×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نرخ تورم کاهش خواهد یافت/ از دوره رکود فاصله گرفته‌ایم

 به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه (۲۱ فروردین ۱۴۰۳) در اولین نشست خبری خود در سال جدید، گفت: در سال گذشته ۲۰ نشست خبری برگزار کردیم و بیش از ۴۰۰ پرسش از اهالی رسانه پاسخ داده شد.

وی با تبریک عید سعید فطر، افزود: روز گذشته سالگرد شهادت شهید آوینی و نیز روز فناوری هسته‌ای بود و امروز هم سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی است و جا دارد یاد همه شهدای این مرز و بوم را گرامی داریم.

سخنگوی دولت با تشریح عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲، تاکید کرد: بر اساس شعار سال گذشته که رشد تولید و مهار تورم بود و از طرف مقام معظم رهبری مطرح شده بود، در محور رشد تولید با جهاد جمعی بخش‌های دولتی و خصوصی، شاهد رشد اقتصادی مثبت ۶٫۷ درصدی در نه ماهه ابتدایی سال بودیم. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت ۴٫۲ درصد بوده است که این اعداد مطابق مرکز آمار ایران اعلام شده است. از سویی این نرخ‌ها در سال گذشته مستمر، افزایشی و با ثبات بوده است.

بهادری جهرمی در ادامه گفت: ما از دوره‌های رکود و عدم رشد اقتصادی در دهه نود فاصله گرفتیم و توانستیم تا حدودی دهه گذشته را جبران کرده و به ریل اقتصادی بازگردیم.

وی ادامه داد: در جدول جذب سرمایه گذاری خارجی، برای ۳۱۸ طرح خارجی موفق به جذب ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی معتبر شده‌ایم که خود نوعی رکورد محسوب می‌شود. همچنین در تشکیل سرمایه ثابت شاهد نرخ مثبت بوده‌ایم، به گونه‌ای که در نه ماهه ابتدایی سال گذشته این نرخ ۴٫۷ درصد رشد داشته است، موضوعی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد مثبت بوده و حفظ شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به نرخ تورم، بیان کرد: در بخش مهار تورم باید گفت که پیش بینی مقامات رسمی در دولت قبلی رسیدن به تورم سه رقمی بود که خوشبختانه نه تنها نرخ تورم ۶۰ درصدی ابتدای این دولت رشد نکرد و سه رقمی نشد، بلکه تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد به حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. طبیعتاً این نرخ هم بالا است، اما با ادامه همین مسیر حرکت، نرخ‌های تورمی پایین‌تری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: آمار نرخ رشد نقدینگی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، رسیدن به عدد حدود ۲۵ درصد را نشان می‌دهد، که از ۴۳ درصد در سال اول دولت به ۳۰ و در سال دوم هم دقیقاً به ۲۴٫۳ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی‌دولت با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عموماً وزارت‌خانه‌های اقتصادی در حال پی‌گیری هستند و طبق نظر رییس‌جمهور، همه وزرا این امکان را دارند و مکلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند که البته محوریت این امر با وزارت اقتصاد و دبیرخانه آن و با نقش‌آفرینی وزارت خارجه است.

وی‌افزود: اخیراً وزیر اقتصاد در گزارشی در هیأت وزیران از پیشرفت و موانع طرح‌های مهم و کلان کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهاراتی داشت که در برخی موارد تصمیم‌گیری انجام شد و در برخی موارد قرار به پیگیری کار از سوی وزرای مربوطه شد که در مجموع، جذب سرمایه‌گذاری خارجی با جدیت در جهت تأمین مالی طرح‌ها در حال انجام است.

بهادری جهرمی با اشاره به واردات واگن مترو از چین گفت: در رابطه با خرید واگن‌ها باید گفت این موضوع توسط شهرداری و با هماهنگی وزارت کشور و وزارت صمت صورت گرفته است که در چارچوب مشخص قانونی انجام شده است.

سخنگوی دولت افزود: ضمن آنکه دولت، حامی مدیریت شهری از جمله شهرداری تهران و حامی واردات فناوری و تجهیزات به ویژه در بخش مترو است؛ در عین‌حال واردات واگن‌ها مورد نظر برای مترو تهران نیز انجام خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.