×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۴۰۳
مصرف بنزین در نوروز به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با الکترونیکی شدن توزیع فرآورده نیروگاهی و نوروزی گفت: یکی از اقدامات مهم شرکت ملی پخش در سال‌های اخیر استفاده از سامانه‌ها در حوزه تأمین و توزیع سوخت کشور است که هم‌اکنون این طرح در تمامی مناطق عملیاتی ما به اتمام رسیده است و سامانه الکترونیکی در توزیع نفت‌گاز مصرف‌کنندگان جز (کمتر از ۶ هزار لیتر به جز بخش حمل‌ونقل) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف‌کنندگان جز در سالیان قبل به روش حواله دستی می‌آمدند و نفت‌گاز خود را از طریق عوامل توزیع یا فروشندگی‌های ثابت روستایی یا عامل توزیع سیار تحویل می‌دادیم، اما در طرح جدید این امر در بستر الکترونیکی انجام شده است.

وی افزود: بنابراین سهمیه در یکی از کارت‌های بانکی آن‌ها اعمال می‌کنیم و فروشندگانی را به سیستم پوز بانکی و بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجهز کردیم که سهمیه‌ای که برای آن‌ها مشخص می‌شود، در آن کارت ذخیره می‌شود و در فروشندگی که مصرف‌کننده تحت پوشش آن است، سوخت خود را دریافت می‌کند. این کار باعث می‌شود که ما به راحتی بتوانیم کنترل‌های بعدی را انجام دهیم و از دریافت سوخت توسط مصرف‌کننده واقعی با لیتراژ و قیمت مشخص مطمئن شویم. توزیع الکترونیکی انواع فرآورده در کشور از سال ۹۸ آغاز شده است و این طرح در سال ۹۹ به تدریج در مناطق ما کامل شد و در سال ۱۴۰۰ به طور کامل نهایی شد.

ویس کرمی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان خیلی از شهرها هنوز گازرسانی انجام نپذیرفته است و قبلاً از کوپن استفاده می‌شد، اما اشکال این است که در توزیع کوپنی، شناسایی کردن افرادی که به کوپن نیاز داشتند، کار سختی بود که پست انجام می‌داد و به دلیل دستی بودن امکان کنترل و نظارت نیز در آن وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم توزیع نفت سفید را نیز الکترونیکی کنیم، بستر سخت افزاری و نرم‌افزاری آن در تمام فروشندگی‌های روستایی فراهم شد. مشترکین را شناسایی کردیم و امروز حدود ۲ میلیون و دویست هزار خانوار در کل کشور برای گرمایش خود مصرف‌کننده نفت سفید هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار نفت سفید گرمایش موردنیاز خود را به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی از بستر سامانه سدف یا تجارت آسان دریافت می‌کنند، افزود: هم اکنون مشخصات این خانوارها در سامانه تجارت آسان ثبت شده است و سهمیه‌ای که در ماه برایشان مشخص می‌شود، در یکی از کارت‌های بانکی که خودشان معرفی کرده‌اند، سهمیه در آن کارت با قیمت مشخص ذخیره شده و فروشنده هم از قبل مشخص می‌شود و خود مشترک نیز شناسایی شده و می‌داند به کجا مراجعه کند و از طریق همان فروشندگی با روش الکترونیکی سوخت خود را دریافت می‌کند، بنابراین این الکترونیکی شدن علاوه بر اینکه امکان رصد دقیق مشخصات فرآورده‌های توزیعی در کشور را فراهم می‌کند، خدمات ما به مردم را هم تسهیل خواهد کرد. بنابراین کنترل‌های بعدی ما نیز خوب انجام پذیرفته و قابل پایش و نظارت است.

بخش زیادی از LPG به صورت غیرمجاز در خودروها مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با شیوه توزیع گاز مایع (ال.پی.جی) خاطرنشان کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۹ ما هیچ‌گونه نظام توزیعی مناسبی برای این مشترکان و مصرف‌کنندگان آن نداشتیم و نظام توزیع مناسبی وجود نداشت؛ از ابتدای سال ۹۹ ما طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع را کلید زدیم و به صورت پایلوت مشابه بحث نفت سفید و نفت گاز مصرف کنندگان جز پیاده‌سازی آن را انجام دادیم و به تدریج در ۳۷ منطقه گسترش دادیم. در واقع همان ۲ میلیون و دویست هزار خانواری که در بحث نفت سفید شناسایی شده بودند، برای مصرف گاز مایع شناسایی شده‌اند و بستری مشابه برای توزیع گاز مایع نیز ایجاد کردیم که در این مورد هم مشترک گاز مایع باز هم مراجعه می‌کند و سهمیه خود را از طریق عامل توزیع، گاز مایع را دریافت می‌کند. در بحث گاز مایع نکته‌ای که وجود دارد، متأسفانه استفاده غیرمجاز از گاز مایع است که بخش زیادی متأسفانه به صورت غیراستاندارد در خودرو استفاده می‌شود.

وی افزود: ال‌پی‌جی به دلیل قیمت پایینی (کیلویی ۲۳۰ تومان) که دارد، به صورت غیرمجاز به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند. این امر در شرایطی است که ما بارها بر غیرمجاز، غیرایمن و خطرآفرین بودن استفاده از این سوخت به عنوان سوخت خودرو تاکید کرده‌ایم. شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع در کشور ۷۴ شرکت توزیع گاز مایع هستند که طرف قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند و ما سهمیه‌ای را ماهیانه برای هر کدام از این شرکت‌ها مشخص می‌کنیم، مبدا تأمین آن‌ها که پالایشگاه‌های کشور است را مشخص می‌کنیم و این شرکت‌ها مراجعه می‌کنند و گاز مایع را از مبدا تأمین کننده دریافت می‌کنند و پس از پر کردن در مراکز سیلندرپرکنی، به وسیله عوامل توزیع ثابت و سیار خود توزیع می‌کنند.

ویس کرمی در رابطه به تأمین سوخت نیروگاه‌ها گفت: تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها نیز (نفت‌گاز و نفت‌کوره) بر مبنای سامانه‌های نرم‌افزاری انجام می‌شود، باری که برای یک نیروگاهی از انبار خارج می‌شود، به صورت سیستمی مانیتور می‌شود، یعنی زمانی که یک نفتکش از انبار خارج می‌شود، آن منطقه که نیروگاه در آن قرار دارد، مانیتور می‌کند که این سوخت بابت کدام نیروگاه خارج شده است و زمانی که به نیروگاه می‌رسد، در آنجا نیز پس از تحویل اظهار سیستمی انجام می‌شود. یعنی از طریق سامانه‌ای اعلام می‌کند که محموله دریافت شده و اطلاعات وارد سامانه شده و تأیید دریافت سوخت در سیستم انجام می‌شود تا نفتکش بتواند بار مرحله بعدی خود را دریافت کند و اگر آن تاییدیه نباشد، اجازه ورود به انبار به آن ناوگان داده نمی‌شود.

وی با اشاره به برنامه یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو عمومی باری و مسافربری شورای اقتصاد برای خودروهای گازسوز گفت: در حوزه سی‌ان‌جی دو هزار و ۵۲۴ تجهیز سی‌ان‌جی را در کل کشور از ابتدای ورود بحث سی‌ان‌جی به سبد سوخت خودرو تا امروز ایجاد شده است. هم اکنون به طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که جایگزین همین مقدار بنزین شده است. ظرفیت خوبی هم برای توزیع سی‌ان‌جی ایجاد شده است. هم‌اکنون حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور داریم که از طریق مراجعه به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی، سوخت خود را دریافت کنیم.

ویس کرمی در رابطه با طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت گفت: مصوبه شورای اقتصاد را در این زمینه داریم و برنامه‌ریزی آن انجام شده است. هدف اصلی هوشمندسازی از اجرای این طرح تأمین ایمنی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ایمنی خودروهای مراجعه کننده به جایگاه است. به این ترتیب که خودرو در ابتدای ورود به جایگاه شناسایی شده و اگر جزو خودروهای مجاز ثبت‌شده در سیستم (تبدیلی و تولید کارخانه‌ای) که معاینات فنی دوره‌ای را انجام داده است و گواهینامه‌های معاینه فنی و سلامت را دریافت کرده باشد، از طریق سامانه شناسایی شده و می‌توانند سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

وی افزود: اتفاقاتی که در جایگاه‌ها به وجود می‌آید و خودرویی منفجر می‌شود یا سیلندر سی‌ان‌جی منفجر می‌شود، همه اینها به بحث تبدیل غیرمجاز باز می‌گردد، مخزن دستکاری شده و یا بازرسی دوره‌ای انجام نشده است و این هوشمندسازی جایگاه‌ها موجب جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در جایگاه‌ها خواهد شد. هم‌اکنون در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم و امیدواریم که بتوانیم در سال ۱۴۰۱ این طرح را عملیاتی کنیم. اجرای این طرح نیاز به حداقل ۳۵۰ میلیون تومان (۱۳ هزار دلار) سرمایه‌گذاری برای هوشمندسازی هر جایگاه دارد و امیدواریم آن را از طریق توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش در پاسخ به میزان توزیع فرآورده‌ها در کشور گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اواسط بهمن ماه سال جاری به صورت میانگین روزانه حدود ۵ هزار و صد تن گاز مایع در کشور توزیع شده است که این عدد در سال گذشته، ۵ هزار و چهارصد تن بوده است که نشان‌دهنده کاهش ۵.۶ درصدی به دلیل توزیع الکترونیکی بوده است. از ابتدای سال همچنین به صورت میانگین روزانه ۳.۹ دهم میلیون لیتر نفت سفید در کشور توزیع کرده‌ایم که این عدد در سال گذشته ۴.۵ میلیون لیتر در روز بوده است که کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و علت این کاهش افزایش تعداد روستاهای گازرسانی شده است.

افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف بنزین در کشور

ویس کرمی گفت: در حوزه توزیع بنزین نیز از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۸۶.۳ میلیون لیتر بوده است که این عدد در سال گذشته ۷۵ میلیون لیتر بوده است که نشان از افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف این فرآورده در کشور است. روند توزیع مصرف بنزین در کشور صعودی است و امروز که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، باز هم افزایش خواهد یافت که البته به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده نیز بستگی خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعیت‌های کرونا کم باشد، این عدد در تعطیلات نوروزی به حداکثر مقدار می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که نوروز امسال متفاوت با سال‌های قبل است و اگر محدودیت‌های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر باشد. در زمینه سوخت هوایی نیز مشکلی نداریم و تولید ما در داخل کشور، بیش از نیاز است؛ روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع می‌شود که این رقم در ایام نوروز با توجه به افزایش تقاضا، بیشتر می‌شود و به روزانه ۵ میلیون لیتر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی خوبی که در سال ۱۴۰۰ به ویژه در شش ماهه دوم سال انجام شد و تعامل بین دستگاهی که بین ما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز ایران و حوزه برنامه‌ریزی وزارت نفت و حوزه تولید شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود که همه این‌ها در بحث تولید و تحویل گاز طبیعی، تولید سوخت‌های مایع و تحویل به نیروگاه‌ها فعالیت داشتند. با ارتباط و تعامل خوبی که در سال جاری با مجموعه وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌هایی که کمک دهنده هستند، انجام پذیرفت، این هماهنگی‌ها منسجم‌تر و بهتر انجام پذیرفت و خوشبختانه سوخت نیروگاه‌ها تاکنون به بهترین نحو ممکن انجام شد و مشکل خاصی در تولید نیروگاه‌ها و خاموشی نداشته‌ایم و امیدواریم با هماهنگی و برنامه‌ریزی خوبی که انجام می‌شود، یک ماه و نیمی که به پایان سال مانده است، نیز به همین صورت استمرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش تصریح کرد: در زمستان به غیر از نیروگاه، سوخت‌رسانی زمستانی غیر نیروگاهی را نیز در کل کشور داریم که این سوخت‌رسانی در شرایط برف و باران‌های شدید و سیل‌آسا شرایط ویژه‌ای پیدا کرده و حجم آن افزایش پیدا می‌کند، در زمستان سال جاری نیز ما شاهد بارش برف شدید در شمال و شمال غرب کشور بودیم و در جنوب کشور نیز بحران سیل را داشتیم و در خیلی از استان‌ها دما به ۲۰ درجه زیر صفر و حتی در برخی نقاط از جمله سقز به ۲۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید. در استان‌های لرستان، اردبیل، کردستان و کرمانشاه نیز شاهد بارش برف بی‌سابقه‌ای بودیم. اما با تمام مشکلاتی که در حوزه ترددی و رفت‌وآمدی داشتیم، کوچک‌ترین مشکل و کمبودی در حوزه تأمین سوخت مصرف‌کنندگانی که در این مناطق حضور دارند، نداشتیم و در تمام مناطق روستایی که نیاز به نفت سفید و گاز مایع داشتند، سوخت موردنیازشان را دریافت کردند و هیچ گزارشی مبنی بر کمبود سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور نداشتیم که این امر هم با تلاش همه همکاران ما در مناطق که دچار بحران شده بودند، انجام شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.