«حمید سعیدی» درباره تفاوت اندروید ایرانی با اندروید معمول، توضیح میدهد که این نسخه از سرویسهای گوگل بینیاز شده و دسترسی سرویسهای گوگل را به شکل کامل قطع کرده است. مدیرعامل جی ال ایکس در پاسخ به این سوال که چه چیزی جایگزین سرویسهای گوگل شده، میگوید: «سرویس جایگزینی را تهیه کردهاند که بتواند کار Google Play Services را انجام دهد.»
او همچنین خبر میدهد که به جز Google Play Services، سایر اپلیکیشنها و سرویسهای محبوب گوگل مانند Maps و Gmail در اندروید ایرانی وجود دارند: «در واقع این نسخه هیچ تفاوتی با اندروید عمومی ندارد و صرفاً سفارشی و بومی سازی شده است. تنها مورد همین است که اپلیکیشنها توسط Google Play Services اجرا نمیشوند.»
او همچنین خبر میدهد که به جز Google Play Services، سایر اپلیکیشنها و سرویسهای محبوب گوگل مانند Maps و Gmail در اندروید ایرانی وجود دارند: «در واقع این نسخه هیچ تفاوتی با اندروید عمومی ندارد و صرفاً سفارشی و بومی سازی شده است. تنها مورد همین است که اپلیکیشنها توسط Google Play Services اجرا نمیشوند.»
مدیرعامل جی ال ایکس درباره نوع همکاری با وزارت ارتباطات به دیجیاتو میگوید: «مذاکرات در این رابطه از چندین ماه پیش آغاز شده است. در این مدت خیلی از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها به خواستهی وزارت ارتباطات درگیر توسعه این سیستم عامل شدند. حالا به نقطهای رسیدهایم که نرمافزاری تهیه شده و ما هم در بحث سختافزار، روی گوشی مناسبی که بتواند از نرمافزار پشتیبانی کند، فعالیت کردهایم. این پروسه بسیار خوب جلو رفت و اتفاقاً دیروز حدود ۵۰۰ نمونه از این گوشی را آماده کردیم و تعدادی را هم به وزارت ارتباطات تحویل دادیم.»
او همچنین خبر از تلاش وزارت ارتباطات برای همکاری با برندهای خارجی فعال در ایران برای استفاده از این نسخه خاص اندروید میدهد. در واقع، این نسخه صرفاً برای استفاده در موبایلهای GLX توسعه داده نشده و اهداف بزرگتری دارد. سعیدی در همین رابطه میگوید: «آنطور که من اطلاع دارم با چند برند خارجی صحبتهایی شده است. اما اینکه پاسخ آنها چه بوده و آیا استفاده کنند یا خیر را نمیدانم ولی رایزنیهایی در این زمینه در حال انجام است تا آنها هم از این نرمافزار استفاده کنند.»
سعیدی در پاسخ به این سوال که سهم بازار جی ال ایکس از بازار ایران چند درصد است و آیا استفاده از اندروید ایرانی باعث رشد این درصد خواهد شد یا خیر، میگوید: «به شکل دقیق به ما اعلام نشده که چه درصدی را از سهم بازار را داریم اما بر اساس گزارش همتا، ما در گذشته رتبه ۱۱ الی ۱۲ را داشتیم اما امروز از نظر تعداد فروش، برند هفتم بازار ایران هستیم. ما یک تولیدکننده داخلی هستیم و مشکلات خودمان را هم در بحث تولید داریم. سعی میکنیم تا بازار بیشتری را کسب کنیم و با نرمافزار بومی سازی شده، احتمال میدهیم که بتوانیم سهم بازار بیشتری را کسب کنیم.»
پیش از این رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات به دیجیاتو گفته بود که پیش بینی میکند این سیستم عامل سفارشی شده، بتواند سهمی نیم الی ۸ درصدی از بازار موبایل ایران را به دست بیاورد. او همچنین خاطر نشان کرده بود که «نمیخواهیم کسی را مجبور به استفاده از سیستم عامل بومی کنیم.» از سوی دیگر مدیر اجرایی شرکت دانشبنیان بتنا که یکی از بازیگران جدی مورد نظر وزارت ارتباطات برای توسعه اندروید ایرانی است هم در مصاحبهای با دیجیاتو گفته بود:
«آنچه ما درست کردهایم، زیستبوم سیستم عامل است نه فقط خود سیستم عامل. وقتی یک کاربر از اندروید استفاده میکند به شکل پیشفرض دارد از سرویسهای کلاود، سینک، مارکت و نوتیفیکیشنی استفاده میکند که برای گوگل هستند. ما همهی این بخشها را در داخل پیاده سازی کردهایم تا هیچ وابستگی به گوگل وجود نداشته باشد. برای مثال سینک با سرورهای داخل ایران و روی شبکه ملی اطلاعات کار میکند.»
https://tejaratgardan.ir/?p=13483