×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
موسوی: توپ در زمین آمریکاست

تجارت گردان | موسوی: توپ در زمین آمریکاست

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا«سیدعباس موسوی» صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت درگذشت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به پیشنهاد رییس جمهوری ۲۷ آذرماه؛ روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری نامگذاری شده است. امیدواریم همانطور که ایران به دنبال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است، دیگران هم به دنبال تحقق این مهم باشند.
وی به سفرش به تبریز و نشست خبری خود در این شهر اشاره کرد و گفت: تجربه خوبی در برگزاری نشست خبری در تبریز داشتم که در ایام آتی این تجربه در استان‌های دیگر تکرار می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس به ترکیه اظهارداشت: علاوه بر این آقای ظریف هم به ترکیه و قطر سفر‌هایی انجام داد. سفر ترکیه برای شرکت در نشست “قلب آسیا” بود. دیروز هم سفری به قطر داشت و در “دوحه فروم” شرکت و سخنرانی مفصلی انجام داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در حاشیه این نشست‌ها و جلسات، ملاقات‌های زیادی انجام می‌شود به گونه‌ای که در یک بازه زمانی کوتاه، با ۴۰ نفر از نخبگان، مقامات سیاسی سابق غربی، عربی، آسیایی و غیرآسیایی دیدار و مواضع ایران تشریح کردند.
موسوی با اشاره به سفر‌های عراقچی خاطرنشان کرد: آقای عراقچی سفر‌های زنجیره‌ای دوجانبه و برجامی انجام دادند. در روز‌های آینده هم رییس‌جمهوری به مالزی سفر خواهد داشت و سفر به ژاپن هم در حال نهایی شدن است. علاوه بر این وزیر امور خارجه هند هفته آینده برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور وارد ایران خواهد شد.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره کشتی سانچی و عدم همکاری چین، ابراز داشت: موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد. شرکت ملی نفتکش ایران مسئول پیگیری این پرونده است و اقداماتی هم انجام دادند. شایعات اخیر مطرح شده با واکنش این شرکت روبه‌رو شد و آن‌ها تکذیب کردند.

در حال تنظیم تاریخ سفر رییس جمهوری به ژاپن هستیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به توکیو و اهداف این سفر بیان کرد: ایران و ژاپن، دو دوست قدیمی و سنتی هستند. ژاپن یک کشور مهم در شرق آسیا و ایران کشور مهم در غرب آسیا است که روابط‌شان دیرینه، قدیمی، حسنه و سنتی است. دو کشور از مشتریان عمده همدیگر در کالا‌های اساسی هستند. آقای آبه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر انجام دادند و طبیعی بود که آقای روحانی به ژاپن سفر کنند که در حال تنظیم تاریخ سفر هستیم.
موسوی افزود: علاوه بر اهداف دوجانبه، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که درخصوص مسائل غرب و شرق آسیا و برجامی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

دانشجویان و استادان در سفر به آمریکا محتاط باشند
وی در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و هشدار اخیر وزارت امور خارجه برای عدم سفر نخبگان به آمریکا یادآور شد: وزارت خارجه براساس اهداف ذاتی به اتباع خودش توصیه‌هایی دارد و اخیرا هم توصیه کردیم دانشجویان و استادان در سفر به آمریکا حتی اگر ویزا و دعوتنامه داشته باشند، قدری محتاط باشند. آقای سلیمانی هم عادی و قانونی به آمریکا رفته بودند، ولی به اتهامات واهی ۱۴ ماه به صورت غیرقانونی در زندان بودند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ظریف در سفر به دوحه فروم گفت‌وگویی درباره جزایر سه گانه انجام شده است، عنوان کرد: کشور‌های عربی هم می‌دانند جزایر سه گانه، ایرانی است. اگر ما از گفتگو صحبت می‌کنیم انتظار داریم این کشور‌ها دست از حمایت‌ها و ادعا‌های واهی بردارند. موضوعی نیست که ما آن را در قالب مذاکرات بحث کنیم بلکه موضوعی مسلم و ثابت است و ادعا‌های دیگران، واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند.

با اظهارات دوگانه از سوی مقامات عربستان روبرو هستیم
موسوی در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیات‌هایی از ایران و عربستان برای مذاکره با یکدیگر گفت: از این گفتگو‌ها خبر ندارم. گفتگو‌های رسمی ما درباره حج عمره بود که اخیرا انجام شد. از گفتگو‌های دیگر خبری ندارم. کشور‌هایی تلاش می‌کنند که این گفتگو و تنش‌زدایی میان ایران و عربستان انجام شود که فکر می‌کنیم با حسن نیت هم است. ایران از این تلاش‌ها استقبال می‌کند، ولی ما گاهی با اظهارات دوگانه از سوی مقامات عربستانی شاهدیم که با روح روند ایران و تلاش‌های کشور‌های دیگر تناقض دارد.
وی اضافه کرد: امیدواریم این صحبت‌ها از سوی عربستان متوقف شود و دست دوستی ما را بفشارد و یقین بداند در دعوت بیگانگان و انباشت سلاح امنیتی ایجاد نمی‌شود و حتی وضعیت بدتر هم می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: در حال بررسی هستیم. هنوز فرصت وجود دارد. ابراز امیدواری می‌کنم در مدت زمان باقی مانده اروپایی‌ها به تعهدات خود به صورت جدی عمل کنند.
موسوی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سفر روحانی به توکیو با چراغ سبز واشنگتن همراه بوده است، تصریح کرد: روابط ایران با سایر کشور‌ها ارتباطی با کشور‌های ثالث ندارد. ما روابط‌مان را با کشور‌های ثالث گره نزدیم و امیدواریم دوستان ما روابط خود با ما را به چراغ‌های سبز، زرد و قرمز کشور‌های دیگر گره نزنند. ما حامی صلح و امنیت جهانی هستیم.

وی درباره توقف همکاری روسیه با ایران در سایت “فردو” خاطرنشان کرد: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست. مشکل فنی را به دلیل توقف به رسمیت می‌شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. علت اصلی همزمانی دو اقدام است که طرف روس می‌خواهد ببیند امکان انجام دو اقدام به صورت همزمان وجود دارد یا خیر.
این مقام وزارت امور خارجه درباره علت توقف همکاری در فردو به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است، ابراز داشت: آخرین اخبار ما از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشور‌ها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را خروج آمریکا از برجام می‌دانند. وقتی آن‌ها این گونه می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

آماده تبادل به دلیل مسائل انسانی هستیم
موسوی در پاسخ به این سوالی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و احتمال تکرار آن بیان کرد: کمتر از سه هزار نفر از اتباع ایران به خاطر جرایم مختلف در کشور‌های دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشور‌های دیگر به جرایم گوناگون در زندان‌های ما هستند. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به خاطر مسائل انسانی ایجاب کند که ما تبادل انجام دهیم، آماده این کار هستیم. متاسفانه تعداد بسیاری از اتباع ما به خاطر همراه داشتن برخی قرص‌ها و عدم رعایت قوانین کشور مقابل سال‌ها در زندان بوده‌اند که مورد تبادل قرار گرفتند.

توپ در زمین آمریکاست
موسوی ادامه داد: آماده تبادل هستیم؛ توپ در زمین آمریکا است. زندانیان آمریکایی هم در ایران مشخص هستند که جرایم آن‌ها امنیتی و جاسوسی است و تعدادی از اتباع ما که گروگان محسوب می‌شوند، بنا به اتهامات واهی در زندان هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وام پنج میلیاردی روسیه به ایران یادآور شد: ما با کشور‌های مختلف همکاری‌های مختلف داریم که این پروژه‌ها نیازمند تامین اعتبار است. من کلمه وام را قبول ندارم. ایران و روسیه پروژه‌های مشترکی داریم که قرار شده طرف مقابل آن را تامین اعتبار کند که براساس توافقات طرفین است. این پول هم وام نیست بلکه برای تامین اعتبار برای پروژه‌های مشترک است.

ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند
موسوی درباره تحولات عراق هم عنوان کرد: در عراق اتفاقاتی افتاده که خوشایند مردم عراق و کشور‌های دوست عراق هم نبود. ایران ضمن آنکه عراق را کشور مستقلی می‌داند و هیچ در امور عراق دخالت نکرده و نمی‌کند، این تحولات را دنبال کرد. مشاهده هم کردیم دست‌هایی تحولات را علیه ایران به ویژه در نجف سوق دادند. امیدواریم با هوشیاری دولت، قبائل، گروه‌ها، احزاب، عشایر و مرجعیت، ثبات و آرامش به عراق بازگردد و ایران هم در این زمینه، آماده هر گونه همکاری با دولت عراق است.

امیدوارم در مجمع تشخیص، مصلحت کشور درست تشخیص داده شود
موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به FATF گفت: ما نظرات خودمان را به صورت شفاف بیان کردیم. عمل و پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF همه کشور‌ها و بانک‌ها دنیا را ملزم کرده، مفید می‌دانیم و نه به ضرر. همه کشور‌ها برنامه‌های اقدامی دارند و ایران هم برنامه اقدامی که از سوی FATF دارد، در بسیاری از موارد عمل کرده است، زیرا ایران به دنبال پولشویی و تامین مالی تروریسم نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم مصلحت کشور در مجمع تشخیص به درستی تشخیص داده شود، اظهار داشت: بحث مراودات بانکی ایران با بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های دوست مطرح است. آن‌ها هم می‌گویند اگر این اتفاق رخ ندهد، امکان همکاری با ایران را ندارند. ما عدم پیوستن به این کنوانسیون را در جهت افزایش فشار تلقی می‌کنیم.

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری پرسید سفیر روسیه از نقد‌های تحلیلگران و رسانه‌های ایرانی به روسیه انتقاد کرده که دخالت در امور داخلی ایران است. آیا وزارت امور خارجه واکنشی نشان نمی‌دهد که موسوی پاسخ داد نمی‌دانم سفیر روسیه چه چیزی را گفته‌اند. باید بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از روی کار آمدن دولت جدید انگلیس استقبال نمی‌کند، تصریح کرد: انگلیس عضو برجام است و تعهداتی به ایران دارد. رفتن یا آمدن دولت‌ها یا ابقای دولت‌ها و تحولات داخلی نباید بر تعهدات خارجی این کشور اثر بگذارد. ما به تصمیم مردم انگلیس احترام می‌گذاریم، ولی این کشور ذیل برجام به ایران تعهداتی دارد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات مربوط به همکاری‌های ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: قرارداد و همکاری‌های جامع ایران و افغانستان میان دو کشور در حال نهایی‌شدن است که هنوز نهایی نشده است. احتمال می‌دهم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دو کشور به دنبال نهایی شدن و امضای این توافقنامه باشند.

نپیوستن به FATF مانعی بر مرداودات بانکی با دنیا است
موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست برای رفع بن بست ایجاد شده درخصوص FATF، تصمیم‌گیری درخصوص روند پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در شورای عالی سران قوا انجام شود، ابراز داشت: ما نظرات خود را با شفافیت اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم نپیوستن به کنوانسیون‌های FATF مانعی بر مرداودات بانکی با دنیا است و حتی کشور‌های دوست. آن‌ها به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و طبق مقررات وقتی بخواهند با بانکی با ایران کار کنند نگاه می‌کنند همین مقررات متناظر در ایران وجود دارد تا معرض اتهام قرار نگیرند.
وی اضافه کرد: نظرات کارشناسی ما پیوستن به این کنوانسیون‌ها است و برای برخی انتقادات پاسخ‌های کارشناسی و فنی دقیقی از سوی وزارت امورخارجه، دولت، وزارت اقتصاد و… داده شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما نگرانی نداریم اتفاق بدی برای ما بعد از پیوستن به این کنوانسیون‌های فراگیر رخ دهد که تقریبا همه کشور‌ها عضو آن هستند، عنوان کرد: طبیعتا در برخی مسائل براساس قوانین داخلی عمل می‌کنیم، اما این گونه اتهامات واهی از کشور دور می‌شود و تجار و بازرگان ایرانی می‌توانند به همکاری با کشور‌های دیگر ادامه دهد.
موسوی درباره اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص شیخ زکزاکی یادآور شد: وزارت امور خارجه شرح وظایفی دارد. حمایت از همه مسلمانان در جهان از وظایف ماست. با توجه به اتفاقاتی که برای شیخ زکزاکی رخ داد، همه دستگاه‌های مسئول نگرانی‌های خود را به وزارت امور خارجه اعلام کردند و ما هم در قالب رایزنی‌های که با مقامات نیجریه داشته‌ایم، تلاش کرده‌ایم وضعیت ایشان بهبود یابد. مجموعه اقدامات ایران برای بهبود وضعیت وی و خانواده‌اش است.
وی ادامه داد: همه کار دست ما و وزارت امور خارجه نیست، اما همه تلاش خود را می‌کنیم و رها نکردیم. امیدواریم صدای ایران از سوی دیگر کشور‌های مسلمان هم شنیده شده و اگر می‌توانند برای بهبود وضعیت مسلمان تلاش کنند.

تحریم جایگزین جنگ نیست یلکه خود جنگ است
موسوی درباره اظهارات اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا بیان کرد: منوچین سیاست‌ها و گفتار‌های اشتباه دولت آمریکا را تکرار کرده است. او حتی گفته است که تحریم جایگزین جنگ است که می‌گویم تحریم خود جنگ است و حتی بدتر از جنگ. تحریم تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه آن‌ها پس از خروج از برجام، براساس توهمات خودشان سعی می‌کردند در قالب فشار حداکثری آنچه در برجام به دست نیاوردند، به دست بیاورند که موفق نشدند، گفت: آن‌ها شروط ۱۲ گانه را گذاشتند. سپس رئیس‌جمهوری آمریکا آن را به یک شرط تبدیل کرد و سپس آن‌ها به دو شرط و بعد سه شرط تبدیل کردند. ما شاهد یک نوع سردرگمی از سوی آن‌ها هستیم و معلوم است تکلیف‌شان با خودشان معلوم نیست.
وی افزود: خروج آمریکا از برجام غیرقانونی و براساس توهمات‌شان بوده و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است که به آن رای داده است. راه‌حلی جز بازگشت آمریکا به تعهداتش وجود ندارد.

دست دوستی ما به سوی کشور‌های اسلامی دراز است
موسوی درباره سفر عمران خان به ریاض برای میانجیگری میان ایران و عربستان اظهار داشت: هنوز چیزی به ما اعلام نشده است، ولی کلیاتی که اعلام شده، از آن استقبال می‌کنیم. تنش در میان کشور‌های اسلامی را مضر برای منطقه و جهان اسلامی و همسایگان می‌دانیم. معتقدیم بیگانگان از این شرایط سواستفاده می‌کنند. دست دوستی ما به کشور‌های اسلامی دراز است.

استنباط بریان هوک اشتباه است
موسوی در واکنش به اظهارات بریان هوک مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه ایران موافق مذاکره با ایران است، اما رهبری مانع از آن است، تصریح کرد: استنباط بریان هوک در همه مسائل با اشتباه همراه است. تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایران ساختارمند و سلسله مراتبی است. در فرایند تصمیم‌سازی تنوع دیدگاه وجود دارد، ولی وقتی نظام تصمیم بگیرد و آن را ابلاغ کند، وزارت امور خارجه آن را اجرا می‌کند.
وی افزود: این در همه کشور‌هایی که وزارت امور خارجه ساختارمندی داشته باشند، صدق می‌کند مگر آنکه در وزارت امور خارجه آمریکا که “بلبشو” وجود دارد و هر کس یک حرف می‌زند، این گونه تصمیم‌گیری کنند.

امیدوارم روند آزادی گروگان‌های ایرانی تکرار شود
موسوی درباره روند آزادی مسعود سلیمانی خاطرنشان کرد: مذاکره اصلی با دولت سوئیس بوده است. آن‌ها حافظ منافع آمریکا در ایران هستند. ایران هم از بعد انسان‌دوستانه به این مساله نگاه کرده است. هیچ مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی میان دولت ایران و آمریکا رخ نداده، اما امیدواریم این مسئله تکرار شود تا دیگر گروگان‌های ایرانی در زندان آمریکا به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

مناسبات ایران و عراق خوب است
موسوی درباره مناسبات ایران و عراق بعد از حمله به کنسولگری ایران در نجف ابراز داشت: روابط ایران با دولت عراق خوب است و ارتباط برقرار است. سفارتخانه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. هرچند از اتفاق کنسولگری ایران در نجف دلخوریم، ولی روابط برقرار است. تماس تلفنی با مقامات عراقی برقرار است و در نشست دوحه هم دیداری میان آقای ظریف و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق انجام شد. معتقدیم این اتفاقات گذرا است و ثبات و آرامش با تدبیر مردم و مسئولان عراقی به این کشور بازمی‌گردد.

وی درباره زمان اعزام سفیر جدید ایران به روسیه بیان کرد: سفیر جدید ایران، کاظم جلالی، استوارنامه‌شان صادر شده و با رئیس‌جمهوری هم دیدار داشتند. وی به زودی و در چند روز آینده عازم محل ماموریت‌شان می‌شود. دستورکار اصلی وی حفظ، توسعه و تعمیق روابط ایران با روسیه است. از زحمات دکتر سنایی هم که تلاش‌های زیادی انجام دادند و روابط ایران و روسیه را در چهار سال گذشته ارتقا دادند، تشکر می‌کنم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: روابط ایران و روسیه تاریخی، متوازن و دیرینه است. روابط دو کشور روزبه‌روز توسعه می‌یابد. البته برخی از کشور‌ها می‌خواهند میان دو کشور اختلافاتی ایجاد کنند، ولی با اراده رهبران قطعا حل و فصل خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.