به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ حسن عمیدی به مناسبت فرا رسیدن هفدهم مرداد، روز خبرنگار یادداشتی نگاشته است که در هفته نامهی “عصر ارتباط” منتشر شده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
خبرنگاری مسئولیتی است اجتماعی در برابر آنچه اتفاق میافتد یا قرار است به وقوع بپوندد. از آنجایی که خبرنگاری و در یک مفهوم کلی اطلاع رسانی بخشی از روابط عمومی نیز به شمار میآید، باید اذعان داشت خبرنگاری و اطلاع رسانی در روابط عمومی از یک سو انجام مسئولیت اجتماعی در برابر افکار عمومی است و از سوی دیگر، کمک به تحقق اهداف و پیشبرد برنامههای یک سازمان، نهاد یا شرکت تا بتواند به نقش و مسئولیت خود عمل کند.
در جهان تعاملی امروز که دیگر روابط عمومیها و خبرنگاران یکه تاز عرصه اطلاع رسانی و آگاه سازی مخاطب نیستند و به مدد شبکه های اجتماعی، در بسیاری مواقع مخاطب جلوتر از خبرنگاران و دست اندرکاران روابط عمومی، به آگاهی سازی و انتشار رویدادها میپردازد، کار در این حوزه به مراتب سختتر و پیچیده تر از گذشته شده است. خلاصه اینکه وقتی پای وقوع بحران و مواجه شدن با مشکلی جدی در میان باشد. در این موقعیت است که تنها هوشمندی، نه فقط به معنای استفاده از ابزارهای هوشمند، بلکه هوشمندانه عمل کردن کارساز است.
روابط عمومی در ایران هنوز جوان است و عمر آن به ۷۰ سال هم نمیرسد. بنابراین برای رسیدن به استانداردهای روز دنیا، آن هم در این جهان پرشتاب که سرعت وقوع حوادث و رویدادها خیلی وقتها، موجب به هم ریختن تمام برنامهریزیها میشود، دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمیگذارد. شاید در این شرایط بهره گیری و مشاوره با حرفه ایها، به ویژه افرادی که اشتیاق زیادی برای آموختن شیوه های جدید تعامل با مخاطب، در عین همسویی با اهداف و برنامه ی سازمان و شرکت را دارند، بهترین گزینه باشد.
در دنیای پیشرفته جملهای معروف در خصوص روابط عمومی است که میگوید: «متخصصان روابط عمومی نقش حیاتی در عبور از بحرانها ایفا میکنند.» شاید این تغبیر، آن زمان که روابط عمومیها یکسویه تلاش میکردند نیازهای اطلاعاتی مخاطب را تامین کنند، چندان قابل درک نبود. اما در دهکده جهانی امروز، با تمام وجود میتوان مفهوم این جمله را درک کرد.
در یک مثال عینی، در دوران همه گیری ویروس کرونا، حضور گسترده و اطلاع رسانی لحظه به لحظه روابط عمومی شرکت ملی پست در به تصویر کشیدن ایفای نقش مسئولانه این شرکت در کمک به عبور از این بحران فراگیر، توانست افکار عمومی و بسیاری از مسئولان را نسبت به نقش غیرقابل انکار این شبکه در مدیریت اعمال محدودیتهای تردد در کنار تامین نیازها و خواستههای مردم، آگاه کند. کما اینکه اگر این روشنگری نبود زحمات این قشر از جامعه به عنوان بخشی مهمی از تلاشهای مبارزه با ویروس کرونا پنهان باقی میماند.
از این روست که موقعیت سنجی بخش مهمی از فرایند اطلاع رسانی و آگاه سازی در روابط عمومی به شمار میآید. همانطور که باید گاهی از تمام ظرفیتها برای تنویر افکار عمومی بهره جست و بر ایفای مسئولانه نقشها صحه گذاشت، گاهی هم باید کاستیها را پذیرفت و بیشتر تلاش کرد. پذیرفتن کاستیها به معنی آن است که در مقابل مخاطب آگاه سر خم کنیم و به جای توجیه قصورمان، ضمن تاکید بر نقاط قوت مجموعه، اجازه دهیم مخاطب هم از موضوع عبور کند و به شرایط عادی بازگردد. در این شرایط ایستادن در مقابل افکار عمومی و دفاع غیرمسئولانه، بزرگترین خطر برای از اعتبار افتادن نام و نشان یک مجموعه است.
به همین دلیل است ادعا میشود، روابط عمومیها با جمع آوری اطلاعات محیطی خارج از سازمان و سپس تجزیه و تحلیل آن میتوانند در تصمیم سازی مدیران ارشد تأثیرگذار باشند. بنابراین، کار روابط عمومی تنها اطلاع رسانی نیست بلکه مدیریت بحران برخواسته از اطلاع یابی هوشمندانه از محیط اطراف و تجزیه و تحلیل صحیح آنهاست که میتواند به سرآمدی یک مجموعه کمک کرده یا زیر بار بیاعتمادی مخاطب سر خم کند.