ناترازی تولید و تأمین تهدیدی جدی برای بازار برنج

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، در حالیکه پیش این انجمن در نامه‌هایی جداگانه وضعیت صنعت برنج کشور را نامساعد و از گرفتار شدن بازار برنج در دام معضل گرانی ابراز نگرانی کرده بود، اما متاسفانه هیچکدام از مقامات و مسولان دولتی این هشدارها را جدی نگرفتند.

این روند در حالی ادامه پیدا کرده است که افزایش قیمت‌ها برای برنج‌های وارداتی به ۵۰ درصد و برای برنج‌های ایرانی به ۴۰ درصد رسیده است و همچنان متولیان دولتی این بازار مشاوره گروه‌هایی که در گرانی و برآشفتگی بازار منافع دارند را بر نظرات و هشدارهای دلسوزان بازار ارجح می‌دانند.

انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در گزارش‌های مکرر خود به مسولان دولت بر این مهم تأکید کرده است که کشور سالانه نیاز به یک تا یک میلیون ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی نیاز دارد که نیمی از آن باید در نیمه اول سال و پیش از فرا رسیدن دوره ممنوعیت فصلی واردات، به کشور وارد شود.

این در حالی است که در سال‌هایی که کشور با خشکسالی روبرو است مانند امسال، میزان واردات باید بیشتر شود، اما متاسفانه با ارائه آمار نادرست از سوی برخی مدیران میانی که کاهش تولید را کتمان و بر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال خشک تأکید می‌کنند، مدیران ارشد دولت نیز از گرفتن تصمیم عاجل و گره‌گشا سر باز زده و مبنا را بر ازدیاد تولید و بی‌نیازی از واردات گذاشته‌اند.

شاید پذیرش این آمار و ارقام تا هفته‌های پیش قابل قبول بود، اما با افزایش جهشی قیمت‌ها در بازار، همچنان به ادله نادرست و غیرمنطقی استناد کردن جای سوال دارد.

در حالیکه تعدادی از نمایندگان استان‌های شمالی بر مخالفت با واردات برنج پافشاری می‌کنند تا افزایش منافع چند صد یا چند هزار شالیکار تآمین شود، نمایندگان دیگر مناطق کشور از جمله استان‌های جنوبی و ساحلی در حمایت از سفره‌های خالی مانده حداقل ۶ دهک کشور معادل بیش از نیمی از جمعیت کشور، خواستار بازگشایی مرزهای کشور روی برنج‌های وارداتی به میزان تعیین شده هستند.

در حالیکه پیش از شروع دوره ممنوعیت واردات برنج، حدود ۱۰۰ هزار تن وارد گمرکات کشور شده بود که ترخیض آنها می‌توانست جریان کمبود و گرانی برنج را برای مدت یک تا یک ماه و نیم به تعویق بیندازد، اما متأسفانه همچنان مدیران دولتی معتقد هستند که ۴۵۰ هزار تن برنج وارد شده زیاد هم هست و این باور غلط تا جایی پیش می‌رود که واردکنندگان را در مضان اتهام احتکار قرار داده و تهدید می‌کنند.

با ورود به هفته آخر مهرماه، روند افزایش قیمت برنج شدت گرفت و نمودار آن در حال نزدیک شدن به محور عمودی است، اما همچنان مدیران دولتی بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

پس از طی کردن پروسه‌ای چند هفته‌ای در وزارت جهادکشاورزی جهت تصمیم‌گیری برای آزادسازی ۱۰۰ هزار تن برنج رسوب کرده در گمرکات، این پرونده به وزارت صمت و معاونت بازرگانی آن، یعنی تکرار و طی کردن همان مسیر از ابتدا اما این بار در شرایطی که بازار وارد شرایط بحرانی شده است.

در چنین شرایطی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران برای آخرین تلاش نامه‌ای خطاب به محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در حوزه بازرگانی داخلی ارسال کرده و ضمن تشریح شرایط نسبت به عواقب نگران کننده تعلل دولت در تصمیم‌گیری برای ترخیص برنج‌های رسوبی هشدار داده است.

متن این نامه به شرح زیر است؛

احتراماً، ضمن تبریک انتصاب شایسته حضرتعالی و آرزوی موفقیت در انجام امور بازرگانی کشور که قطعاً با توجه به تجربه جنابعالی ثمره مقدسی برای کشور خواهد بود، به استحضار می رساند مشکلات ناترازی تولید و تأمین محصول استراتژیک برنج در وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار این محصول را دچار تنش جدی و تهدیدات فراوانی را در تأمین امنیت غذایی پیش آورده است. در این خصوص مراتب به معاون اول محترم ریاست جمهوری منعکس که متأسفانه در پاسخ اداری نامه ای با پی نوشت بررسی و اعلام نظر به وزیر محترم جهاد ارسال گردید ( تصاویر پیوست ).

مدیران میانی جهاد کشاورزی با شایعه تولید دو میلیون و هفتصد هزار تن در سال زراعی ۱۴۰۳ در شرایطی که برنج ایرانی در فصل برداشت ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده به دنبال چه چیزی هستند ؟ اگر واقعاً به این ارقام تولید اعتقاد دارند میزان موجودی در هر شالی کوبی و کارخانه را در سامانه جامع تجارت و یا سامانه انبارها ثبت و رسماً طی مکاتبه ای از وزیر محترم جهاد کشاورزی به ستاد محترم تنظیم بازار کشور با احتساب واردات انجام شده اعلام و عدم نیاز به ادامه واردات  مسئولیت تنظیم بازار برنج و عواقب آن را بپذیرند.

واردات ۴۵۰ هزار تن برنج تا شروع دوره ممنوعیت واردات در سال ۱۴۰۳بدون انتقال هیچ گونه موجودی از سال ۱۴۰۲ و رسوب ۱۲۰ هزارتن کالا در گمرکات کشور موجب گردید عرضه برنج خارجی توسط واردکنندگان به صفر برسد که کمبود و گرانی آن در سطح عرضه و خرد مشهود است.

ترخیص محموله های رسوبی به استناد مصوبه ستاد محترم تنظیم بازار مورخ ۱۸/۰۴/۱۴۰۳ می توانست کمی از التهاب بازار بکاهد. متأسفانه مسئولین محترم جهاد کشاورزی و برخی از مسئولین کشور به واسطه فشار نمایندگان مجلس شمال تا کنون اقدامی انجام نداده اند. در مقابل مجمع نمایندگان محترم استان های ساحلی و جنوب کشور از ریاست محترم جمهور و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ( تصاویر پیوست ) درخواست ترخیص محموله های رسوبی برنج به دلیل کمبود شدید برنج وارداتی در بازار را نموده اند که با رویکرد یک بام و دو هوا وزارت جهاد کشاورزی بعید است اتفاقی در رفع تهدیدات و بحران های احتمالی پیش رو را شاهد باشیم.

این انجمن که زنجیره صنعت برنج در استعداد اعضاء آن : مرحله کاشت و برداشت ، فرآوری صنعتی، توزیع در مراکز پخش و زنجیره ای وابسته به آنان، واردات و صادرات وجود دارد و با کارنامه ای درخشان در سال ۱۴۰۲ توانست رکود بازار برنج ایرانی را رونق بخشد، آمادگی خود را جهت همکاری و ارائه اطلاعات دقیق و به روز کارشناسی اعلام می نماید و تقاضا دارد در مباحث مطروحه تنظیم بازار همانند سنوات قبل اجازه حضور که باعث دلگرمی فعالان اقتصادی می شود را صادر فرمائید و همچنین برای تنظیم بازار برنج که در این مرحله نیازمند ترخیص محموله های رسوبی و کاهش زمان دوره ممنوعیت واردات است نسبت به دستور جلسه ویژه ای در ستاد محترم تنظیم بازار بذل عنایت فرمائید.

فتحنایی

Recent Posts

تمدید حکم انتصاب مدیرعامل بیمه نوین

با اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، حکم انتصاب حسین کریمخان‌زند به‌عنوان مدیرعامل بیمه نوین تمدید…

4 ساعت ago

جبران خسارت حوادث آسانسور با خدمات آنلاین بیمه معلم

این روزها که آپارتمان‌ها جای خانه‌های ویلایی و یک طبقه را گرفته‌اند، اولین سوال خریداران…

4 ساعت ago

همراهی بیش از ۹۰ درصد از شبکه فروش با بیمه رازی در مسیر جدید

بیش از ۹۰ درصد از شبکه فروش شرکت بیمه رازی در مسیر جدید این شرکت…

4 ساعت ago

بیمه ایران خسارت هواپیمایی وارش را پرداخت کرد

خسارت هواپیمای بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی وارش به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال با…

4 ساعت ago

روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت به مردم پرداخت می کنیم

در حاشیه مراسم اهداء لوح برند محبوب به شرکت سهامی بیمه ایران سید محمد ناصر…

4 ساعت ago

کارآفرین مجوز افزایش سرمایه گرفت

بانک کارآفرین از سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه اولیه خود را دریافت کرد.

4 ساعت ago