زباله‌سوز، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ورود به حوزه شبکه برق، انتقال و توزیع، کاهش اتلاف انرژی، توسعه تجهیزات هیدروژنی، فناوری‌های گوناگون ذخیره‌سازی انرژی، توسعه صنعت حمل و نقل با هدف بهره‌وری انرژی و توسعه صنعت آب از جمله سایر رویکردها و استراتژی‌های کلان مپنا برای آینده خواهد بود.

اولیاء افزود: برای بهره‌وری انرژی که به عنوان کسب و کار از ماه‌های گذشته آغاز شده یک پایلوت داخلی را شروع کرده‌ایم که حرکتی نمادین داخل گروه برای ایجاد آمادگی در این حوزه است. فناوری مربوط به مسکن انرژی محور و تجارت انرژی نیز در همین حوزه تعریف می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا همچنین در ادامه با اشاره به قراردادهای بزرگ مپنا با شهرداری‌ها و خودروسازان برای ساخت ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی و شبکه زیرساخت برقی‌سازی، پیشران خودرو و اتوبوس به حوزه پایداری و موارد مربوط به آن پرداخت و اضافه کرد: در حوزه پایداری، تولید تجهیزات نیروگاهی با سوخت هیدروژن در چشم‌انداز مپنا وجود دارد. البته مسائل فنی زیادی برای نگهداری، احتراق و ایمنی هیدروژن وجود دارد. هیدروژن یک حامل انرژی است و مقداری که پیش‌بینی شده برای آینده کمتر از قبل است و کشور ما هم باید وارد استفاده از چرخه هیدروژن شود. لازمه این امر زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری زیادی خواهد بود.

اولیاء در پایان رویکردهای دیجیتال‌سازی را به ویژه در حوزه بهره‌وری انرژی برشمرد و درباره صنعت آب و نیازمندی کشور بر‌ای توسعه بیشتر تکنولوژی‌های مرتبط با تصفیه و بازچرخانی آب همانند پروژه آب قشم و ذوب آهن اصفهان و آب شیرین کن بوشهر توضیحاتی ارائه کرد.

گفتنی است سی و دومین همایش سالانه بین‌المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران با همکاری دانشگاه صنعتی اراک روز ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. این همایش فرصتی برای ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و صنعتگران در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و سایر رشته‌های مرتبط بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.