جعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، در مورد وضعیت فعالیت مسافربرهای شخصی با پلاک شهرستان در داخل محدوده طرح ترافیک تهران، گفت: یکی از مشاغلی که متأسفانه در کشور ما به آن توجه نمیشود و کنترلهای لازم در مورد اعمال نمیشود؛ مسئله مسافربرهای شخصی است که در پی خراب شدن کسب و کارها و پیدا نشدن شغل، افراد زیادی تصمیم گرفتند تا با وسیله شخصی خود برای جابجایی مسافر اقدام کنند که با راهاندازی مسافربرهای برخط نیز این مسئله تشدید شد.
وی با بیان اینکه هر فردی در هر نقطه کشور میتواند با مراجعه به یکی از کلانشهرها از جمله تهران به صورت مجردی یا خانواده در کسب و کار مسافربر شخصی و اینترنتی فعالیت کند، گفت: بخش اعظمی از این موضوع به نبود شغل مناسب و بیکاری مربوط میشود و به طور کلی مسافربری جزو آخرین راهها و انتخاب افراد برای اشتغال و تأمین معاش افراد محسوب میشود. به همین سبب راه حل بنیادی این مسئله ایجاد اشتغال و توجه به معیشت افراد است.
مسافربرهای شخصی برای خودشان خطوط طراحی کردند
مسافربرهای شخصی تابع هیچگونه مقررات و نرخها نیستند
تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت باید تدابیری برای اقتصاد و معیشت خانواده داشته باشد تا ما با این نوع کسب درآمد روبرو نباشیم، گفت: البته این موارد نافی اقدامات دستگاههای مسئول از جمله شهرداری تهران نیست و بخشی از این موضوع باید از طریق ضابطه گذاری و اعمال قانون تعریف شده در حمل و نقل شهری شکل بگیرد. به عنوان مثال اگر شرکتهای تاکسی برخط موظف شوند که صرفا از پلاک همان شهرستان استفاده کنند موضوع در حد زیادی کنترل میشود که متأسفانه شرکتها این موضوع را رعایت نمیکنند و درحالیکه جزو وظایفشان است؛ اما شاهد آن هستیم که هر فردی از هر شهرستانی میتواند از طریق تاکسی برخط، مسافرکشی کرده و حتی عدهای هم به صورت گروهی از شهر یا روستایی به تهران کوچ کردند و خودشان خطوط و مسیری را تعریف کرده و در آنجا اقدام به مسافربری میکنند و تابع هیچگونه مقررات و نرخها نیستند و بعضا به قدری قدرت پیدا کردند که رانندگان تاکسی هم جرأت آن را ندارند که در مسیرهای این مسافربرهای شخصی فعالیت کنند.
وی با تأکید بر لزوم ساماندهی و نظارت بر مسافربرهای شخصی ادامه داد: میبایست شهرداری و نیروی انتظامی مشترکا این نوع تخلفات را مورد رسیدگی قرار دهند و وقتی افراد به عنوان آخرین شانس اشتغال، مسافربری را انتخاب میکنند باید راه حلهایی برای اشتغال آنها اتخاذ کرد و شاید تشکیل پرونده و اعمال کنترل و نظارت برای اینگونه خودروها مناسب باشد؛ چراکه رابطه عرضه و تقاضا بگونهای است که حتی اگر شهرداری وارد شود مردم از این خودروها استفاده میکنند و بر همین اساس باید کنترل و نظارتها بگونهای باشد که هم شهرداری تهران طرحهای نظارتی کافی را بگذارند و هم رانندگان با صلاحیت، اقدام به کار مسافربری کنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر اینکه ساماندهی وظیفه مشترک پلیس و شهرداری است؛ باید وزارتخانههای صمت و ارتباطات نیز در مورد شرکتهای تاکسی برخط اقدامات نظارتی داشته باشند که براساس قانون نظارت بر اینگونه تاکسیهای برخط برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است.
به گفته تشکری هاشمی، یک درصد از درآمد تاکسیهای برخط برای برخورد با تخلفات و نظارت شرکت تاکسی برخط اخذ میشود و شهرداری باید در قبال این یک درصد که از رانندگان تاکسی برخط کسر میشود؛ بر عملکرد آنها نظارت کند و ضوابط جابجایی مسافر را با بازرسیهای مداوم کنترل کند تا شاهد بروز تخلف نباشیم.