Categories: بورس

مذاکره برد-برد برای حل مسائل بازارهای پول و سرمایه/ نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر/ می‌بایست مسئله نرخ سود و تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد مورد مذاکره قرار گیرد

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حجت‌اله صیدی، عصر امروز، در همایش سالگرد تاسیس کانون کارگزار بورس و اوراق بهادار، ضمن تبریک روز کارگزار و تقدیر از زحمات روسای پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار و پیشکسوتان صنعت کارگزاری، گفت: یکی از تخستین اقدامات من در سازمان بورس، تدوین فهرستی از مشکلات بازار سرمایه با مشارکت و مشورت گرفتن از بخش‌های مختلف بازار، از جمله کارگزاران بورس بود. بر این مبنا ۱۷ اقدام دارای اولویت را برای اجرا و پیگیری در ۶ ماه آینده طراحی کرده‌ایم تا بازار روی ریل رشد قرار بگیرد.

او با اشاره به برنامه چشم‌انداز سازمان بورس اعلام کرد: قرار بود در سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم که با توجه به روند گذشته این هدف عملا قابل تحقق نیست. اما اگر بخواهیم همین جایگاه فعلی خود را در بین اقتصادهای منطقه حفظ کنیم می‌بایست سالانه ۶.۵ درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم. برای دستیابی به این هدف به حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. این حجم از سرمایه‌گذاری از ۲ مسیر بازارهای پول و سرمایه قابل جذب است. در این میان نقش بازار سرمایه ۵۰ درصد است.

صیدی تاکید کرد: برای دستیابی به سهم ۵۰ درصدی بازار سرمایه در تامین مالی باید اقدامات بزرگی انجام شود، در گام نخست ضروری است از حقوق سهام دار صیانت شود تا بازار سرمایه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب شود.

او افزود: برای جذب سرمایه گذاران، افزایش شفافیت و افزایش کارآیی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای تحقق هدف افزایش کارایی به کمک همه متولیان این حوزه نیاز داریم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم پیشرو بودن بازار سرمایه و فعالان آن در اقتصاد گفت: متاسفانه الان وضع برعکس است، یعنی به جای این که پیشرو باشیم، دنباله‌رو شده‌ایم، اجازه داده‌ایم فرایند اقتصاد و بازار بر مبنای یکسری تحلیل‌های سست و ضعیف حرکت کند و بعد در واکنش به این روندها به اجبار اقداماتی را انجام داده‌ایم.

صیدی تاکید کرد: اگر کیک بازار سرمایه بزرگ شود دیگر جذب سهم اندکی از صندوق توسعه و تثبیت بازار به دغدغه فعالان بورس تبدیل نخواهد شد.

بهره‌گیری از ابزارهای بازار سرمایه برای رفع ناترازی‌ها

صیدی با استقبال از برگزاری نشست‌های مشورتی بیشتر با بخش‌های مختلف بازار، گفت: برای جذب سرمایه‌گذار در بازار سرمایه چاره‌ای جز افزایش کارایی و ارتقای سطح شفافیت بورس نداریم. برای دستیابی به این هدف و هم‌چنین تسهیل فرایند تشکیل سرمایه نقش شرکت‌های کارگزاری بسیار پر رنگ است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به عزمش برای مقررات زدایی و تسهیل فرایندها در بازار سرمایه اعلام کرد: اصول را نمی‌شود تغییر داد اما مقررات را می‌توان کاهش داد و سامانه‌ها را اصلاح کرد تا سرعت کار افزایش یابد و هزینه مبادلات کاهش یابد. البته همه این تغییرات با مشارکت و مشورت کانون‌ها و فعالان بازار طراحی و اجرا خواهد شد.

صیدی بر لزوم تسهیل صدور مجوزها در بازار سرمایه گفت: برای نهاد ناظر بازار سرمایه صدور با تاخیر مجوزها افتخار محسوب نمی‌شود. معتقدم باید کاری کنیم تا هر کسی که دارای شرایط است بتواند مجوز فعالیت دریافت کند. ماموریت من این است که فرایند صدور مجوزها را تسهیل کنم.

مذاکره با دستگاه‌های دولتی

صیدی با اشاره به نتایج نشست صبح امروز ستاد اقتصادی دولت توضیح داد: در این نشست، بخشی از آثار مستقیم و غیر مستقیم لایحه بودجه بر بازار سرمایه را بررسی کردیم. ساماندهی و تثبیت معافیت‌های مالیاتی و حقوق مالکانه معادن وهم‌چنین لغو قیمت‌گذاری دستوری از جمله مواردی است که در حال پیگیری آن در قالب مباحث بودجه‌ای هستیم.

او افزود: در میان دستگاه‌های دولتی به‌ندرت وزارتخانه‌ای را می‌یابید که با بازار سرمایه مرتبط نباشد و اصطلاحا با بورسی کاری نداشته باشد، بر همین اساس تعامل با دستگاه‌های دولتی، در کنار پیگیری مباحث بودجه‌ای مدنظر ماست.

صیدی در عین حال توضیح داد: تعامل با سیاست‌گذار پولی موضوع بسیار مهمی است، نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر، تلاش می‌کنیم در مذاکره با مسوولان بانک مرکزی روی مسائل مشترک کار کنیم تا هم مشکلات بازار پول و هم مسائل بازار سرمایه مرتفع شود. در این میان می‌بایست مسئله نرخ سود و تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد هم مورد مذاکره قرار گیرد.

کارگزاران روشنگری کنند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در جمع کارگزاران و پیشکسوتان بازار سرمایه به صراحت اعلام کرد؛ سازمان بورس عمدتا به عنوان مسوول شاخص تلقی شده که کاملا نادرست است، بلکه باید کانون‌ها و سایر نهادهای فعال در بازار سرمایه دست به دست هم دهند تا بورس رونق بگیرد و بزرگ شود.

او تاکید کرد: به نادرست این گونه جا افتاده که کل سهامداران و ذی‌نفعان و فعالان بازار سرمایه فقط چند صد هزار نفرند، در حالی که این تلقی کاملا نادرست است و همه ۸۵ میلیون ایرانی به نوعی از این بازار نفع می‌برند. مگر وقتی حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد فقط بازار سرمایه و سهامداران شرکت‌ها آسیب می‌بینند؟! کارگزاران بورس باید در چنین مواقعی، مشکلات اینچنینی را برای جامعه بیان و در این زمینه‌ها روشنگری کنند.

او در ادامه با اشاره به شرایط فعلی بورس گفت: در چنین شرایطی سهامداران خرد کوتاه مدت نگاه می‌کند اما نهاد ناظر نباید دچار هیجان‌زدگی شود، بلکه باید با صبر و تامل کم هزینه‌ترین مسیرها را انتخاب کند.

رفع موانع بازار سرمایه با کمک بورس‌های کالایی

او، وجود ناترازی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه انرژی را از جمله موانع رشد شرکت‌های بورسی ارزیابی کرد و گفت: یکی از راه‌های رفع ناترازی در اقتصاد بهره‌گیری از ابزارهای بازار سرمایه نظیر بورس کالا و بورس انرژی است.

رییس سازمان بورس با اشاره به لزوم رفع موانع توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، افزایش توجه به بورس‌های کالایی است. قیمت‌های دستوری و بی‌ثباتی نرخ خوراک و مسائلی از این دست، در کار بورس‌های کالایی اختلال ایجاد کرده، در پی آن هستیم که موانع را بر طرف کنیم‌.

تقدیر از پیشکسوتان بازار سرمایه

این گزارش حاکی است: امروز همایش سالگرد تاسیس کانون کارگزار بورس و اوراق بهادار در هتل ارم تهران برگزار شد. حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عظیم ثابت دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، حسین عبده تبریزی، پیشکسوت بازار سرمایه، هم‌چنین روسای پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران و فعالان و پیشکسوتان بازار سرمایه حضور داشتند.

در ابتدای مراسم عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ضمن تشکر از حضور مدیران بازار سرمایه و فعالان و پیشکسوتان فعال این حوزه، در سالگرد تاسیس کانون کارگزاران، گفت: ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم ( با احتساب هر خانوار سه نفر) در صنعت کارگزاری فعالیت دارند و زیرمجموعه این صنعت محسوب می‌شوند.

معدل سنی فعالان در حوزه کارگزاری ۳۵ سال است و ۸۰ درصد آنها از تحصیلکردگان دانشگاهی هستند که ۵۰ درصد آنها دارای مدرک در مقطع کارشناسی، ۳۴ درصد کارشناسی ارشد هستند. ضمن اینکه ۴۲ درصد فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند.

او با بیان این‌که مشکلات صنعت کارگزاری جدای از مشکلات بازار سرمایه نیست، افزود: با توجه به اتفاقاتی طی مدت اخیر رخ داده و بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار داده، سودآوری صنعت کارگزاری نیز کاهشی بوده، پیشنهادهای خود را کتبی به مدیران بازار داده داده ایم و آنها وعده مساعدت داده‌اند امیدواریم با کمک مدیران بازار سرمایه و اعضای هیأت مدیره کانون کارگزاران مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

در انتهای مراسم سالگرد تاسیس کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، از پیشکسوتان فعال در حوزه بازار سرمایه تقدیر و قدردانی شد.

فتحنایی

Recent Posts

بازدید نمایندگان تجارت الکترونیک پارسیان از خط تعمیرات کارتخوان تاپکیش

مرکز تعمیرات کارتخوان تاپکیش به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تعمیرات دستگاه های پرداخت الکترونیک…

7 ساعت ago

تخریب های جهت دار علیه مرد خوشنام معدن کشور؛ وجیه اله جعفری چه کرد؟

این روزها برخی سایت های خبری در گزارشات سفارشی و یا بر اساس اطلاعات ناقص…

7 ساعت ago

وانت ۱۵۱، نقش مستقیمی در اشتغال و کسب و کار کشور دارد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: شرکت بن‌رو توانایی آن را دارد که با استفاده از…

7 ساعت ago

چهارمین برد متوالی پرسپولیس و صعود به صدرجدول/ مقاومت چادرملو در وقت اضافه شکست

پرسپولیس در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال با نتیجه یک بر صفر چادرملو را شکست…

7 ساعت ago

رحمتی استقلال را از بحران خارج کرد؛ بازگشت آرامش به اردوی آبی‌ها

دیدار تیم‌های استقلال تهران و هوادار در هفته هفتم لیگ برتر باشگاه‌های ایران با برتری…

7 ساعت ago

سیتی ۳-۲ فولام: پپ سایه به سایه اشلوت

منچسترسیتی در بازی هفته هفتم لیگ برتر با نتیجه ۳-۲ فولام را از پیش رو…

7 ساعت ago