×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شانا، وحید مرندی مقدم، امروز (دوشنبه، یکم مهرماه) به موضوع کیفیت بنزین اشاره کرد و گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  می‌تواند روی کیفیت هوا نظر دهد، اما از اساس وظیفه تشخیص کیفیت آلاینده‌های سوخت به‌عهده سازمان ملی استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در باره میزان گوگرد در بنزین تناقض‌های آشکاری وجود دارد، افزود: براساس نمونه برداری و آزمایش‌های انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد، مقدار گوگرد در بنزین تهران ۲۴.۹ بوده که از نظر ما مجاز تلقی می‌شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۳ به ۵۰ ppm (جز در میلیون)، سال ۹۴ به ۴۲ ppm، سال ۹۵ به ۳۲ ppm، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm  – البته مشکلات آن به کلی رفع شد – و پارسال به ۳۴ ppm کاهش یافت.

مرندی‌مقدم عنوان کرد: استاندارد پیشین بنزین در موضوع آلاینده‌ها مربوط به سال ۸۷ بود که حد مجاز گوگرد در آن ۳۰۰ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته شده بود، اما در استاندارد جدید به ۵۰ میلی‌گرم در لیتر بهبود یافت، همچنین حد مجاز سرب در بنزین به صفر رسیده و حد مجاز آروماتیک‌ها در استاندارد جدید، ۳۵ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته شده و حد مجاز بنزن نیز به یک ppm کاهش یافته است.

بهبود وضع کیفی خودروها لازمه کاهش آلایندگی است

وی گفت: فقط کاهش آلایندگی‌های بنزین نمی‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، بلکه باید وضع کیفی خودروها نیز بهبود یابد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به میزان گوگرد در بنزین توزیعی کل کشور نیز اشاره کرد و افزود: میزان گوگرد در بنزین توزیعی کل کشور در سال ۹۳ به ۱۰۲.۴، در سال ۹۴ به ۵۸، سال ۹۵ به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و پارسال به ۴۷ ppm  رسید.

مرندی ‌مقدم با بیان اینکه آزمایشگاه‌های نمونه‌برداری از سوخت در تهران متعلق به سازمان ملی استاندارد و دیگری متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است، ادامه داد: در نامه‌ای که به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ارسال کردیم خواستیم بازگو کنند که نمونه‌های برداشت شده از بنزین تهران در کدام آزمایشگاه اندازه‌گیری شده است، نمونه‌برداری‌ها به چه روشی بوده و روش حمل و نتیجه آزمون را نیز مشخص کنند.

وی افزود: این شرکت در تهیه گزارش اخیر خود هیچ تعاملی با سازمان ملی استاندارد ایران نداشته و تناقض‌های آشکاری نیز در گزارش این نهاد وجود دارد، همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مسئولیت تشخیص کیفیت هوا را دارد، اما اندازه‌گیری آلاینده‌های سوخت برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است. این شرکت در تهیه گزارش اخیر خود باید با سازمان ملی استاندارد ایران هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد، زیرا گزارش اخیر، حساسیت‌های خاصی را در میان جامعه و مردم ایجاد کرده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه با تلاش‌های وزارت نفت زودتر از سال ۱۴۰۰ در کل کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود، تصریح کرد: امروز همکاران ما در وزارت نفت نه‌تنها بنزین با کیفیت مناسب برای کشور تامین می‌کنند، بلکه با تلاش‌های انجام شده به صادرات بنزین نیز دست یافته‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.