به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان ، محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق در خصوص سامانه نامک به پایگاه خبری بازار سرمایه، گفت: هدف از ایجاد سامانه مدیریت ریسک کنترل منابع مالی مشتریان شامل مانده حساب و اعتبار اختصاص یافته توسط کارگزار قبل از ارسال سفارش خرید مشتریان به هسته معاملات است.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار نحوه عملکرد سامانه مدیریت ریسک (نامک) را تشریح کرد و گفت: نامک، اطلاعات خود را از دو فیلد اطلاعاتی دریافت می کند یکی مانده حساب مشتری نزد کارگزاری که از عملیات خرید و فروش و دریافت و پرداخت حاصل میگردد و به صورت لحظه ای اعمال میشود و همچنین مانده اعتباری که شرکت های کارگزاری به مشتری اختصاص میدهند و این فیلد نیز درصورت افزایش، اعمال میگردد.
وی ادامه داد: حاصل جمع این دو عامل قدرت خرید یک مشتری را در سامانه نامک تشکیل میدهد که همانند سامانه معاملات برخط مشتریان است. اصولا خرید برای یک مشتری نمی تواند خارج از حاصل جمع این دو عامل باشد. در سامانه مدیریت ریسک نامک هر مبلغ اعتبار تخصصی به مشتریان که شرکت های کارگزاری در فیلد مربوطه به مشتریان خود قرار میدهند مورد قبول است و اینکه در هر مرحله زمانی کارگزار اگر بخواهد میتواند مبلغ این اعتبار را افزایش دهد که نتیجه آن در قدرت خرید مشتریان در سامانه مدیریت ریسک نامک منعکس میشود. بروزرسانی اطلاعات مانده مالی مشتریان طی ساعت معاملات نیز از موضوعاتی است که در حال حاضر در این سامانه از طریق Back Office شرکت های کارگزاری بطور منظم انجام می شود.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ارسال سفارشات به هسته معاملات از طریق سامانه نامک و سامانه برخط گروهی شرکت های کارگزاری و سامانه برخط مشتریان انجام می شود افزود: در حال حاضر، سامانه مدیریت ریسک نامک صرفا منابع مالی سفارشاتی مشتریانی که از طریق سامانه نامک به هسته معاملات توسط معامله گران شرکت های کارگزاری ارسال می شود را طی ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ کنترل میکند.
محمد عطایی با تاکید بر اینکه فرآیند اطلاع رسانی در خصوص اجرایی شدن سامانه مدیریت ریسک بر روی سامانه معاملاتی نامک، از یکسال و نیم گذشته توسط سازمان شروع شده، گفت: در دی ماه سال ۱۳۹۶ بخشنامه مدیریت نظارت بر کارگزاران به شماره ۱۱۰۱۰۰۸۶ مبنی بر فراهم شدن امکان دسترسی مدیریت ریسک به سامانه Back Office کارگزاران برای کلیه شرکت های کارگزاری ارسال گردید. همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ جلسه ای با حضور نمایندگان شرکتهای کارگزاری در محل شرکت کارگزاری بانک ملی تشکیل و ابعاد کلی سامانه مدیریت ریسک و نحوه کارکرد آن تشریح شد.
وی ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات مدیره محترم سازمان مبنی بر عملیاتی شدن سامانه مزبور و تفویض اجرای زمانبندی شدن این سامانه به کمیته پایش ریسک بازار، این کمیته راه اندازی آزمایشی این سامانه از تاریخ ۹۷.۰۷.۱۰ اعلام کرد که طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۱۶ به اطلاع کلیه شرکت های کارگزاری رسید. در این مرحله جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکت های کارگزاری و کارگزاران مقرر شده بود صرفاً اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مدیریت ریسک مورد آزمایش شرک تهای کارگزاری و معامله گران آنها قرار گیرد.
عطایی ادامه داد: پس از گذشت حدود ۳ ماه در تاریخ دیماه سال ۱۳۹۷ باتوجه به بازخورد دریافتی، کمیته پایش ریسک بازار اجرای رسمی قطعی سامانه مدیریت ریسک را از تاریخ ۹۷.۱۱.۰۱ با زمان اجرایی صرفاً ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۴۵ تصویب کرد که این تصمیم طی ابلاغیه ۱۱۰۲۰۰۲۲۲ به کلیه شرکتهای کارگزاری اطلاع رسانی شد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نیز طبق تصمیم کمیته پایش ریسک بازار، مرحله دوم سامانه مذکور از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۵۵ و از روز ۹۸.۰۱.۰۵ طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۲۵ نیز به کلیه شرکتهای کارگزاری اعلام شد.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مرحله سوم این سامانه که از تاریخ ۹۸.۰۳.۲۸ عملیاتی شده و از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ است در حقیقت در راستای فاز اول و دوم آن محسوب میگردد.
وی تاکید کرد: شروع عملیات اجرای این سامانه از یک سال و نیم گذشته شروع و اجرای آن بصورت پلکانی جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکتهای کارگزاری و کارگزاران صورت گرفته است.