×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
نظامندی بازرسی‌ها با راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما؛آقای حسین مدرس خیابانی با بیان این مطلب، افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واقع ماحصل ادغام دو سازمان بزرگ “حمایت ” و “بازرسی و نظارت” می‌باشد و بازرسی و نظارت‌ها بر بازار در حال حاضر محصول این ادغام است.وی گفت: لزوم وجود یک سازمان قدرتمند برای بازرسی و نظارت بر بازار احساس می‌شد که با ادغام این دو سازمان و چابک‌سازی آن‌ها، این مهم تحقق یافت و تا به امروز تداوم دارد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: معاونت‌های بازرسی و نظارت در سازمان‌های صمت استانی باید ساختاری قدرتمند برای ادامه حیات و فعالیت‌های خود داشته باشند که خوشبختانه با ایجاد این ساختار نیز موافقت به عمل آمده است.
مدرس خیابانی همچنین بر تقویت اعتبارات و تأمین زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل و تأمین خودرو‌های مورد نیاز برای بازرسی در راستای تقویت کنترل‌ها و نظارت‌ها تاکید کرد و گفت: این موضوعات با جدیت تا حصول نتیجه نهایی در حال پیگیری است.
وی بخش عمده‌ای از التهابات بازار را متاثر از نوسانات ارزی و شاخص‌های کلان دانست و افزود: با این وجود مردم انتظار کنترل و نظارت بر بازار را دارند که در این راستا ارتباط با اتاق‌های اصناف، اتحادیه‌ها و صنوف در کنترل بازار در کنار فعال سازی سامانه‌های الکترونیکی اثربخش است.

سامانه‌های الکترونیکی بازرسی‌ها را نظام مند می‌کنند
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سامانه‌های الکترونیکی بازرسی‌ها را نظام مند می‌کنند، افزود: همچنین از ظرفیت اصناف در کنترل بازار باید استفاده کرد، وجود سه میلیون واحد صنفی ظرفیت بسیار خوبی در کنترل و نظارت بر بازار می‌باشد و اداره بازار بدون حضور بازرسان و متولیان اصناف و واحد‌های صنفی به یک شوخی شبیه است.

گشت‌های مشترک بازرسی با محوریت سازمان حمایت انجام می‌شود
مدرس خیابانی در خصوص برنامه‌های نظارتی مشترک با دیگر دستگاه‌ها نیز، گفت: گشت‌های مشترک بازرسی با دعوت از بازرسان اتاق اصناف، سازمان تعزیرات و با محوریت سازمان حمایت به صورت مداوم در حال انجام است که به نتایج خوبی نیز رسیده است.
وی افزود: سازمان حمایت بازوی کنترل ستاد تنظیم بازار است و اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار در واقع بدون نظارت‌های سازمان حمایت عملی و شدنی نیست و خط قرمز سازمان حمایت این است که تولید متوقف نشود.

تعزیرات با سازمان حمایت تعامل بسیار خوبی دارد
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعامل بسیار خوبی که با سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد، نیز تصریح کرد: اگر در برخی استان‌ها ناهماهنگی وجود دارد این ناهماهنگی مربوط به همان استان است، اما سازمان تعزیرات در همه جلسات و گشت‌های مشترک در کنار ما فعالیت می‌کند و گشت‌های مشترک را تحت مدیریت و محوریت سازمان حمایت انجام می‌دهد.
مدرس خیابانی از مسئولان وزارت صمت استان‌ها خواست تا ۵ بازوی نظارت شامل سازمان حمایت، سازمان تعزیرات، اتاق اصناف، دادستانی و نیروی انتظامی را در کنار هم داشته باشند.

با کسانی که به بهانه نوسانات ارزی گرانفروشی می‌کنند باید برخورد شود
وی همچنین با بیان اینکه نباید اجازه داد تا سودجویان از نوسانات ارزی سوء استفاده کنند، گفت: بین گرانی و گرانفروشی یقیناً تفاوت وجود دارد و کسانی که پشت نوسانات ارز گرانفروشی می‌کنند باید مورد برخورد واقع شوند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بازرسان را مظلوم‌ترین قشر از کارمند‌ها توصیف کرد و افزود: کار نظارت بر بازار فقط مختص بازرسان نیست و تعامل و همگرایی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و مردم نیز باید در کنار دولت در مدیریت و کنترل بازار نقش خود را ایفا کنند.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه سازمان حمایت و بازرسان این سازمان با همه وجود در میدان هستند، گفت: در همین شرایط سخت کرونا ۲۳ بازرس کرونا گرفتند و تعدادی از بازرسان در این راه جان خود را از دست دادند که شهید خدمت محسوب می‌شوند.

سامانه الکترونیکی اسنپ بازار را برای هدفمندسازی بازرسی‌ها راه اندازی می‌کنیم
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به دنبال فعال سازی سامانه‌های الکترونیکی هستیم، افزود: سامانه الکترونیکی اسنپ بازار را می‌خواهیم راه اندازی کنیم تا بازرسی‌ها در هر لحظه به صورت آنلاین باشد و در هر نقطه که مورد نیاز باشد، بازرس حضور داشته باشد.
سرپرست وزارت با بیان اینکه الکترونیکی کردن و پاسخگویی به ارباب رجوع خواسته رئیس‌جمهور نیز است، گفت: باید بازرسی‌ها هدفمند بشوند، بازرسی غیر هدفمند راه به جایی نخواهد برد.
مدرس خیابانی با یادآوری اینکه پویش بدون قیمت نخریم را از سال قبل شروع کردیم، افزود: درج قیمت باید نهادینه شود و باید تلاش کرد تا مردم نیز در این زمینه همکاری داشته باشند و مردم فقط وارد مغازه‌هایی شوند که دارای برچسب قیمت باشند.
وی همچنین بر ضرورت توجه به انبار‌ها و مراکز نگهداری برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها تاکید کرد.
گفتنی است در این نشست از دو سامانه گارانتی و سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) رونمایی به عمل آمد.

ارسال الکترونیکی پرونده‌ها به تعزیرات، از فردا
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نشست هماهنگی تشدید بازرسی کالا‌های هدف و رونمایی از سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) گفت: با توجه به تکمیل شدن سامانه‌های الکترونیکی از اول مرداد ماه هیچ پرونده‌ای را به صورت فیزیکی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمی‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای عباس تابش با بیان این مطلب افزود: هر چهار سامانه که به استناد قوانین و مقررات محوله تکلیف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده، خوشبختانه راه اندازی شده است و این سازمان وظیفه خود را در این حوزه به نحو احسنت انجام داده است.
وی با یادآوری اینکه سامانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از سال ۹۲ تکلیف سازمان بوده است، عملیاتی شده، گفت: سامانه قیمت نیز راه اندازی شد و سامانه گارانتی و سیمبا نیز که از ۱۷ ماه قبل بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکلیف سازمان حمایت بوده، امروز رونمایی شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از همه ذینفعان و دستگاه‌های فرابخشی و مرتبط خواست که از این سامانه استفاده کنند و افزود: با توجه به تکمیل سامانه‌های الکترونیکی از اول مرداد ماه هیچ پرونده را به صورت فیزیکی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمی‌کنیم.
تابش گفت: با راه‌اندازی سامانه سیمبا رسیدگی به پرونده‌ها با ارسال سیستمی به حداقل زمان ممکن می‌رسد، جلوگیری از مصرف بی رویه کاغذ و کاهش بروکراسی اداری از مزیت‌های راه‌اندازی این سامانه است که طول و زمان رسیدگی به پرونده‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند.

تنها درگاه تایید کننده گارانتی در کشور سامانه گارانتی است
وی در خصوص سامانه گارانتی نیز افزود: تنها درگاه تایید کننده گارانتی در کشور، این سامانه است که همه خدمات دهنده‌ها باید عضو این سامانه شوند تا خدمات گیرندگان بتوانند با استعلام از این سامانه از خدمات پس از فروش محصول و کالای خریداری شده خود مطلع شوند.
معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اطمینان از خدمات پس از فروش، جلوگیری از فروش کالا‌های تقلبی (فیک) و جلوگیری از قاچاق کالا را از مزیت‌های این سامانه برشمرد.
تابش همچنین با بیان اینکه سامانه انبار از قبل عملیاتی شده و انبار‌ها در آن ثبت شده است، اضافه کرد: سامانه قیمت نیز برای رصد یکصد قلم کالا بر روی آپ و اپلیکیشن فعال است و امکان ثبت شکایت‌ها در سامانه قیمت و گارانتی فراهم شده است.
معاون وزیر صمت، استان‌ها را خط مقدم مبارزه با گرانفروشی دانست و با اشاره به برخی آمار‌های مثبت این سازمان گفت: افزایش ۵۱ درصدی گشت‌های مشترک، ارتقاء ۱۱ درصدی بازرسی‌ها و رشد ۱۶۰۰ درصدی بررسی پرونده‌های کلان در سازمان حمایت نشانگر عزم جدی برای برخورد با اجحاف کنندگان در حق مصرف کنندگان است.
گفتنی است در این نشست با حضور حسین مدرس خیابانی «سرپرست وزارت صمت» از دو سامانه گارانتی و سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) رونمایی شد. رونمایی از سامانه یکپارچه مدیریت بازرسینشست هماهنگی تشدید بازرسی‌ها در کالا‌های هدف و رونمایی از سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی، امروز در وزارت صمت برگزار شد.این مراسم با حضور سرپرست وزارت صنعت‌‏، معدن و تجارت برگزار شد و مسئولان وزارت صمت استان‌های مختلف به صورت ویدیو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند.
همچنین در این نشست، از سامانه جدید گارانتی توسط سازمان حمایت هم رونمایی شد تا از این پس، ضمانتنامه (گارانتی) کالا‌های اساسی مثل لوازم خانگی به صورت سیستمی قابل رصد باشد.
امروز تیم‌های بازرسی برای رصد بیشتر بازار و قیمت کالا‌های اساسی در کل کشور مشغول بکار شدند و مقرر شد اطلاعات صنوف مختلف به صورت سیستمی وارد سامانه شود تا بهتر مورد رصد قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.