×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۹ تیر , ۱۴۰۳
نحوه صحیح برخورد با کودکان لجباز

به گزارش تجارت گردان ، ابراز خشم یکی از رفتارهای شایع در کودکان لجباز است که با رشد کودک، با رفتارهایی همچون نافرمانی نیز همراه می‌شود. عدم‌کنترل این رفتار کودک توسط والدین سبب باقی‌ماندن این خصیصه در کودک می‌شود که حتی تا سنین مدرسه نیز ادامه پیدا کرده و سبب بروز مشکلات تحصیلی کودک نیز می‌شود.

دفاع از خواسته‌های شخصی و توانایی مقابله با خواسته‌های دیگران توسط کودک مسئله‌ای ضروری است اما آن‌ چیزی که از آن به لجبازی نام برده می‌شود، تداوم دفاع از خواسته‌های خود و مقابله با خواسته‌های دیگران است. زمانی که والدین در مقابل رفتارهای نادرست کودک خود رفتار مناسبی را نشان ندهند یا اگر کودک برای خواسته‌های خود دادو فریاد کرد و والدین خواسته او را اجابت کردند، ‌همین مسئله باعث می‌شود که این رفتار منفی در کودک تقویت شود. نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که والدین با دیدن رفتار نادرست و لجبازی نباید با کودک رفتار نامناسب داشته باشند، حتی اگر به‌عنوان یک والد از رفتار نامناسب کودک خود خشمگین شده باشید، باید پس از مکث و ایجاد آرامش در خود رفتار نادرست کودک خود را کنترل کنید.

فریماه سادات ایجادی، روانشناس کودک با بیان اینکه لجبازی می‌تواند کارهایی از قبیل سرپیچی، گوش ندادن و… باشد، می‌گوید: کودک تقریبا از زمانی که خودش را می‌شناسد متوجه می‌شود که توانمندی مخالفت کردن با دیگران را نیز دارد که والدین از این موضوع با عنوان لجبازی نام می‌برند. این رفتار از حول و حوش یک سالگی آغاز و از ۶سالگی به بعد کاهش پیدا می‌کند.

به‌ گفته او در سن ۲تا ۳سالگی کودک مشغول اکتشاف و کنجکاوی است و به شناخت محیط علاقه‌مند می‌شود و دوست دارد تا کشف کند و ببیند اما به‌دلیل اینکه از برخی کارها منع می‌شود شروع به لجبازی می‌کند. در سنین ۳تا ۴سالگی کودک می‌تواند محیط را کنترل کند و علاقه به کنجکاوی تبدیل به توانمندی می‌شود. در سنین ۴تا ۵سالگی کودک به حدی از استقلال می‌رسد و می‌خواهد که خودش را اثبات کند و بگوید که نقش مهمی دارد و تا ۶سالگی این استقلال پررنگ‌تر می‌شود و نوع و میزان لجبازی کودک نیز به فراخور سن و سال او متفاوت و پررنگ‌تر می‌شود اما از ۶سالگی به بعد کودک وارد فاز جلب توجه و کمک و محبت کردن به دیگران است و لجبازی در او اگر تا قبل از این سن تثبیت نشده باشد، کم کم مگر در موارد خاصی به فراموشی سپرده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.